recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5090 og mac: VGA eller HDMI?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5090 og mac: VGA eller HDMI?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 20:38

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Hehe. Ja, det er et Pioneer 5090H, men det er jo så åbenbart ikke det ypperst indenfor skærme - i hvert fald ikke på VGA-siden!

Næææh, men VGA = forældet! Så det er vist lige meget.

Jeg tror i øvrigt ikke at du får problemer med "sorte striber".

Om mac'en også har et problem ved jeg ikke. Jeg har ikke haft lejlighed for at teste det af på en skærm, der kan klare højere opløsning, men jeg må sige, at jeg ingenlunde har fortrudt skiftet fra PC til æblemaskine... Det kører altså bare, det skidt!

Det gør min PC nu også - og så slipper jeg for alverdens mærkelige omformere, når jeg skal tilslutte den til min fladskærm.

M.v.h.

Til top
Turrican Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-Juni-2009
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 21:52
Da jeg for ikke så lang tid siden tilmeldte mig dette forum, lagde jeg ud med et spørgsmål omkring opløsninger og (TV) fladskærme. Jeg endte så med at springe på pz85 tilbuddet, og blev positivt overrasket over VGA indgangen. Dog med samme problematik som trådstarter, maks. 1280*1024.

Jeg har søgt lidt rundt og kommet frem til den konklusion, at der praktisk talt ikke findes nogle TV der understøtter højere end ovenstående via VGA.

Da man i dag kan få en fuld HD PC skærm til 1400,- der understøtter et hav af opløsninger inklusiv 1920*1080 via VGA, må der jo ligge et eller andet til grund for den beslutning. Økonomi tror jeg personligt ikke på, så det eneste jeg kan komme i tanke om er at producenterne ønsker en markedsopdeling af henholdsvis deres PC og TV skærme. Men det burde en producent som Pioneer der, mig bekendt, ikke laver PC skærme da være ligeglad med?
Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2008
Sted: Denmark
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 22:00

Det betyder så også, at jeg skal ud og investere i minidisplay->DVI og DVI til HDMI for at få 1920x1080 opløsning, men så burde det vel også fungere, ikke?

Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? I butikken da jeg købte mac'en påstod de, at det bedste nok var at køre VGA, da man kunne vælge den præcise opløsning. Med HDMI ville jeg få sorte bjælker. SUPER kundevildledning.
Påstanden om at det var bedst at køre VGA er jo tydeligvis ikke korrekt, hvad så det der med at der kommer sorte bjælker, hvis jeg bruger HDMI indgangen - kan det være rigtigt?

Du kan pixelmappe 1:1 fra din MAC til din 5090 via mini-DVI->HDMI.
Du vil få sorte bjælker i siden på TV'et hvis du vil bruge begge skærme på samme tid, da din MAC sikkert kører en 16:10 opløsning (min kører 1680x1050) og dit TV 16:9

- Under skærmindstillinger (systemindstillinger/skærm), vælger du 'vis skærm i menulinien' - så er den altid 'handy' til at skifte mellem displays.
Det er et lille skærmikon der kommer til at ligge øverst til højre i menuen ved siden af time machine ikonet, klokken mv.

Under indstillinger for 'Pioneer_TV' vælger du så 1920x1080 60 (NTSC)/50 (PAL) eller 24Hz (film) hvis du skal se filmmateriale.

Når du så skal se film og billedet skal være ægte 1080p 16:9, så klikker du på skærmikonet i toppen og vælger 'slå skærmdublering fra'  så spiller det!

Du kan få en billig mini-DVI til HDMI adapter her

Redigeret af DarkStar - 13-Juli-2009 kl. 22:02
An  a day...
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Februar-2008
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2009 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af DarkStar DarkStar skrev:

Det betyder så også, at jeg skal ud og investere i minidisplay->DVI og DVI til HDMI for at få 1920x1080 opløsning, men så burde det vel også fungere, ikke?

Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? I butikken da jeg købte mac'en påstod de, at det bedste nok var at køre VGA, da man kunne vælge den præcise opløsning. Med HDMI ville jeg få sorte bjælker. SUPER kundevildledning.
Påstanden om at det var bedst at køre VGA er jo tydeligvis ikke korrekt, hvad så det der med at der kommer sorte bjælker, hvis jeg bruger HDMI indgangen - kan det være rigtigt?

Du vil få sorte bjælker i siden på TV'et hvis du vil bruge begge skærme på samme tid, da din MAC sikkert kører en 16:10 opløsning (min kører 1680x1050) og dit TV 16:9

- Under skærmindstillinger (systemindstillinger/skærm), vælger du 'vis skærm i menulinien' - så er den altid 'handy' til at skifte mellem displays.
Det er et lille skærmikon der kommer til at ligge øverst til højre i menuen ved siden af time machine ikonet, klokken mv.

Under indstillinger for 'Pioneer_TV' vælger du så 1920x1080 60 (NTSC)/50 (PAL) eller 24Hz (film) hvis du skal se filmmateriale.

Når du så skal se film og billedet skal være ægte 1080p 16:9, så klikker du på skærmikonet i toppen og vælger 'slå skærmdublering fra'  så spiller det!

FEDT MAND! - det skal prøves snarest - og tak for linket.

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2009 kl. 00:18
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Blander mig lige

Jeg tror manden taler om en Pioneer 5090, ypperste inde for skærme, Så ja til "dyr kvalitet",

At TV'et er i dyr kvalitet betyder ikke, at man har valgt at bruge en VGA-del i dyr kvalitet. Hvorfor skulle man dog spilde pengene på det, når der alligevel er mulighed for DVI-HDMI, og alle nyere computere understøtter DVI?

VGA-delen er der sandsynligvis kun for ikke at lade kunder med en ældre computer helt i stikken, men det betyder jo ikke, at man skal bruge alle pengene på det. Og hvis man bruger en billig VGA-del, kan man lige så godt begrænse opløsningen, så man ikke skal høre på kundeklager over skygger på skærmen.

og det resterende du omtaler må være årgang '99.

Så i 2009, så bør de fleste nyere maskiner jo enkelt kunne klare 1920x1080 med 256/512MB ram på gfxsiden.

Du må have misforstået mig ganske alvorligt, hvis du mener, at ram har relevans for denne diskussion. Kvaliteten af de analoge kredse har intet som helst med mængden af ram at gøre.

Ja, de fleste grafikkort/skærme kan køre høje opløsninger i god kvalitet via DVI. (Så længe vi er inden for panelets opløsning, naturligvis.

Ja, de fleste grafikkort/skærme kan køre høje opløsninger via VGA.

Nej, ikke alle grafikkort/skærme kan køre høje opløsninger i god kvalitet via VGA.

Det viser ret tydeligt, at der findes flere kvaliteter af de anvendte analoge komponenter - og lur mig, om ikke der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet her.

Det kan da for dælen ikke komme bag på nogen her i forummet, at analog kvalitet koster.

Redigeret af Allan Olesen - 14-Juli-2009 kl. 00:18
Til top
Alland82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Juni-2007
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2009 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af DarkStar DarkStar skrev:

Vær lige opmærksom på at der linkes til en mini-dvi -> hdmi adapter, og IKKE en mini displayport -> hdmi.. Så hvis man ligger inde med en nyere unibody mac, hvad jeg tror trådstarter gør, da han tidligere skrev mini displayport, så passer den altså ikke..

//Allan

Elac FS247 | Primare SPA21 | Squeezebox Touch+HiFace
Synology DS411 | LG 55LM670
--------------
Xindak XF-1000S | SB Touch+HiFace m. Welborne PSU | Peachtree Dac-It | Heed CanAmp | B&O H6
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Februar-2008
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2009 kl. 20:30

Oprindeligt skrevet af Alland82 Alland82 skrev:

Vær lige opmærksom på at der linkes til en mini-dvi -> hdmi adapter, og IKKE en mini displayport -> hdmi.. Så hvis man ligger inde med en nyere unibody mac, hvad jeg tror trådstarter gør, da han tidligere skrev mini displayport, så passer den altså ikke..

//Allan

Sk...egodt du gør opmærksom på det. Var næsten ved at begå en brøler! Jeg kan dog ikke finde et tilsvarende kabel: Mini Displayport -> HDMI. Nogen der ved, hvor den kan fåes, eller skal man over i en DVI og videre til HDMI?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
DarkStar Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2008
Point: 368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2009 kl. 19:44
My bad..

http://www.qxl.dk/pris/computer-elektronik-software/apple-ma c/tilbehoer/airport-wireless/mini-displayport-til-hdmi-adapt er/v/an574010156/
An  a day...
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2009 kl. 19:58

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Du må have misforstået mig ganske alvorligt, hvis du mener, at ram har relevans for denne diskussion. Kvaliteten af de analoge kredse har intet som helst med mængden af ram at gøre.

Næ ikke misforstået.. der er jo dog grundlæggende et behov for ram for at kunne den opløsning.. det var alt.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2009 kl. 14:09

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Næ ikke misforstået.. der er jo dog grundlæggende et behov for ram for at kunne den opløsning.. det var alt.

Den logik skal du vist tænke lidt mere over.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu