recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 6CH = 5.1 ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket6CH = 5.1 ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stouenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Direkte link til dette indlæg Emne: 6CH = 5.1 ?
    Sendt: 20-September-2006 kl. 16:05

I FAQ læser jeg:

Stereo lyden vil her være et såkaldt downmix, dvs. noget som DVD afspilleren selv har lavet ud fra lyden på DVD filmen. På filmen ligger lyden som Dolby Digital, typisk i 6 kanaler (5.1 lyd), og det er denne lyd som automatisk laves til almindelig stereolyd til den analoge lyd-udgang. Almindelig stereo lyd kan indeholde den mere simple udgave af Surround Sound kaldet Dolby Pro Logic.

Udover Pro Logic som jeg benytter nu, har jeg også "6CH Discrete Input" på min forstærker/receiver SA-AX710. Hvordan virker (tilsluttes) det? Manualen er ret intetsigende omkring dette.

8-) Steen

BUSH DABradio + det løse...
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 16:21

Hej Steen,

De seks analoge indgange går ret direkte til din forstærkers (sandsynligvis) 5 effekttrin og dens sub-udgang.

Du skal ikke bruge disse indgange medmindre du har en DVD-afspiller eller laserdisc med 6 tilsvarende udgange (altså en med indbygget Dolby Digital/dolby ProLogic/evt. DTS dekoder) og uden digital udgang.

Digital overførsel er mere normalt i dag, der kan ikke opstå brum, vigende diskant, overhør og støj, det er langt nemmere at tilslutte (kræver kun et kabel, ikke seks) og desuden er det også billigere m.h.t. godt kabel.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Stouenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 16:31
Tak Carser - jeg tror at du snart skal have 1 uges ferie i Frederikssund med alt betalt. Du er guld værd...
8-) Steen

BUSH DABradio + det løse...
Til top
Stouenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 16:39

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Digital overførsel er mere normalt i dag, der kan ikke opstå brum, vigende diskant, overhør og støj, det er langt nemmere at tilslutte (kræver kun et kabel, ikke seks) og desuden er det også billigere m.h.t. godt kabel.

Jeg har bestilt et AV-advance SPDIF Digital audio kabel til Sagem 60 Selector / Brainwave Digi2000T, er det sådan et du mener?

Fra Selector til forstærker?

8-) Steen

BUSH DABradio + det løse...
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 16:43

Oprindeligt skrevet af Stouenberg Stouenberg skrev:

Tak Carser - jeg tror at du snart skal have 1 uges ferie i Frederikssund med alt betalt. Du er guld værd...

Det var da rart at høre!  Og velbekomme.

Jeg prøver også at svare så godt, jeg kan og holde mig lidt ajour med det hele. Faktisk eksperimenterede jeg med ambiofoni, flere højttalere, bedre kanalseparation og den slags allerede i 70'erne.

I al diskretion (om jeg så må sige...): 

6 CH Discrete Input står i øvrigt for indgange til 6 helt adskilte kanaler. 

 



Redigeret af Carser - 20-September-2006 kl. 16:44
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Stouenberg Stouenberg skrev:

Jeg har bestilt et AV-advance SPDIF Digital audio kabel til Sagem 60 Selector / Brainwave Digi2000T, er det sådan et du mener?

Fra Selector til forstærker?

Ja, det er nok den bedste løsning.

Man kan for så vidt også benytte et billigere lydkortkabel, valget afhænger nok mest af ens krav til pris/kvalitet/finish.

M.a.o.: Bitstrømmen skal såmænd nok komme igennem uanset hvad, bare stikkene passer og der hele vejen igennem er god kontakt. 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu