|
7.1 High front vs sourround back |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 05-Juli-2013 kl. 09:16 |
Hej alle sammen, jeg har aldrig selv prøvet et setup med High front og derfor kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om det inden jeg forsøger det, fordi alle mine kabler er trukket under gulvet og derfor ikke bare lige er til at rykke rundt med, jeg køre idag med fuldt 7.1 med sourround back.
Hvilken udgang skal man benytte på sin receiver for at bruge High front? Hvilken effekt har High front i forhold til sourround back? Hvad er jeres erfaring? Jeg har god plads på min front væg, og det er oplagt at bruge front High da der faktisk er en dør som forhindre mig i at bruge sourround back optimalt, men jeg måtte gå på kompromis dengang jeg lavede rummet, men nu vil jeg gerne prøve noget nyt fordi jeg ikke føler jeg får fuldt udbytte af lydbilledet:( |
|
DALI Concept CT centerhøjttaler, DALI Concept 8 front, Dali Concept 2 front high, Dali Concept 6 surround, Dali Concept 1 surround back, 2 Dali Concept sub 12, Marantz sr7007, In-focus in78 projektor
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvad siger manualen? På min SR sidder der ekstra Front udtag til HT
|
|
![]() |
|
AlJones ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 122 |
Trods det at Audyssey påstår at front height (og width) kanaler skulle være vigtigere end surround back, så er de faktisk vidt forskellige ting som ikke umiddelbart kan sammenlignes.
Surround back har i hvert fald den fordel at der er tale om en "ægte" kanal som filmskaberne har lagt ind på lydsporet, mens front height og width er noget der skabes i receiveren ved at bruge informationer som ligger i Venstre/Center/Højre frontkanalerne. Mit indtryk er at gode højttalere kan give illusionen af både højde og bredde uden hjælp fra ekstra højttalere som skal gengive et kunstigt skabt signal. Men med dit anlæg er alt dette faktisk irrelevant, da din receiver ikke kan lave hverken front højde eller bredde. De skal nemlig have deres egne udgange og tilhørende forstærkerkanaler på en receiver som er "født" til at generere signalerne. Du kan ikke bare vælge om en udgang på din receiver skal være surround back eller front heigth. Glem det og nyd dit anlæg for hvad det kan. Al J. |
|
![]() |
|
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
nå, jamen så er den ged jo ligesom gjort skaldet:)
så var der slet ingen grundt til bekymring eller nye ideer alligevel:)
|
|
![]() |
|
ole post ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 565 |
audyssey siger wide before high, ikke noget om surround back, min mening er surround back er at foretrække fremfor front effekt (high) har selv prøvet, hvis forstærkeren "kun" har 7 kanaler og man skal vælge mellem front eller back, så er back at foretrække.
har selv 9,1 og front effekt (high) giver et løft i lydbilledet, især ved høje passager.
surround wide har jeg ikke på min yamaha, så det har jeg ikke hørt
|
|
Ole Hansen
|
|
![]() |
|
AlJones ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 122 |
Her http://audyssey.com/audio-technology/audyssey-dsx-2
siger Audyssey at Width er mere kritisk end surround back og at Height er næstvigtigst, altså stadig foran surround back. Mit indtryk er at hvis ens højttalere har styr på fasen, så kan man sagtens opleve lyd til venstre for venstre ht, til højre for højre ht og også i højden uden ekstra højttalere og manipulationsalgoritmer. Al J. |
|
![]() |
|
ole post ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 565 |
okay min yamaha rx 3067 har 11,2 men ikke front wide.
men derimod surround bag high, udover surround bag, og så front high. så må de modeller der har front wide ikke have surround bag high. |
|
Ole Hansen
|
|
![]() |
|
Willads ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 453 |
Hej Ole Jeg har en pioneer vsx 922 som giver mulighed for 9.2 lyd. Jeg har pt. et 7.2-setup, men overvejer at sætte to ekstra fronter på så jeg kan få 9.2 med front high. Hvor store krav stiller men til de to ekstra fronthøjtalere ? Jeg har to gulvhøjtalere som primære fronter og så 4 små satteliter. Bliver lyden OK hvis jeg bare sætter på ekstra sateliter på som front-high, eller stilles der større krav til front-high end til surround sateliterne ?
|
|
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
|
![]() |
|
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
Der stilles større krav til surround højtalere end til højde højtalere. Ihverfalt efter de afbildninger forskellige steder, jeg har set.
|
|
![]() |
|
hvis du kan få fat i de samme højtalere som du har til surround, så er det det optimale. jeg har et par b&w i mindre størelse og det kører fint.
|
|
Ole Hansen
|
|
![]() |
|
Willads ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 453 |
Super, tak for svaret det prøver jeg.
|
|
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4130 |
Jeg har givet front High en prøve, efter Vi flyttet om i stuen så der kun er plads til 5.1 med de film hvor pro logic llz kan trækker front high som the cave jeg så i aftes. Er det skide godt. Ellers lyder det bare som alm. 5.1 i de film hvor der ikke så meget at trække op
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |