recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.1 setup - Kontra 6 ch direct
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket7.1 setup - Kontra 6 ch direct

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tingleff Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 112
Direkte link til dette indlæg Emne: 7.1 setup - Kontra 6 ch direct
    Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 08:13
Hej Recordere

Nu har jeg brug for lidt hjælp

Jeg har en Blu-Ray afspiller (samsung BD-P3600) - og en lidt ældre surrund reciever, som "kun" har optisk ind & 6 ch direct.
Jeg har ladet mig høre at det er det bedste at anvende den 7.1 forbindelse der er i Blu-Ray afspilleren, nu da jeg ikke har HDMI ind på min reciever, er det korrekt?

Når nu den ene er 7.1 og den anden er 6 ch - hvordan skal de så forbindes? - man skal vel bare undlade 2 af de midterst surrund højtalere ik?

Og i så fald, er det bare phonokabler man skal bruge, eller er det coaxial?
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 11:27
Du skal bruge phonokabler, og så skal du sætte blu-ray afspilleren op til at du ikke har Surround Back kanaler (de to kanaler der er ekstra i 7.1 lyd).
På den måde bliver lyden fra de 4 surroundkanaler mixet ned til to.

I praksis betyder det næppe alverden da antallet af BD titler der rent faktisk har 7.1 lyd er forsvindende lille.

Redigeret af RogueAgent - 05-Oktober-2009 kl. 11:28
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 11:30
ok, men hvad med kvaliteten af lyden, bør den blive bedre med en direkte forbindelse via phonokabler kontra toslink.

Har ladet mig fortælle at toslink ikke giver HD lyd, og hvad er HD lyd?

Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 11:44
På blu-ray er der mulighed for at lagre lyd i væsentligt højere kvalitet end vi er vant til fra DVD.

Dolby Digital har en maksimal bitrate på 640 kb/s (selv om den på DVD typisk er 384 kb/s), mens DTS har en maksimal bitrate på 1536 kb/s (på DVD er det dog oftest halv bitrate, dvs. 768 kb/s).

Til blu-ray og HD-DVD har både Dolby og DTS udviklet nye lydformater, herunder Dolby TrueHD og DTS HD Master Audio. De understøtter 24 bit lyd op til 192 khz og  kan i teorien have bitrates på op til 18 Mb/s (Dolby TrueHD) og 24,5 Mb/s (DTS HD MA). I praksis er de dog sjældent over 3-5 Mb/s, men under alle omstændigheder kræver de en båndbredde som de "normale" digitale standarder, Toslink og Spdif ikke understøtter. Man kan sagtens bruge toslink, men så vil det være "normal" Dolby Digital og DTS der bliver overført, afspilleren sørger selv for at hente "core" signalet ud af HD lyden.

Alternativet er som omtalt at tilslutte analoge phono/RCA kabler og lade afspilleren dekode HD lyden - dette vil normalt give et bedre resultat end digital overførsel hvis HDMI ikke er muligt. 

Redigeret af RogueAgent - 05-Oktober-2009 kl. 11:50
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 11:47
Ok, takker for det meget fine svar, jeg fik ihvertfald svar på min problemstilling, tak.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu