|
7.1 vs 6.1 |
Besvar ![]() |
Side <1234 10> |
Forfatter | ||||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Forskellen på din "jeg har altid ret" facon, og så på mig, er at jeg har arbejdet i radiobranchen i 25+ år, og været HiFi-nørd i 30.... M.v.h. |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|||
en mand der har arbejdet i branchen i 25 år og opfordrer til parallelkobling..???
står du så også for rep af forstærkeren hvis det går galt, for hverken producent eller forsikringen dækker en så stor fejl 40,.?
|
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|||
Som jeg skrev, så er de fleste forstærkere stabile - og har altid været! Selvfølgelig er der fejlkonstruktioner indimellem, men det er yderst sjældent. Jeg har ALDRIG set en forstærker brænde af, p.g.a. for mange tilsluttede højttalere!
Og som jeg også skrev, to centerhøjttalere er ikke noget problem for en forstærker, de de ikke spiller de dybeste toner, som kræver mest af forstærkeren! Men jeg skal hér gerne udstede den garanti, at hvis OP vælger at køre med to højttalere på centerkanalen, og centerudgangen derfor brænder af, så skal jeg gerne betale for reparationen! Er det garanti nok for dig? At du har opbygget en fin hjemmebio, og har leget med det i nogle år, samt læst din viden på nettet, slår altså ikke praktisk erfaring for, hvad der virker og hvad der ikke virker! M.v.h. |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|||
jeg har netop prøvet at brænde min fine Pioneer receiver af da jeg kørte med 4 højttalere på 2 udgange tilbage da jeg startede og ikke vidste bedre..
og at jeg har læst mig til det hele er vist nærmere et personligt angreb end fakta, for hvis du kigger lidt på min tråd vil du opdage at jeg har haft flere forstærkere og højttalere end gennemsnittet, netop for at kunne få noget erfaring, og høre tingene med egne ører.. at trådstarters center ikke spille dybe toner står ingen steder, det er jo en højttaler der går ned til 50hz.. jeg syntes det er uforsvarligt at opfordre folk til noget som alle producenter fraråder, især når man ikke kender omstændighederne.. men endnu engang må jeg overlade manegen til Henrik B, og se mig slået ned på en niveau hvor jeg ikke hører til.. lad os ta den videre over PB, istedet for det her,hvis du har mere at tilføje. Redigeret af strecker - 26-Februar-2015 kl. 10:05 |
||||
![]() |
||||
blumenburg ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 30-April-2012 Sted: mesinge/fyn Status: Offline Point: 383 |
|||
Jeg vil bestemt mene at min center sidder midt i billedet når jeg lukker øjnene
Og at lyden nemt flyttes med vinkling |
||||
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat Marantz SR7009 fronter: xtz 99,26 mk2 center : B&W xtc bag ht : B&W xt2 sub : xtz 10.17 edge |
||||
![]() |
||||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|||
Sorry, men lyden kan ikke flyttes med vinkling. Dét man kan gøre med vinkling er, at man sidder mere i højttalerens on-axis og derved højst sandsynligt får en bedre frekvensgang og evt. færre dumme reflektioner som derved giver bedre lyd... Men det vil ikke snyde hjernen til at tro, at højttaleren er placeret højere.
Tror de færreste surroundreceivere er stabile ved 2ohm. Jeg ville ikke være direkte bange for at brænde forstærkeren af, men mere at du løber ind i power compression fordi forstærkeren ikke har kaft nok efter parallelkoblingen. Et praktisk eksempel: Havde for længe siden en forstærker som var opgivet til 4 og 8 ohm og havde nogle 4 ohms højttalere. Forsærkeren mistede hurtigere kræfterne når jeg brokoblede den (hvor den i teorien skulle have mere effekt) sammenlignet med når jeg kørte dual-mode. Scenariet vil være det samme med parallelkoblingen af to højttalere til én kanal.
|
||||
![]() |
||||
blumenburg ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 30-April-2012 Sted: mesinge/fyn Status: Offline Point: 383 |
|||
Ikke for at fremstå uvidende men ang centerht tales der så ikke om at flytte lyden ved at vinkle
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1687&zoneid=3 Redigeret af blumenburg - 26-Februar-2015 kl. 11:18 |
||||
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat Marantz SR7009 fronter: xtz 99,26 mk2 center : B&W xtc bag ht : B&W xt2 sub : xtz 10.17 edge |
||||
![]() |
||||
|||
Som jeg skrev, så findes der eksempler på fejlkonstruktioner og ustabile forstærkere. Pioneer er kendt for at lave stabile forstærkere.
Når man skriver: "man parallelkobler sgu da ikke 2 st 6ohm højttalere", så vidner det ikke om specifik teknisk indsigt. Dels da de færreste højttalere betegnes som 6 ohms højttalere, og dels som skrevet, at højttalere er dynamiske belastninger.
Igen en udtalelse som ikke vidner om teknisk indsigt. Centerhøjttaleren vil meget sjældent gå ned til 50 Hz, da den er begrænset af receiverens skæringsfrekvens.
Det er sjovt, som du kalder mig flabet, men samtidig er nedladende over for andre, som ikke har samme holdning som dig selv. ![]() M.v.h. |
||||
![]() |
||||
|||
Nu kommer en centerhøjttaler (x2) så slet ikke i nærheden af 2 ohm! Og selv om de skulle komme i nærheden - f.eks. 3 ohm, ved en given frekvens - så vil det også kræve nogle gevaldige fasevinkler, for at gøre forstærkeren ustabil!
Det var så et dårligt eksempel. ![]() Hvorfor? Fordi forstærkere netop bliver mindre stabile, når de brokobles. Dette er kendt. Førhen var det ofte angivet at en forstærker kunne trække 4-8 ohms højttalere. Men hvis man brokoblede, skulle højttalerne være 6-8 ohm. M.v.h. |
||||
![]() |
||||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|||
Når man brokobler, ser forstærkeren den halve impedans... Dvs. smider man en 4 ohm højttaler på en brokoblet forstærker, ser den 2 ohm-. Præcis som det vil være tilfældet hvis du parallelforbinder to 4 ohms højttalere til én udgang. Jeg synes mit eksempel passer ret godt.
|
||||
![]() |
||||
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
|||
Det er da lidt noget pjat at skrive at man ikke kan parallelkoble to
højttalere. Langt de fleste center højttalere er jo allerede
tovejskonstruktioner med to parallelkoblede basser. Det der er vigtigt
er den resulterende impedans efter parallelkobling, ikke om der er tale
om en eller to kasser. Så hvis man nu tog to 8 ohms højttalere kunne man
sikkert slippe fra det uden problemer.
Redigeret af Trumle - 26-Februar-2015 kl. 11:51 |
||||
![]() |
||||
|||
kunne man sikkert slippe fra det....??? der er tale om højttalere der er opgivet til 6ohm.. |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 10> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |