recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.1 vs 6.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

7.1 vs 6.1

 Besvar Besvar Side  <1 78910>
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Min bil kan også køre 180km/t, men det får den ikke lov til.

Meningen er jo ikke at HELE LFE skal gengives af Sub. Der må nødvendigvis ske en kalibrering.

Hvad sker der så med den del af LFE der ikke gengives af subben?



*rigtig svar er at den del ikke bliver gengivet Confused hvis subben's lowpass er sat laver end 120Hz.

På mit anlæg kommer det ud i fronter, center og surround. Delefrekvensen indstilles i reciever, og på sub stilles den til max.
Som sagt klarer kalibreringen ofte det med delefrekvens. Min reciever sætter den til 80 Hz, og det har vist sig at passe rigtigt godt, da mine fronter går et pænt stykke under.

Det er ikke rigtigt. Crossover sender kun det under delfrekvensen til subwooferen, ikke den anden vej fra subwoofer til de andre højtaler. Da LFE sporet indeholder frekvenser op til 120HZ vil din subwoofer også gengive det når den er stillet til max.

Jo det er!
Har du ikke en Pioneer LX-83. Eller de skriver ikke noget om det du påstår.






Tjek side 22 ;-)

Det er meget normalt at lfe sporet gengives i fronterne hvis man ikke har en sub.
Det er også meget normalt at der ikke kommer noget lyd hvis der slukkes for udstyret.

Hvad er det jeg har skrevet der får dig til at skrive "til" mig om hvad der sker når der køres uden subwoofer?


Det var nu ikke kun til dig, men blot en konstatering at der rent faktisk står i manualen at det er en mulighed det som Kampus påstår mht lfe spor i fronterne hvis han ingen sub har. Du skrev jo at der ikke var noget i manualen der hentydede til at han havde ret.
Der står ikke i manualen at crossover kan sende indhold fra LFE sporet til de øvrige kanaler, derfor skriver jeg at Kampus (også) tager fejl på det punkt. Og det er noget af det jeg har skrevet om. At det så lykkes Kampus at skrive om noget andet, som ikke har med crossover at gører, og åbenbart få det til at se ud som om at jeg har skrevet noget som er forkert. Det er jeg da ked af at det skal ligge mig til last.

På at se min punkt 1, 2 og 1+2.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Intet kan være mere forkert end det du skriver

Det var et svar til Sven Palvig.

Jeg fortæller om mine erfaringer uden og med sub på mine pioneer recievere. Måske virker det anderledes på din reciever.
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Min bil kan også køre 180km/t, men det får den ikke lov til.

Meningen er jo ikke at HELE LFE skal gengives af Sub. Der må nødvendigvis ske en kalibrering.

Hvad sker der så med den del af LFE der ikke gengives af subben?



*rigtig svar er at den del ikke bliver gengivet Confused hvis subben's lowpass er sat laver end 120Hz.

På mit anlæg kommer det ud i fronter, center og surround. Delefrekvensen indstilles i reciever, og på sub stilles den til max.
Som sagt klarer kalibreringen ofte det med delefrekvens. Min reciever sætter den til 80 Hz, og det har vist sig at passe rigtigt godt, da mine fronter går et pænt stykke under.

Det er ikke rigtigt. Crossover sender kun det under delfrekvensen til subwooferen, ikke den anden vej fra subwoofer til de andre højtaler. Da LFE sporet indeholder frekvenser op til 120HZ vil din subwoofer også gengive det når den er stillet til max.

Jo det er!
Har du ikke en Pioneer LX-83. Eller de skriver ikke noget om det du påstår.






Tjek side 22 ;-)

Det er meget normalt at lfe sporet gengives i fronterne hvis man ikke har en sub.
Det er også meget normalt at der ikke kommer noget lyd hvis der slukkes for udstyret.

Hvad er det jeg har skrevet der får dig til at skrive "til" mig om hvad der sker når der køres uden subwoofer?


Det var nu ikke kun til dig, men blot en konstatering at der rent faktisk står i manualen at det er en mulighed det som Kampus påstår mht lfe spor i fronterne hvis han ingen sub har. Du skrev jo at der ikke var noget i manualen der hentydede til at han havde ret.
Der står ikke i manualen at crossover kan sende indhold fra LFE sporet til de øvrige kanaler, derfor skriver jeg at Kampus (også) tager fejl på det punkt. Og det er noget af det jeg har skrevet om. At det så lykkes Kampus at skrive om noget andet, som ikke har med crossover at gører, og åbenbart få det til at se ud som om at jeg har skrevet noget som er forkert. Det er jeg da ked af at det skal ligge mig til last.

På at se min punkt 1, 2 og 1+2.


Nej nu er det jo en temmelig lang tråd efterhånden...haha.

Faktum er at det er det fulde LFE spor, der vil blive afspillet i fronterne hvis man ingen sub har. Der er det fronternes delefrekvens i receiveren der bestemmer.

Hvis man har en sub kan delefrekvensen stilles op til 120hz som vi jo allerede ved.

Jeg er dog i tvivl om hvor meget indhold der er fra 80-120hz i LFE sporet. Det er jo selvfølgelig også film bestemt. Men jeg har indtil videre valgt at køre med 80hz da jeg synes det lyder bedst. 120hz vil jeg teste når jeg har fået kalibreret med nyt udstyr. Men hvis sporet indeholder op til 120hz må det jo nok være fordi det er meningen det skal afspilles. Det giver så bare andre problemer :-)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 22:07
Så er der mange selv mig der har misforstået med crossover. For hos mig kan så spiller mine fronte og center sammen bas som subwooferen, indtil jeg rammer de 50 Hz
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 22:50
Korrekt. Hvis man har en sub kan man også få lfe signalet ud til fronterne hvis man godt kan li den lyd. At man skulle kunne få lfe signalet ud til centeren har jeg dog aldrig hørt om. Dvs din lfe crossover ligger på 50hz. Det er meget lavt. Eller misforstår jeg? Kører dine fronter og center som full range og din lfe crossover på 50hz.
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 22:59
Bare lige for at præcisere det. Når jeg siger lfe crossover på 50hz mener jeg at subben spiller fra dens nedre grænse op til 50hz. Når jeg siger fronternes crossover på eks. 80hz mener jeg fronterne spiller fra 80hz og opefter.

Der kommer således ikke frekvenser under 80hz ud af fronterne.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Korrekt. Hvis man har en sub kan man også få lfe signalet ud til fronterne hvis man godt kan li den lyd. At man skulle kunne få lfe signalet ud til centeren har jeg dog aldrig hørt om. Dvs din lfe crossover ligger på 50hz. Det er meget lavt. Eller misforstår jeg? Kører dine fronter og center som full range og din lfe crossover på 50hz.
nej men det prøvet jeg for sjov skyld en gang. Men har den på 80 Hz.

Edit: men hvis højtalerne står på large (fullrange)hvor højt Hz kører subwoofere så i?

Redigeret af T-Duck - 01-April-2015 kl. 23:59
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 375
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 07:36
Crossover stooper jo ikke bare lyden ved den givne Hz.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 08:08
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Fandt mit svar her http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/1150250-what-does-setting-50hz-crossover-do-lfe-channel.html


Dvs. At crossover, hvis højtalerne kan, sættes på 80 Hz THX anbefaling.
LFE sporet bliver spillet op til de 120, hvis det er lavet sådan.

Eller også bliver jeg mere forvirret

Redigeret af T-Duck - 02-April-2015 kl. 09:06
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 375
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 08:54
Dit link virker ikke, når man trykker på det.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 09:05
Så må vi bare copy paste http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/1150250-what-does-setting-50hz-crossover-do-lfe-channel.html
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 78910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu