recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 720p/24 på hd dvd og blu-ray
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket720p/24 på hd dvd og blu-ray

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Direkte link til dette indlæg Emne: 720p/24 på hd dvd og blu-ray
    Sendt: 07-Juni-2007 kl. 23:42

Jeg har med interesse fulgt med debatten om hd dvd og blu-ray muligheder for at vise ægte 24 fps, men det bliver altid nævnt som 1080p/24. Som jeg forstår det handler 24 fps, om at tv'et eller projektoren er i stand til at vise 72 hz, da billederne skal gå op i hz, men hvad har det at gøre med opløsningen? Kunne det ikke lige så godt hedde 720p/24 eller 1080i/24 for den sags skyld??.

Jeg har selv en infokus in78 projektor med nativ 720p og der står i spec. at den kan vise 1080p/24.  Det synes jeg så ikke jeg kan bruge til så meget, da jeg kan forstå, at jeg får det mest optimale billede ved at sende 720p til projektoren.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2007 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af ms.nielsen ms.nielsen skrev:

Jeg har med interesse fulgt med debatten om hd dvd og blu-ray muligheder for at vise ægte 24 fps, men det bliver altid nævnt som 1080p/24. Som jeg forstår det handler 24 fps, om at tv'et eller projektoren er i stand til at vise 72 hz, da billederne skal gå op i hz, men hvad har det at gøre med opløsningen? Kunne det ikke lige så godt hedde 720p/24 eller 1080i/24 for den sags skyld??.

720P/24, jo. Det findes bare indtil videre kun på Digital Video Essentials HD-DVD udgaven, og på den mest for at demonstrere at det kan lade sig gøre. Der er reelt ingen grund til at bruge dét format, så længe 1080P/24 kan lade sig gøre. Uanset hvilken opløsning dit display har, er det en fordel med så høj kvalitet kildemateriale som muligt. På grund af den digitale komprimering af billedet, kan du godt se forskel på 720P/24 og 1080P/24 på en 720P projektor.

1080i/24 giver ingen mening.

Jeg har selv en infokus in78 projektor med nativ 720p og der står i spec. at den kan vise 1080p/24.  Det synes jeg så ikke jeg kan bruge til så meget, da jeg kan forstå, at jeg får det mest optimale billede ved at sende 720p til projektoren.

Eftersom kildematerialet i praksis vil stamme fra materiale der er 1080P eller højere, så skal det nedskaleres på et tidspunkt alligevel. Om du gør det i afspilleren eller projektoren er principielt lige meget, så 1080P/24 giver fint mening med din projektor. At konvertere til 720P inden man laver skiven, vil som beskrevet ovenfor være en dårlig idé.

Edit: Kort sagt, jo det kunne lige så godt være 720P/24 - men hvorfor vælge et ringere format, når man har muligheden for 1080P/24?

Redigeret af AV Precision - 07-Juni-2007 kl. 23:54
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2007 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

720P/24, jo. Det findes bare indtil videre kun på Digital Video Essentials HD-DVD udgaven, og på den mest for at demonstrere at det kan lade sig gøre. Der er reelt ingen grund til at bruge dét format, så længe 1080P/24 kan lade sig gøre. Uanset hvilken opløsning dit display har, er det en fordel med så høj kvalitet kildemateriale som muligt. På grund af den digitale komprimering af billedet, kan du godt se forskel på 720P/24 og 1080P/24 på en 720P projektor.

1080i/24 giver ingen mening.

Eftersom kildematerialet i praksis vil stamme fra materiale der er 1080P eller højere, så skal det nedskaleres på et tidspunkt alligevel. Om du gør det i afspilleren eller projektoren er principielt lige meget, så 1080P/24 giver fint mening med din projektor. At konvertere til 720P inden man laver skiven, vil som beskrevet ovenfor være en dårlig idé.

Edit: Kort sagt, jo det kunne lige så godt være 720P/24 - men hvorfor vælge et ringere format, når man har muligheden for 1080P/24?

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2007 kl. 00:11

Så dem der skriver at de får det bedste billede ved at sende 720p til deres native 720p projektor fremfor 1080p, har en enten en dårlig projektor eller en dårlig dvd afspiller, siden de kan skrive det - eller hvad?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2007 kl. 00:33

Så dem der skriver at de får det bedste billede ved at sende 720p til deres native 720p projektor fremfor 1080p, har en enten en dårlig projektor eller en dårlig dvd afspiller, siden de kan skrive det - eller hvad?

Det er en helt anden diskussion, fordi kildematerialet her ikke er 1080P eller højere, men en almindelig DVD med 576 eller 480 linier der skal opskaleres. Her vil du når du bruger 1080P få to skaleringer, mens du ved 720P har én skalering. Med ægte 1080P materiale har du én skalering, uanset hvordan du vender og drejer det, det er bare et spørgsmål om hvor den foretages.

Altså: Du kan godt opleve at det er bedst at køre 1080P fra HD-kilder, men 720P eller sågar 576P fra SD-kilder. Man kan ikke håndfast definere at fordi din projektor er 720P, så er der en bestemt opløsning der altid er bedst at sende til den, det afhænger af sammenhængen.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2007 kl. 02:52

720P/24, jo. Det findes bare indtil videre kun på Digital Video Essentials HD-DVD udgaven, og på den mest for at demonstrere at det kan lade sig gøre. Der er reelt ingen grund til at bruge dét format, så længe 1080P/24 kan lade sig gøre.

720p/24 kunne f.eks. være relevant hvis HD-DVD video skal lagres på en DVD9 disc.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2007 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

720p/24 kunne f.eks. være relevant hvis HD-DVD video skal lagres på en DVD9 disc.

Det er klart, hvis man laver noget HD-hjemmevideo halløj, så kan der være mange gode argumenter for at bruge 720P. Men at gøre det på filmene, blot fordi der findes mange 720P displays (det gør der jo ikke engang), det vil være en stor fejl. Fordelen ved de nye HD formater er _netop_ at man har forsøgt at lade kildematerialet være så tæt som muligt på den oprindelige optagelse, og lader konvertering til dét display man nu engang skal bruge, være op til hardwaren. Det er et stort fremskridt at man har taget dén indgangsvinkel. Det er hardwaren der skal tilpasses til softwaren, ikke omvendt. I sidste ende er det software det drejer sig om. Hardware er et nødvendigt onde, for at vi kan opleve softwaren.

Redigeret af AV Precision - 08-Juni-2007 kl. 08:58
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2007 kl. 20:39

Det er klart, hvis man laver noget HD-hjemmevideo halløj [....]

Jeg havde egentlig rips af HD-DVD og Blu-Ray film, som skal distribueres via p2p, i tankerne. Når hardware HD-DVD afspillere bliver mere udbredte, vil HD-DVD 720p/24 med H.264/AVC på DVD9 givetvis blive anvendt til dette formål.

Hjemmevideofolket, der ikke skal flytte 30Gb over p2p (internettet), anskaffer sig sikkert HD-DVD eller Blu-Ray brændere, så de kan bevare opløsningen på deres film.

Der har også været talt om officielle filmudgivelser i HD-DVD på DVD9 medier, men jeg har svært ved at se ideen ved at spare et par kroner per disc (max) for at gøre dette.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2007 kl. 21:14

Det er en helt anden diskussion, fordi kildematerialet her ikke er 1080P eller højere, men en almindelig DVD med 576 eller 480 linier der skal opskaleres. Her vil du når du bruger 1080P få to skaleringer, mens du ved 720P har én skalering. Med ægte 1080P materiale har du én skalering, uanset hvordan du vender og drejer det, det er bare et spørgsmål om hvor den foretages.

Altså: Du kan godt opleve at det er bedst at køre 1080P fra HD-kilder, men 720P eller sågar 576P fra SD-kilder. Man kan ikke håndfast definere at fordi din projektor er 720P, så er der en bestemt opløsning der altid er bedst at sende til den, det afhænger af sammenhængen.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2007 kl. 21:21

ok, så forstår jeg det bedre. Jeg havde ikke tænkt på at der kunne være forskel på at sende signalet fra HD-kilder eller alm. dvd og at det her gør en forskel på om man sender det 1080p eller 720p.

TAK FOR SVARENE PÅ MIN FORVIRRING ANGÅENDE DETTE OTTO!

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2007 kl. 12:44

Jeg havde egentlig rips af HD-DVD og Blu-Ray film, som skal distribueres via p2p, i tankerne. Når hardware HD-DVD afspillere bliver mere udbredte, vil HD-DVD 720p/24 med H.264/AVC på DVD9 givetvis blive anvendt til dette formål.

Sikkert. Men piratkopiering er ikke en "grund" i min bog... Hvad man gør hvis man vil mishandle signalerne for at få dem udbredt gratis og ulovligt, det kan jeg naturligvis ikke blande mig i, men fra producenternes side er der umiddelbart ingen grund til at bruge 720P/24 til noget.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu