recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 802.11ac/bgn kompatibel med 802.11a
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

802.11ac/bgn kompatibel med 802.11a

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Malte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Malte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 802.11ac/bgn kompatibel med 802.11a
    Sendt: 21-Oktober-2014 kl. 23:49
Hej Recordere,

Jeg er ikke vildt stærk i de trådløse WIFI standarter, samt hvad der er kompatibel med hinanden.

Jeg står og skal anskaffe mig en ny bærbar. Dem jeg har kigget på har enten 802.11ac eller 802.11bgn som understøttede standart. Er der mulighed for at noget af det er kompatibel med 802.11a?

Grunden til at den gerne skal understøtte 802.11a, er at jeg overvejer at skulle ind og studere, og undervisningsstedet skriver man skal medbringe en bærbar som understøtter 802.11a.

Er dette noget i kan hjælpe mig med?

På forhånd tak

Hilsen

Malte
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2014 kl. 00:44
Jeg ville dobbelt-tjekke at de ikke mener 802.11ac men glemte c-et.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2014 kl. 08:24
802.11a er en gammel standard fta 1999 som giver mulighed for at køre på 5Ghz området med en hastighed op til 54mbit/s. Den er i dag afløst af 802.11g standarden. Jeg vil dog tro at de fleste moderne PC'er supporterer standarden.
Må dog sige at det undrer mig meget at nogen undervisningssteder stiller krav om brug af sådan en gammel standard.
Jeg tror heller ikke man ville stille krav om 802.11ac, da denne standard er så ny, at den ikke er understøttet af PC'er med bare nogle få år på bagen.

Redigeret af pfugl - 22-Oktober-2014 kl. 08:25
/Peter
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2014 kl. 09:18
802.11a er så bare laveste fællesnævner. Minimumskrav om du vil. 
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2014 kl. 09:45
Support for 802.11bgn på din PC garanterer desværre ikke, at den kan tilgå net på 5GHz-båndet. Jeg købte selv en 802.11bgn kompatibel bærbar for nogle år siden, som ikke kunne koble på mit 5GHz-net - den måtte returneres til fordel for en, som supporterede abgn. Så enten skal du finde en, som understøtter abgn, men det mest fremsynede vil være supprt for 802.11ac, som er den nyeste standard, og som bør kunne forbinde til et a+n net også.

Redigeret af huntiedk - 22-Oktober-2014 kl. 11:23
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2014 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

802.11a er så bare laveste fællesnævner. Minimumskrav om du vil. 

Nej, 802.11b ville være laveste fællesnævner.

Som sagt er 802.11a en gammel standard og kører kun på 5 GHz frekvensbåndet, som mange trådløse netkort ikke understøtter.

Derfor tror jeg mere på, at de har skrevet forkert, end at det rent faktisk kun er 802.11a de understøtter.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Malte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Malte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2014 kl. 20:08
Okay, så som jeg forstår det skal jeg finde en bærbar med support for 802.11ac så vil den kunne klare 802.11a også?

Den jeg har kigget på er en Lenovo G50-70

http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=5689

Det er KEA som foreskriver at den skal understøtte 802.11a

Det kan ses på linket her under, hvis man kigger ud for "udgifter"

http://www.kea.dk/da/uddannelser/erhvervsakademiuddannelser/el-installatoer/fakta/

Ville dette evt. være et bedre bud, navnet er ens, men der er forskellige spec. på dem. Er der mon en af dem der har opgivet noget forkert, eller er de bare forskellige?

https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/g50-70-8gb-core-i7-15.6%E2%80%B3-r5m230-2gb-sort%282%29.html?utm_source=priser.dk&utm_medium=agregate&utm_campaign=priser.dk
Til top
Andersss Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2011
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andersss Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2014 kl. 08:42
Det de har skrevet er enten forkert eller ikke opdateret. Prøv at ringe til deres IT-afdeling på skolen, og forhør dig ad om det nu liiige kan passe.
Du kan, hvad jeg ved af, ikke købe computere mere som understøtter den standard (a). De vil aldrig forlange .ac-support fra din computer. Det ville være overkill. De har højst sandsynligt noget .n-netværk som alle andre skoler jeg har været på har.
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2014 kl. 09:11
Efter lidt søgning på nettet fandt jeg dette forumindlæg ang. G50-70:


Svaret er tydeligt, at den kun kan bruge 2.4GHz-båndet. Da din skole skriver, at der skal være 5GHz-support, kan du ikke bruge den Lenovo PC, du linker til herover. Hvilken PC med 802.11ac-support har du kigget på?
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2014 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Andersss Andersss skrev:

Du kan, hvad jeg ved af, ikke købe computere mere som understøtter den standard (a).

Der er ellers næsten 1000 her: EDBpriser - søgning på 802.11a Wink
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2014 kl. 09:44
Og så lige et sidste input. G50-70 findes tilsyneladende i flere udgaver.
Så hvis det er en G50-70, du gerne vil ha', skal du sørge for at få den sidstnævnte model.



Redigeret af huntiedk - 23-Oktober-2014 kl. 09:49
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Malte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Malte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2014 kl. 22:34
Jeg kunne heller ikke helt forstå at de stiller krav om lige præcis dette netværk. Har prøvet at skrive en mail til dem, dog uden svar endnu så vil forsøge at give dem et ring i morgen.

Fandt også den anden som jeg kunne se understøttede det. Det vil måske blive den hvis jeg skal holde fast i Lenovo, og de har holder fast i deres krav om 802.11a support.

Jeg har fået anbefalet Lenovo, derfor jeg har kigget på den. Har pt. en Acer som jeg har været okay tilfreds med indtil videre. Men nu hvor det er tid til at udskifte den, er valget indtil videre faldet på denne, med mindre der er evt. er nogle bedre bud.

Jeg går efter en med en skærm som er til at arbejde på i løbet af en hel dag derfor en i størrelsen 15,6" ca., også har jeg overvejet en SSD disk på 128/256gb som skulle kunne optimere ydeevnen. I5 og ca. 4/8gb ram, så den kan klare lidt spil, ikke de nyeste på højeste opløsning. Også har jeg planer om at skulle til at prøve a rode med CAD programmer (ikke 3D) så det skulle den gerne kunne klare uden problemer.
Ja også det trådløse netværk som jeg forhåbentligt finder frem til i morgen :)

Har i evt. noget bud på et alternativ til Lenovo'en?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu