recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - A/B test mellem QLN 606 & Dali Concept 6 + mere...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketA/B test mellem QLN 606 & Dali Concept 6 + mere...

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Emne: A/B test mellem QLN 606 & Dali Concept 6 + mere...
    Sendt: 09-November-2011 kl. 19:16
!!!!** WARNING - WARNING **!!!! : WALL OF TEXT!

Halløjsa,

Tænkte jeg ville dele min 2 dages lytteerfaringer + lytteerfaringer fra butikkerne med jer. Måske nogen kan bruge det til noget.

Jeg har lavet en A/B test mellem QLN 606 og Dali Concept 6 sat til en Yamaha stereo receiver. Alt samen uden EQ og uden loudness. Der ud over har jeg været i Hi-Fi Klubben og sammenligne B&W DM683, DM684, Dali Concept 6, Dali Ikon 6 MKII, Dali Lektor 6. Jeg har også været hos nogle bekendte og høre B&W DM604 S2 og DM603 (S1). Alt sammen testet med Michael Jackson's History CD'er.

Jeg vil starte med at beskrive forskellen mellem QLN 606 og Dali Concept 6. Concept 6'erne er i fohold til QLN'erne en smule tørre og påtrængende/nærgående. Bassen er fornemmes højere, men mere hård og mekanisk, hvor QLN'ernes bas er varme, lidt luftige, bløde og afrundede. QLN'erne går også dybere end Concept 6'erne, hvilket høres tydeligt. Mellemtonen er en anelse mere markant i Concept 6'erne, men det er som om at det er den nødt til at være for ikke at overdøves af dens diskant og bas. Mellemtonen i QLN'erne er en smule tilbagelænet i forhold til Concept 6'erne, men som med Concept 6'erne passer det godt med det øvrige lyd, hverken for meget eller for lidt. Diskanten i Concept 6'erne er mærkbart højere end i QLN'erne og kan tendere til det lidt skarpe. Her kan det føles som om diskanten er en anelse for høj i forhold til mellemtonen og bassen. QLN'ernes diskant er lidt blødere og lidt lavere, de kommer ikke i nærheden af at være skarpe. Nogen vil nok mene at de er en anelse for lave. Men i forhold til Concept 6'erne er det som om der er mere sammenhæng mellem diskant, mellemtone og bas, specielt diskant kontra mellemtone+bas. 

Generelt kan der siges om ovenfor beskrevet højttalere at Concept 6'erne er lidt mere aggressive, lidt mere kontante, lidt mere tøre, lidt mere hård i bassen og måske en anelse kliniske. Der skal ikke så meget kraft til at trække Concept 6'erne. Gode til pop, rock, soft rock, elektronisk musik, alternativ, jazz og R'n'B/rap/hip-hop. All-round højttalere, men læner sig mod rock og pop. De vil gå godt med mærker som Cambridge Audio, Linn, Arcam og Yamaha som er lidt varme og bløde i det. Har prøvet Concept 6'erne med Marantz surround receiver og der bliver de for lyse og mangler en del bas. De skal IKKE vinkles og afstanden til dem skal helst ikke overgå 3,5 - 4 meter.
Om QLN'erne kan der siges at de er noget mere varme, noget mere bløde og afrundet i bassen, også en anelse mere fyldige/luftige i bassen (nok fordi de kan gå dybere), mere tilbagelænet, ikke agressive i toppen og kan virker en anelse for lav i diskanten. Nogen ville nok sige de er venlige. Lyden er mere silkeagtig og mere flødeagtig, og er nok mere farvet end i Dali'erne. Gode til pop, soft rock, elektronisk musik, alternativ, jazz, R'n'B/rap/hip-hop og klassisk. Tror ikke de er de bedste til Rock og hård rock. Også lidt all-round højttalere, men mere over mod R'n'B og Klassisk. Ville gå godt med mærker som Marantz, Denon, NAD og Pioneer som tendere til det lidt lyse. Har prøvet dem sammen med min Marantz surround receiver og her er lyden virkelig lækker, men igen en anelse mangel på bassen.

Ovenstående skal ikke ses som en god vs. mindre-god, men som to stilarter/lydretninger. Som nævnt, den ene læner sig mod pop og rock og den anden læner sig en smule mere mod R'n'B/hip-hop og klassisk. Den ene en smule hård og kontant (mere "neutral"), den anden en smule varm, blød og silkeagtig (mere "farvet"). Jeg vil også sige at højttalerne indikere meget godt deres tids lyd-mode.

Jeg har valgt QLN'erne da jeg er mere til den luftige/fyldige, varme, bløde og afrundede lyd. Gør mig ikke noget at lyden er farvet. Jeg lytter meget til R'n'B/rap/hip-hop, pop, elektronisk, soft rock, alternativ og klassisk. Og jeg vil også sige, er man til den slags musik tror jeg man vil finde denne slags højttalere mere behagelig end f.eks. Dali'erne. Er man til rock, hård rock, pop, elektronisk og måske også dance/trance (og vil have neutralitet) så er Dali'erne nok mere éns smag.

Puha... en ordentlig omgang.... Og det er ikke engang slut endnu.... så er det B&W's tur mod Dali'erne og QLN'erne. Here goes...

Jeg vil sige B&W ligger sig et sted imellem Dali og QLN. Det er som om jo "højere" serie man kommer op i, i Dali'erne jo mere behagelig bliver diskanten, jo blødere bliver bassen og mellemtone virker mere velopløst i forhold til resten af lyden. Men stadig en smule mere tør og aggressiv i forhold til B&W'erne og bassen en anelse hårdere. B&W's mellemtone bliver ved med at være mere markant end Dali'ernes og især mere markant i forhold til QLN'erne, men bassen ligger sig lige imellem. En anelse blødere end Dali'ernes og en anelse hårdere end QLN'ernes. Diskanten er hvor B&W for alvor overhaler de andre. Den er hverken for høj, for lav eller for skarp. Den mere detaljeret end både Dali'erne og QLN'erne. B&W's 2½ vejs højttalere mangler en lille bitte smule dybbas (basguitar) i forhold til deres 3 vejs højttalere. Dette gør sig især gældende jo nyere serien er. F.eks. er forskellen i bas mellem DM603 (S1) og DM604 S2 ikke voldsom, men ret så markant i DM683 og DM684. Til gengæld bliver diskanten en del mere præcis og detaljeret i mellem S1 og S2, og bassen bliver anelse mere hård og tør mellem S2 og S3. Mellemtonen er stortset uændret fra S1 til S3 og DM684, men i DM683 er den mere detaljeret og en anelse mere tilstedeværende.

Dali Lektor 6 bliver som sagt en anelse mindre aggressiv/skarp og mindre hård/tør i forhold til Concept 6'erne. Diskanten bliver en anelse mere detaljeret og mellemtonen er en smule mere markant. Alt dette gør sig gældende igen mellem Lektor 6 og Ikon 6 MKII, men det er som om (som nævnt) at bassen er lige en anelse mere hård og tør i fohold til B&W'erne og en del hårdere og tørrere end QLN'erne. Diskanten er stadig en smule højere end B&W'ernes og en del højere end QLN'ernes.

Så for at opsummere og gør det meget kort....

Dali Concept, Lektor, Ikon MKII= Ret neutral, tøre, hårde, aggressive og detaljeret. Aggressiv diskant der kan tendere det skarpe, god harmonerende mellemtone der ikke stikker hovedet frem og hård/kontant bas. God til pop, R'n'B/hip-hop/rap, jazz, elektronisk musik, men læner sig mod rock og hård rock (måske også death metal). Ikke det bedste til klassisk.

B&W 600 serierne = En anelse varme, en smule hård bas og god, detaljeret og forsigtig diskant. Rigtig lækker mellemtone som KAN være for markant. God til stort set alt, læner sig en smule mod rock og pop, men især jazz og klassisk. Akustisk/spansk guitar lyder ekstremt godt! Nok ikke det bedste til hård rock eller death metal.

QLN 606 = Varme, bløde, afrundede, luftige og silke-/flødeagtige. De mest farvede af de 3 mærker (i hvert fald i mine øre) Blød, afrundet og dyb bas, varm og detaljeret mellemtone der ikke stikker hovedet frem, tilbagelænet og meget forsigtig diskant. Diskanten kan være for lav og for venlig. God til Pop, soft rock og klassisk, men læner sig en del mod R'n'B/hip-hop/rap, jazz og elektronisk musik. Absolut ikke det bedste til hård rock og death metal.

Det skal lige nævnes at jeg kan tage fejl med hård rock og death metal da jeg hellere ville hælde glasskår i mine øre end lytte til den slags (sorry.... bare ikke min smag).

Jeg siger tak for tiden og interessen. Håber det kan bruges. Smile

Mvh.
Hessi Smile

Redigeret af Hessi - 09-November-2011 kl. 19:20
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 19:45
Jeg kan lige tilføje at QLN'erne er mere tilgivende end Dali'erne når det kommer til komprimeret musik. Har lige testet med enkelte MP3'er og youtube. Big smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6668