|
A Gecko Home Cinema Experience + jeres oplevelser! |
Besvar ![]() |
Side <12345 7> |
Forfatter | ||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Prøv det! Det er GRATIS i 14 dage.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125414&title=digital-rumkorrektion-med-dirac-rcs |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Overdrivelse fremmer forståelsen ;-)
Her er det vel mere sammenligningen mellem et stuesetup og et dedikeret rum der diskuteres. Hvor man i stuesetuppet har mange dæmpende ting, såsom møbler, tæpper og gardiner. Har man i et dedikeret rum kun de bare overflader, og her gir det mening at investere i basstraps, akustikloft og andre dæmpende tiltag. |
||
![]() |
||
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
|
Heh.. Det er sikkert ikke det du mener - forhåbentligt.. Men det lyder som om du mener at en stue har ideel akustik og et dedikeret rum ikke har, og det er så derfor man kyler traps og des lige ind i det. Det er ikke det du siger, vel?
|
||
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
Jeg har arbejdet med dirac i forbindelse med datasat . Og uanset hvor godt det er , er der intet i hele verden der elektronisk kan korrigere for efterklang og ekko. |
||
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
|
Er du nu også helt sikker på man INTET kan gøre?
Dengang jeg makkede med Parametrisk eq, og fik dæmpet mine peaks i rummet, kunne jeg tydelig se på spectrogrammet at de frekvenser som blev dæmpet, ringede meget hurtigere ud end før EQ. Eksempel: http://www.acousticfrontiers.com/whats-new/2012/11/1/audyssey-xt32-vs-parametric-eq.html |
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
Det er jo netop de lave frekvenser. Prøv at læs om emnet - Floyd toole kunne være søgeordet. En tone ved eks 2khz vil reflektere sidevægge - gulv - loft - etc og vil ankomme forsinket til lytteren , i forhold til den direkte lyd fra højtaleren. Hvordan vil du korrigere det? Alt hvad du korrigere på den reflekterede lyd , vil påvirke den direkte lyd på nøjagtig samme måde. Samtidig er bølgelængden så kort , at afstanden mellem dine øre er længere. Men igen - læs om emnet. Jeg er ikke akustikkere. Men har dog lært nogle grundregler , da jeg brugte en akustikker til at designe mit lille rum |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
|
Under schroeder frekvensen (500'ish Hz i vores størrelse rum) er der tale om "minimum phase" påvirkninger. IIR filtre (som du finder i en parametrisk EQ) som også er minimum phase, vil rigtigt nok vinde en forbedring i efterklangen. Over schroeder frekvensen er det ikke længere minimum phase og du vil ikke påvirke noget som helst efterklang ved at indsætte filtre. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Nej nej, jeg mener langtfra en stue har ideel akustik, men bedre end et tomt rum. Og resten klarer recieveren i kalibreringen. Ikke så godt som rigtig akustisk behandling, men derhen ad |
||
![]() |
||
|
Mange gange gør EQen i høje frekvenser mere skade end gavn. Alene det at den sætter en targetkurve uden at kende højtalerens naturlige respons , er problematisk . |
||
![]() |
||
|
Må indrømme jeg ikke orker og læse en helt masse teknisk om det, vil hellere bruge tiden på og lytte, og prøve forskellige ting.
Der er ingen tvivl om jeg bedst kan lide lyden fra Dirac når det korrigerer i hele frekvensområdet. Det er vist også den konklusion Berdel herindefra kom frem til, på hans meget lækre setup: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125414&title=digital-rumkorrektion-med-dirac-rcs Det er jo heller ikke Dirac eneste opgave og minimere stående bølger, det samler jo frekvens kurven fra ekstremt hoppende til en meget jævn samlet kurve hele vejen op. Derudover laver det noget " Impulse response correction". Jeg ved ikke hvad det gør, men det er det Dirac reklamerer mest for, at Dirac er det eneste som laver denne korrektion. Target kurven er desuden fuldt ud justerbar i Dirac, hvilket jeg syntes giver ekstremt gode muligheder for og få lige den klang man ønsker. |
||
![]() |
||
Kenzo85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
|
Jeg synes vi skal tilbage på sporet hvilke oplevelser har i haft i jeres rejse omkring et køb af AV udstyr.
Jeg synes vi skal have en undertråd, som f.eks. hedder Rummet: EQ og akustik, hvor vi kan debattere dette. ? Så vil jeg linke i det første indlæg...
|
||
![]() |
||
Chaospling ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 553 |
|
HØRT! ... Eller... LÆST!
... Selvom diskussionen ellers kan være interessant nok, så ville det nok passe bedre, at den foregik i en anden tråd. Ang. Steinway Lyngdorf så kan jeg forstå at det kun er Hifi-Klubben, der forhandler dem i Danmark, og det er vist kun Åboulevarden, der har S-15. Det er lidt en skam, at nu hovedkontoret er i Danmark, at der ikke er mulighed at høre lidt flere modeller end kun S-15. Jeg tager normalt ikke ud og afhører musikanlæg, men Steinway Lyndorfs model D kunne sgu være spændende at høre. Redigeret af Chaospling - 22-September-2013 kl. 18:32 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |