recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - A Gecko Home Cinema Experience + jeres oplevelser!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

A Gecko Home Cinema Experience + jeres oplevelser!

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 11:48
Prøv det! Det er GRATIS i 14 dage.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125414&title=digital-rumkorrektion-med-dirac-rcs
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 11:50
Overdrivelse fremmer forståelsen ;-)
Her er det vel mere sammenligningen mellem et stuesetup og et dedikeret rum der diskuteres. Hvor man i stuesetuppet har mange dæmpende ting, såsom møbler, tæpper og gardiner. Har man i et dedikeret rum kun de bare overflader, og her gir det mening at investere i basstraps, akustikloft og andre dæmpende tiltag.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 12:00
Heh.. Det er sikkert ikke det du mener - forhåbentligt.. Men det lyder som om du mener at en stue har ideel akustik og et dedikeret rum ikke har, og det er så derfor man kyler traps og des lige ind i det. Det er ikke det du siger, vel?
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Jeg har så også bedre akustik end i en gymnastik sal trods alt :-D
Det med ikke og korrigere over 800 hz, tror jeg hører til dengang i stenalderen hvor rumkorektions systemerne ikke var særlig højopløste, og der ikke var særlig meget processor kraft til rådighed, eller hvis man kun havde parametrisk EQ til rådighed, dette er nemlig håbløst i de højere toner.
Dirac lyder klart bedst hvis det får lov og arbejde over hele frekvensområdet.

Jeg har arbejdet med dirac i forbindelse med datasat . Og uanset hvor godt det er , er der intet i hele verden der elektronisk kan korrigere for efterklang og ekko.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 12:19
Er du nu også helt sikker på man INTET kan gøre?
Dengang jeg makkede med Parametrisk eq, og fik dæmpet mine peaks i rummet, kunne jeg tydelig se på spectrogrammet at de frekvenser som blev dæmpet, ringede meget hurtigere ud end før EQ. Eksempel:

http://www.acousticfrontiers.com/whats-new/2012/11/1/audyssey-xt32-vs-parametric-eq.html
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 12:34

Dengang jeg makkede med Parametrisk eq, og fik dæmpet mine peaks i rummet, kunne jeg tydelig se på spectrogrammet at de frekvenser som blev dæmpet, ringede meget hurtigere ud end før EQ. Eksempel:

http://www.acousticfrontiers.com/whats-new/2012/11/1/audyssey-xt32-vs-parametric-eq.html

Det er jo netop de lave frekvenser. Prøv at læs om emnet - Floyd toole kunne være søgeordet. En tone ved eks 2khz vil reflektere sidevægge - gulv - loft - etc og vil ankomme forsinket til lytteren , i forhold til den direkte lyd fra højtaleren. Hvordan vil du korrigere det? Alt hvad du korrigere på den reflekterede lyd , vil påvirke den direkte lyd på nøjagtig samme måde. Samtidig er bølgelængden så kort , at afstanden mellem dine øre er længere.
Men igen - læs om emnet.
Jeg er ikke akustikkere. Men har dog lært nogle grundregler , da jeg brugte en akustikker til at designe mit lille rum
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 12:38

Under schroeder frekvensen (500'ish Hz i vores størrelse rum) er der tale om "minimum phase" påvirkninger. IIR filtre (som du finder i en parametrisk EQ) som også er minimum phase, vil rigtigt nok vinde en forbedring i efterklangen.

Over schroeder frekvensen er det ikke længere minimum phase og du vil ikke påvirke noget som helst efterklang ved at indsætte filtre.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Heh.. Det er sikkert ikke det du mener - forhåbentligt.. Men det lyder som om du mener at en stue har ideel akustik og et dedikeret rum ikke har, og det er så derfor man kyler traps og des lige ind i det. Det er ikke det du siger, vel?

Nej nej, jeg mener langtfra en stue har ideel akustik, men bedre end et tomt rum. Og resten klarer recieveren i kalibreringen. Ikke så godt som rigtig akustisk behandling, men derhen ad
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Nej nej, jeg mener langtfra en stue har ideel akustik, men bedre end et tomt rum. Og resten klarer recieveren i kalibreringen. Ikke så godt som rigtig akustisk behandling, men derhen ad

Mange gange gør EQen i høje frekvenser mere skade end gavn. Alene det at den sætter en targetkurve uden at kende højtalerens naturlige respons , er problematisk .
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 13:10
Må indrømme jeg ikke orker og læse en helt masse teknisk om det, vil hellere bruge tiden på og lytte, og prøve forskellige ting.

Der er ingen tvivl om jeg bedst kan lide lyden fra Dirac når det korrigerer i hele frekvensområdet. Det er vist også den konklusion Berdel herindefra kom frem til, på hans meget lækre setup:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125414&title=digital-rumkorrektion-med-dirac-rcs

Det er jo heller ikke Dirac eneste opgave og minimere stående bølger, det samler jo frekvens kurven fra ekstremt hoppende til en meget jævn samlet kurve hele vejen op. Derudover laver det noget " Impulse response correction". Jeg ved ikke hvad det gør, men det er det Dirac reklamerer mest for, at Dirac er det eneste som laver denne korrektion.

Target kurven er desuden fuldt ud justerbar i Dirac, hvilket jeg syntes giver ekstremt gode muligheder for og få lige den klang man ønsker.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 15:30
Jeg synes vi skal tilbage på sporet hvilke oplevelser har i haft i jeres rejse omkring et køb af AV udstyr. 

Jeg synes vi skal have en undertråd, som f.eks. hedder Rummet: EQ og akustik, hvor vi kan debattere dette. ? Så vil jeg linke i det første indlæg...
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2007
Point: 553
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2013 kl. 18:17
HØRT! ... Eller... LÆST!

... Selvom diskussionen ellers kan være interessant nok, så ville det nok passe bedre, at den foregik i en anden tråd.

Ang. Steinway Lyngdorf så kan jeg forstå at det kun er Hifi-Klubben, der forhandler dem i Danmark, og det er vist kun Åboulevarden, der har S-15. Det er lidt en skam, at nu hovedkontoret er i Danmark, at der ikke er mulighed at høre lidt flere modeller end kun S-15. Jeg tager normalt ikke ud og afhører musikanlæg, men Steinway Lyndorfs model D kunne sgu være spændende at høre.

Redigeret af Chaospling - 22-September-2013 kl. 18:32
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu