recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Acceptabelt sortniveau i film?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAcceptabelt sortniveau i film?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Emne: Acceptabelt sortniveau i film?
    Sendt: 24-Juli-2009 kl. 15:36
Foranlediget af en diskussion i en anden tråd, som jeg var på vej til at kapre, kunne jeg godt tænke mig at diskutere sortniveau i film. Jeg ved ikke helt, hvilken retning jeg gerne vil have diskussionen til at tage, men nu kaster jeg boldene op i luften.

Jeg har købt flere BD-film med et efter min mening uacceptabelt sortniveau. Jeg undrer mig lidt over, at det ikke er et emne, som diskuteres her på recordere, når man tænker på de til tider heftige diskussioner om betydningen af skærmens sortniveau i forhold til andre billedkvaliteter. Det hjælper jo ikke meget, at en skærm har et godt sortniveau, hvis alt sort alligevel er fjernet fra filmen.

Det grelleste eksempel var Flammen og Citronen, hvor "sorte" nattescener fremstod i helt en ensfarvet grå farve, som var markant forskellig fra de sorte bjælker i top og bund.

Jeg kan sagtens acceptere, at intet i en film er sort. Hvis de mørkeste scener i en film vitterligt skal fremstå som delvist belyste i de mørke områder, så er det naturligvis i orden, at man ikke komme helt ned på sort (eller ned på 4% hvid, som vistnok er referenceniveauet for sort på en BD-film).

Men når en film indeholder store mørke flader i en ensfarvet grå uden detaljer, mener jeg ikke, at den undskyldning kan bruges. Så må der være tale om, at filmen har været underkastet en eller anden ødelæggende behandling. Enten er filmen filmet med sort=sort, og så har man i den efterfølgende processering hævet bundniveauet til et stykke over sort. Eller også har man klippet al sort under et vist niveau væk.

Vi har diskuteret lidt, om afspilningsudstyret har betydning. Min påstand er, at hvis man har sorte bjælker i top og bund samtidigt med grå, ensfarvede flader i nattescenerne, så er det ikke skærmen, der er årsagen. Naturligvis med forbehold for LED-skærme med lokal dimming, eller skærme som er fejljusteret, så 4% hvid fremstår lysere end 0% hvid (hvilket den ikke må).

Sidstnævnte fejlkilde kan dog let afkræftes med en DVE-disk, som indeholder et billede med forskellige næsten sorte nuancer, både de som skal kunne ses som en afvigelse fra sort, og de som ikke må være synligt anderledes.

Afspilleren kan selvfølgelig have en indflydelse, hvis den gør et eller andet ved filmens sortniveau uden at gøre noget tilsvarende ved de sorte bjælker. Men så skulle det samme jo ske i alle film.

Jeg er interesseret i andres meninger om emnet.

Jeg er også interesseret i, om nogen har forsøgt målinger af films sortniveau.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 16:27
køb en bedre skærm. netop sortniveau og shadow detail er grunden til mit køb af en pioneer 500M. havde jo en px80 før og den kunne ikke vise ordenligt sort.
Nu får jeg sikkert hug igen, da mange siger andre ting er vigtigere.
men sort er alt afgørende for god billedekvalitet i mine øjne. Det skal helst være det samme som på et crt tv var før i tiden.
men led med local dimming kan også vise sort og måske bedre end pioneer på de helt nye modeller. Men der følger de andre billede parameter ikke med og især synsvinkel.

Men sort variere fra film til film, men det er instruktøren som har valgt det. lige som med gain i film 300.

Redigeret af xcardman - 24-Juli-2009 kl. 16:29
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

køb en bedre skærm.

Jeg har jo netop argumenteret for, hvorfor skærmens sortniveau ikke kan forårsage det fænomen, jeg oplever. Så det er efter min mening lidt letkøbt bare at slynge den kommentar ud.

En skærm med et bedre sortnivau kan ikke skabe sort, hvis det ikke findes i filmen.

(Skærmen kan selvfølgelig lave noget kunstig behandling af signalet for at få filmen til at fylde hele dynamikområdet, men den slags efterbehandling kan vi jo ikke lide, vel?)
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 16:59
Hvis instruktørenen har valgt en film med en meget dyb sort, så er det vigtig at skærmen kan vise det.
men du har ret i mange film og serier ikke har den helt dybe sort. Det glæder både dvd og blu-ray. Hvorfor de vælger det er nok det spørgsmål vi skal lede efter.  

Redigeret af xcardman - 24-Juli-2009 kl. 16:59
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 17:31

Hvis instruktørenen har valgt en film med en meget dyb sort, så er det vigtig at skærmen kan vise det.

Enig. Men nu er det altså det modsatte fænomen, jeg gerne vil diskutere i denne tråd. Altså at filmen netop ikke indeholder dyb sort, selv om den indeholder scener, hvor en ensartet lysegrå ikke giver mening.

men du har ret i mange film og serier ikke har den helt dybe sort. Det glæder både dvd og blu-ray. Hvorfor de vælger det er nok det spørgsmål vi skal lede efter.  

Præcis. Det er det spørgsmål, jeg leder efter svar på. Jeg tvivler dog lidt på, at det har været instruktørens mening. For mig ligner det mere en sjusket overførsel til blu-ray.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 20:21

Hvor sikker er du på at du har brightness indstillet korrekt? Jeg oplever det slet ikke som et generelt problem, hvilket vel er årsagen til at det sjældent diskuteres. Jeg kan ikke lige huske flammen og citronen, den så jeg ikke på mit eget setup, men det er yderst få tilfælde hvor jeg har haft en fornemmelse af at "sort" i filmen har ligget forkert. For mig lyder det meget som om at du har din skærm indstillet så "sort" er 0 og ikke 16 (4%), dvs. du viser blacker-than-black. Bjælkerne er ofte på 0, hvor sort i filmen er 16. Hvis filmene så varierer i gamma (bevidst eller ubevidst), så vil det være et stort problem hvis du i forvejen har for høj brightness.

Om noget, så synes jeg det modsatte i stigende grad er et problem, dvs. at sort crusher og billedet generelt har for meget kontrast-boost. Det ses på film som Transformers, til dels TDK, Iron Man, Quantum of Solace, Die Hard 4 osv.

Hvilken kilde og hvilket tv?

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 21:19
Prøv at teste jeres skærme med AVP2 på BD. Det er den sorteste film (med detaljer i det sorte) jeg har set. Her skal det ikke være gråt.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 21:24
AVP2 ? Nå ja, Alien vs Predator. Elsker forkortelser

Redigeret af Kampus - 24-Juli-2009 kl. 21:25
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 21:26

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Prøv at teste jeres skærme med AVP2 på BD. Det er den sorteste film (med detaljer i det sorte) jeg har set. Her skal det ikke være gråt.

Nu er diskussionens centrum ikke hvor sort det sorte er når det er badass sort, men netop om det på nogle film er sådan at "sort" i filmen ikke er "sort". Derfor var det mere interessant at høre om andre film der netop IKKE opleves som havende et godt sortniveau.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 21:29

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Og iøvrigt: Sort er sort. Der kan være forskel på hvor MEGET af en film der indeholder scener med lige præcist sort, og der kan i særdeles høj grad være forskel på billedindholdet der gør at "sort" opleves som "mere sort", fordi hjernens opfattelse af sort er meget afhængig af hvad der er rundt om. Men der er ikke enkeltstående film der skiller sig ud ved at have dybere sort end andre film (medmindre der er noget galt med "de andre").

Redigeret af AV Precision - 24-Juli-2009 kl. 21:30
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hvor sikker er du på at du har brightness indstillet korrekt?

Du har helt ret i, at dette kunne være en fejlkilde, og jeg berørte også problematikken med de 0-4% i mit første indlæg. Men jeg er helt sikker på, at det ikke er tilfældet her. Du har solgt mig et par DVE-skiver og vist, hvordan de skulle bruges til netop denne indstilling.

Jeg sidder lige og kigger filmen igennem igen, og der er ikke konsekvent dårligt sortniveau. Det ser nærmest ud til, at billedet har været udsat for en eller anden automatisk lyskorrektion.

Hvis der er lys nok andre steder i billedet, kan sort sagtens blive sort. Det er f.eks. tilfældet ved 4:07, hvor man ser en hånd og et kartotekskort i dagslys. Her er baggrunden kulsort og umulig at skelne fra de sorte bjælker. Lidt underligt at filmens måske eneste sorte scene er optaget i dagslys...

Der er derimod masser af scener med meget lidt lys, hvor de sorte skygger bliver en helt ensfarvet grå. F.eks. ved 10:28 hvor man ser Mads Mikkelsen i silhouet i en meget mørk gang. Jeg vil tillade mig at påstå, at den grå kun kan blive så ensfarvet, hvis den på et eller andet stadie i billedbehandlingen har været sort og derefter har fået løftet lysniveauet.

Andre eksempler på den ensfarvede grå baggrund: 55:12, 1:04:31, 1:22:31.

Mit TV er et Sony 40W4000 med al billedbehandling, dynamisk kontrast osv. slået fra.

Min BD-afspiller en PS3. Jeg skal ikke kunne udelukke, at der er en eller anden indstilling, jeg har overset på denne.

Der er naturligvis en mulighed for, at enten TV eller PS3 på egen hånd udfører den lyskorrektion, som jeg har filmens skabere mistænkt for. Men så mangler jeg en forklaring på, at andre film på samme udstyr sagtens kan vise sort i mørke scener.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2009 kl. 00:20

Jeg er tilbøjelig til at give Otto ret. Du må ha' for meget brightness

Der er kun scenen i den mørke gang 10:28, hvor man med lidt god vilje godt kan sige at det er gråt. Og det ser ud som om det er "lysnet" efter optagelsen.

Men de øvrige scener er "perfekt sort" i de nuancer der nu engang skal til for at kunne se detaljer. Så altså ingen grå her.

Redigeret af Kampus - 25-Juli-2009 kl. 00:28
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu