recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Acer Aspire one som nas til squeezebox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAcer Aspire one som nas til squeezebox

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Emne: Acer Aspire one som nas til squeezebox
    Sendt: 02-Februar-2011 kl. 23:17
Hej
Jeg overvejer at prøve, at køre min squeezebox sammen med en netværksserver. Jeg tænker på at bruge en Acer Aspire one, da det ser ud til at den, har en stærkere computer og langt flere ram end de fleste dedikerede Nas til under 2000 kr. Jeg kan købe en brugt men pæn Apire One til en ok pris.
Den ser også ud til at have et pænt lavt strømforbrug, når skærmen er slukket.
Men vil det være muligt at køre med wake on lan? Og findes der et bedre altenativ til det pre installrede windows XP, når man skal bruge den som nas og ligeledes gerne vil have squeezeserver kørende også?
 
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 00:43
En nas har som sådan ikke brug for en kraftig cpu og en masse ram, så det er ikke rigtigt gode argumenter for at bruge en aspire one. Sådan en aspire one har dog nogle seriøse bagdele i forhold til at lege nas, den har ikke ret meget diskplads og dens netværkskort er langsomme (100 mbit kablet, 54 mbit trådløst).

Hvis du KUN vil bruge den til musik går det nok alligevel, da der ikke skal ret meget båndbredde til at streame musik, men hvis du går med overvejelser om måske også engang at lægge dine dvd'er på nas'en eller måske bruge den til backup, så kommer du seriøst til kort med sådan en netbook.

Jeg ville finde noget med gigabit netkort og meget gerne sata eller esata stik til en stribe diske, usb er sløvt med mindre det er den helt nye usb 3.0 standard - med mindre netbooken er svinebillig og du ved med sikkerhed at du aldrig får brug for andet end musik på den.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 09:19
Den kan fint trække squeezebox-server.
 
Du kunne overveje at installere Vortexbox på den. http://vortexbox.org/
Det er en linux der er specialbygget til at være musikserver (og videoserver). Lige så nem at sætte og og bruge som en NAS. (Men hvis man er linux-haj kan den hackes i det uendelige.)
 
Da jeg prøvede den for et år(?) siden havde det den begrænsning at man ikke kunne bruge en usb-disk til bibilioteket, men kun til backup. Jeg tror nok at det er ændret siden. Hvis den indbyggede disk er stor nok, er det selvfølgelig ikke et issue for dig.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

En nas har som sådan ikke brug for en kraftig cpu og en masse ram, så det er ikke rigtigt gode argumenter for at bruge en aspire one.
Nu skrives der at den skal bruges til Squeezebox
Her har man brug for CPU og RAM, da squeezebox vil køre alt for langsomt og være ubrugeligt!
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 10:15
Du kan jo bare google på det - der burde ingen problemer være, men du skal vel vælge hvilket OS du vil bruge: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=53429
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

En nas har som sådan ikke brug for en kraftig cpu og en masse ram, så det er ikke rigtigt gode argumenter for at bruge en aspire one.

Nu skrives der at den skal bruges til Squeezebox

Her har man brug for CPU og RAM, da squeezebox vil køre alt for langsomt og være ubrugeligt!
Dvs. man kan ikke bruge en Aspire - den er for sløv eller hvad skriver du?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

En nas har som sådan ikke brug for en kraftig cpu og en masse ram, så det er ikke rigtigt gode argumenter for at bruge en aspire one.

Nu skrives der at den skal bruges til Squeezebox

Her har man brug for CPU og RAM, da squeezebox vil køre alt for langsomt og være ubrugeligt!
Dvs. man kan ikke bruge en Aspire - den er for sløv eller hvad skriver du?
NEJ
Jeg kender ikke til performence på en Aspire.
Men performnce (CPU og RAM) har man brug for, hvis man vil bruge den Squeezebox. Så det er rigtigt som du gør undersøger inden.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 11:43
En Aspire One (Atom 1.6Ghz singelcore) 1 GB ram, 160GB HDD kan fint køre Squeeze serve.
Been there, done that.
Hvor i mod en netbook med en af de små langsomme 16GB flashdiske vil være en helvede at køre squeeze server på! Den vil være en evighed og at indeksere ens musik bibliotek.
Men når det først er hjort - så køre den ganske ok også på sådan en.

.....
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2011 kl. 23:09
PerW: Der er rigtigt mange som (med stor succes) kører deres Squeezebox-system på en NAS uden problemer - selvom den sammenlignet med en netbook, en bærbar eller en stationær er fuldstændig håbløs hvad angår ram og cpu. Min egen NAS håndterer udover hjemmets squeezebokse også en afspiller på jobbet samt nogle bokse hos noget familie - med en "håbløs" ram-mængde og cpu.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu