recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Acer Revo/AsRock ION330 og XBMC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAcer Revo/AsRock ION330 og XBMC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kasper_Nissen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Acer Revo/AsRock ION330 og XBMC
    Sendt: 08-Juli-2009 kl. 21:55

Jeg overvejer meget at købe enten en Revo eller en ION330. Men mit spørgsmål handler ikke om hvilken nettop jeg skal købe, men om hvordan det er sætte op.

Det jeg ønsker, er at have et mediecenter, som starter op når jeg trykker på ON knappen på en fjernbetjening. Jeg har læst på diverse fora, og kan forstå der er en del måder at installere XBMC på. Mange steder står der at man skal installere Ubunto og så herefter installere XBMC, er det korrekt forstået? Hvad så hvis man køber Revo hvor Windows Vista medfølger, skal man så stadig installere Ubunto? Og hvordan får man XBMC til at starte op når man tænder computeren.

Jeg beklager hvis denne tråd, har været oppe at vende før, men synes jeg har søgt en del før jeg oprettede denne tråd.

Er der nogen der kan anbefale en fjernbetjening? Gerne link. :)

På forhånd tak.

Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 22:13

en af disse måske  http://shopping.kelkoo.dk/ssc-100066013-microsoft-fjernbetje ning.html

Du kan få alle fjernbetjeninger til at virke hvis du ellers gider/orker at undersøge mulighederne, det kan godt være en jungle at finde en der passer dig. Den der er mest "lige ud af posen", er Microsoft egen MCE remote, jeg er bare ikke sikker på de sælges mere.

Skal det være XBMC? - så skal du overveje om den skal bruges til afspilning af HD materiale.
Du kan installere XBMC på både Windows og Linux, XBMC på Linux understøtter Hardware acceleration, det gør XBMC på Windows ikke såvidt jeg ved ihvertfald. Så hvis det er XBMC OG afspilning af HD materiale, så hedder det Linux (forudsat du kun overvejer disse to bokse), ellers er der jo den fortrinlige mulighed at vælge Mediaportal på Windows, der er hardware acceleration understøttet i forskellige udformninger. Om du så vælger det ene eller det andet, så kan du alid på PC'en til at "tænde" ved et tryk på ligegyldig hvilken fjernbetjening du vælger. Jeg synes dog det virker som om du måske skal bruge lidt hjælp fra en kammerat ved installation og konfigurationen?

Redigeret af ridderdk - 08-Juli-2009 kl. 22:15
Til top
Kasper_Nissen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Juli-2009
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 22:20

Har før brugt Medieportal, og synes XBMC virker meget bedre. Jeg ved godt man kan installere det i Windows, men det jeg synes jeg havde læst flere steder var, at mange bootede direkte i XBMC. (Kan godt ske jeg har misforstået det). Jeg skal ikke afspille fuld HD matriale, da mit fjernsyn ikke understøtter det, men vil da nok komme til at skulle afspille noget 720p, hvilket jo også er HD. Men det du siger er at hvis jeg installere XBMC i windows, vil jeg ikke kunne afspille HD matriale?

Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 22:30

Sidst jeg undersøgte mulighederne , så er det kun på Linux hardware acceleration er understøttet, dog skulle de være på vej med en ny udgave til Windows. Jeg siger det fordi de to bokse du peger på, så har ingen af dem  CPU kraft til at afspille HD, derfor er det vigtigt at vælge software som kan lade GPU'en om arbejdet, såfremt man ønsker at kunne afspille HD. Jeg har faktisk læst et sted, at selv de parodier af HD clip der ligger på Youtube har ihvertfald Revo problemer med.

At få XBMC til at starte direkte, det kan både gøres fra Windows og Linux.
Jeg ved der ligger guides til dette bl.a på XBMC forum.
Dog er XBMC ikke et operativsystem, så den med at boote direkte i XBMC den holder jo ikke. Men der er flere muligheder, og det er selvfølgelig at foretrække så få programmer udover XBMC starter hvis den kun skal bruges som Mediecenter

Redigeret af ridderdk - 08-Juli-2009 kl. 22:33
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 350
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 22:45

Gutterne bag XBMC har lavet en såkaldt 'XBMC Live' version, der kan bootes fra cd eller usb. Så kan du godt have Windows på og så blot sætte en usb-stick i og boote direkte op i XBMC. Det er blot at hente et image og brænde det.

Live versionen har fuld funktionalitet, men er dog begrænset til, at de selvfølgelig ikke gemmer dine ændrede settings hvis du booter den fra en cd.

Mvh. HamDenFede
Til top
NinjaZee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-April-2007
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2009 kl. 17:17

Ang. Windows/XBMC/afspilning vha. GPU så mener jeg at have læst at man så kan bruge XBMC som interface og en anden afspiller til at afspille videoerne (ved ikke lige hvilke der kan klare det, men skal selv snart undersøge det).
Men hvis du alligevel kun skal bruge den til det som du skriver så vil jeg helt klart anbefale Ubuntu+XBMC, da det nok vil køre en del bedre end på Windows. Og så er der ingen grund til at betale for Windows (selv om det følger med til Revo er det jo noget af det du betaler for). Ion 330 kommer uden OS.

Ang. remote er der f.eks. den her "efterfølger" til Microsofts MCE:
http://www.electrola.dk/shop/philips-rc197-mce-240p.html
Jeg har selv lige købt den, dog kun fordi jeg ville bruge IR modtageren sammen med en Logitech Harmony remote, men den er sikkert helt fin den der.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2009 kl. 20:45
Live-cd'en tillader at den kan installeres på eksempelvis en usb-nøgle eller harddisk, og den går fra autologin på kontoen, direkte i brugerfladen på xbmc. Har selv den "gamle" version fra 8.10 ubuntu basen liggende på et CF-kort, men den kan nøjes med at blive kørt fra en 1GB usb-nøgle. Der kommer som standard valg af 3 opstarter. en AMD, en nvidia og en "generisk" og jeg går ud fra der er indbygget driversupport for både amd og nvidia - så det burde egentlig være lige ud af landevejen, men jeg har et alm DC atom board så jeg kan kun køre generisk/std versionen og har ikke prøvet de andre.
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2009 kl. 22:07

Jeg har lige brugt lidt tid på at sætte Acer Aspire Revo'en op med XBMC Live installeret på et 4 GB SD kort sat i kortlæseren foran. Det er en rigtig elegant løsning, da jeg så vil kunne have flere små kort liggende med backup af maskinen og når der så skal leges, så tager jeg bare et andet kort.

Den indbyggede harddisk er slået fra, men ikke fjernet endnu og bruges altså ikke til noget.

Jeg brugte denne guide til at installere først:

http://www.xbmc.org/forum/showthread.php?p=362012

Det gav mig dog ikke trådløst netværk, så selvom den virkede fint reinstallerede jeg efterfølgende med denne guide:

http://www.xbmc.org/forum/showthread.php?t=53812

Dernæst fulgte jeg denne guide for at få mit trådløse netværk til at virke:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202834

Billedet stod fantastisk flot da jeg fulgte XBMX Live guiden lidt mindre godt, da jeg fulgte Minimal Ubuntu guiden.

HD indhold afspilles fint, jeg synes, at der er ganske lidt hakken, men ikke noget, der er generende.

Ellers spiller den det meste fint og flydende.

Men jeg kan ikke få det trådløse netværk til at fungere, lige meget, hvad jeg gør.

Og da jeg fik trukket en lang ledning ud gennem stuen og gangen til min 'trådløse' router, så opdagede jeg, at jeg jo ikke kan slette de optagelser, som jeg har lavet med MediaPortal serveren.

Så jeg skal nok tilbage til en Vista/W7 installation og MP klient.....

Med venlig hilsen
Henrik Badsted

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu