|
Adgang med MitID fra anden adresse |
Besvar |
Forfatter | |
fltk
Platin medlem Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10425 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 24-November-2023 kl. 15:45 |
Jeg har en gang imellem brug for at kunne gå ind på sider der kræver MitID, for andre personer, der befinder sig langt fra min adresse. Jeg mener det burde være muligt når man skal hjælpe andre personer som er på en anden adresse end man selv er? Men hvordan? Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8580 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du skal have en fuldmagt for at kunne foretage ting på andres vegne.
https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/fuldmagt-og-mitid/?language=da-dk Alternativt må I benytte værktøj som f.eks. TeamViewer, så du kan hjælpe med hvad de gør på deres computer. Redigeret af lunddal - 24-November-2023 kl. 16:12 |
|
longjohn2
Guld medlem Oprettet: 29-November-2009 Status: Offline Point: 1020 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis vedkommende har en kodeviser - og du har deres brugernavn og password - kan det klares over telefonen, uanset hvor de og du er. Det har jeg gjort flere gange for et par nære familiemedlemmer (+80).
Formelt set ulovligt, men hvem tjekker det? Ved fuldmagttversionen, hvor bruger du dit eget MitID, er lidt mere omstændeligt fordi du skal have en Digital Fuldmagt til specifikke sider på forhånd og ikke alle myndigheder er med på vognen endnu (fx Skat). |
|
Erik K
Super bruger Oprettet: 29-November-2020 Status: Offline Point: 279 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hele ideen med MitID er jo netop, at man kun kan komme ind på siderne med ens egen og ikke med andres MitID.
Hvis man kunne det, ville der jo ingen sikkerhed være mht verifikation - det var jo problemet med NemID, hvor man bare kunne få oplyst en kode fra papkortet. Det er strafbart at bruge andres MitID og det kan iøvrigt kun lade sig gøre, hvis den pågældende er i nærheden eller med krumspring som dem longjohn2 beskriver.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |