|
adgang til data på diske, der har siddet i server |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
kam15 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Februar-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 77 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 27-Februar-2012 kl. 20:03 |
Hej.
Jeg har en HPMediaSmart server (X510), med noget "windows home server-software" på (formentligt den version, der hedder V1 (hvis jeg har forstået det ret...)) Mit første problem er, at min MediaSmart server er "gået død" - den blinker med "health-led"-lyset - og jeg kan ikke komme i kontakt med den. Jeg har så søgt en hel masse efter hjælp og forklaring til dette - og det ser ud til, at den mener, at en disk er stået af. Jeg har installeret 2 diske i serveren - og med diskspejling på foto-filerne (ikke på musik-filer og film-filer (der har jeg jo alligevel originaldiskene...)) Nå - jeg tænkte så, at jeg nu alligevel ville prøve at se om jeg ikke kunne få adgang til dataene på diskene direkte. via en "USB-IDE/Sata converter" har jeg så fået adgang til at kigge på mine diske direkte. Den ene disk (den der fungerede som "systemdisk" i HP-serveren), den kan jeg sådan set godt kigge på - den viser et "s"-drev med en masse forskellige "systemoplysninger" og filer på mv. - og så viser den et "g-drev" - på G-drevet ligger en masse foto mv. (jeg kan se hver enkelt "billed-fil" i oversigten i "stifinder-oversigten" (hvad er det nu den hedder nu... ?), men jeg kan ikke åbne selve filen (uanset hvilket billedprogram, jeg forsøger at åbne med). og jeg kan heller ikke kopiere en fil ud på en usb-stik (så kommer den og siger, at den ikke kan få adgang til filen) Hmmmm.... Når jeg så prøver at kigge på den anden disk i serveren (altså også via USB-IDE/Sata converteren) - så viser den i "oversigten" kun G-drevet" - men denne kan dog ikke "foldes ud" - da den kommer og siger at "Mappen er tom" ... Men hvis jeg højre-klikker og vælger "egenskaber" på G-drevet, så viser den, at der er brugt 914 GB, og der er 483 GB ledig plads. - så der er sådan set brugt en masse plads på disken. Min egen "husmands-konklusion" er derfor noget i retning af, at S-disken er system-disken - og at den bruger noget plads på forskellige diske - herunder "G-disken" - G-disken består som jeg ser det så af 2 forskellige fysiske diske - dels en del af "system-disken" og dels en del af "disk nr. 2" er det nogenlunde korrekt ? Og nu til mit egentlige spørgsmål: Jeg ville jo morderligt gerne have kopieret mine filer (hvert fald foto-filerne) fra de to interne diske fra serveren - og så over på en helt, helt anden disk. Min plan er så herefter at skrotte det !"#€#"§"€%&%€"# HP-produkt, og så købe en Synologi 212+ server - og lægge mine filer derpå. Men jeg kan simpelthen ikke "få fat" i filerne - hverken på "system-disken" eller "disk nr 2". Og jeg nægter simpelthen at tro, at begge diske er "stået af" Jeg gør jo et eller andet forkert i min tilgang til filerne.... men hvad... ? Nogen gode forslag ? De vil blive modtaget med stor tak :-) De bedste hilsner Karsten |
|
![]() |
|
kam15 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Februar-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 77 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
lige et par yderligere spørgsmål/oplysninger:
Er diskene fra serveren formateret med NTFS ? og har det evt. noget at sige ? Hvad med "adgangen" til dataene - de er jo egentligt lagt på serveren under et "brugernavn" - og dette brugernavn har jo visse rettigheder (og nogle har ikke rettigheder...) - Har det noget at sige ? (hvis det ikke har noget at sige, må det jo betyde, at man bare kan pille diskene ud af en sådan server - "connecte" dem til en PC'er - kopiere filer ud på en PC'er - og så i øvrigt bare sætte diskene i igen..... Det kan vel heller ikke være rigtigt ?? |
|
![]() |
|
Hanzoy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2010 Status: Offline Point: 262 |
Hmm det er et eller andet med at filerne i teorien ligger to steder i WHS v. 1, et sted hvor man ikke kan åbne dem som du har problemer med og i en skjult mappe, når man prøver på at tilgå dem fra en anden computer, på den måde du gør det på. Hvis du i stifinder går ind i indstillinger og vælger at den skal vise skjulte mapper, så er der en mappe der hedder "DE" på diskene, derinde skulle du gerne kunne få lov til at åbne og kopiere filerne. Har selv engang stået i samme situation som du gør nu
![]() Redigeret af Hanzoy - 27-Februar-2012 kl. 23:20 |
|
![]() |
|
Hej Hanzoy.
Det var nemlig lige sådan, man skulle gøre.... jeg fandt også "løsningen" sent i aftes på en Windows-forum-side.." - men tak for dit input.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |