Kasper_J skrev:
Så det du siger er, at der kan spares knapt 1500kr pr år, ved at vælge et energirigtigt TV. |
Hvis man i forvejen har en fuldstændig sindssyg energisluger (læs: 7-10 år gammel 42"-50" plasma) og bruger den 10 timer om dagen - ja.
Mit eget 42" der er 5 år gammelt sluger maksimalt 291W. Det være sig, hvis jeg skruer helt op for kontrasten, og finder en fil der viser et et hvidt billede og har masser af lyd på samme tid.
Afspiller jeg den sekvens 10 timer i døgnet bruger jeg 2,91kWh i døgnet. Ganger du det med 2 kr/kWh, giver det 5,82 kr per dag.
365dage x 5,82 kr/dag = 2124 kr/år.
Skal vi så kigge på det reelle forbrug på mit tv er det måske 200W i snit per time, igen 10 timer om dagen (nej, så meget kører mit fjernsyn ikke i snit) = 2kWh per dag x 2 kr/kWhx365 dage om året = 1460 kroner om året.
Skifter jeg nu til et moderne "energirigtigt" tv, hvor gennemsnitsforbruget er 100W, vil jeg spare 730 kroner om året.
Mit nuværende tv regnede jeg ikke med skulle holde mere end 4 år, men jeg er meget glad for det, så det bliver ikke skiftet foreløbig. Skulle jeg skifte til et miljøvenligt tv, vil det tage 7-10 år før det har betalt sig hjem..... Så længe holder et moderne energirigtigt fjernsyn næppe.....
Klaus
Klaus