recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afløser for HTPC: Lyd, TV og foto's
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAfløser for HTPC: Lyd, TV og foto's

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Emne: Afløser for HTPC: Lyd, TV og foto's
    Sendt: 11-November-2010 kl. 12:00
Hej

Jeg overvejer en afløser for min HTPC.
Jeg er lidt træt af alle de ting som ikke helt fungerer, eller nogen gange ikke gør - som f.eks. at man tit skal genstarte når tunerne pludseligt ikke fungerer (altid når man lige skal se noget der er ved at starte).
At den så bruger for ca. 1700kr strøm om året er også en faktor.

Den skal bruges til:

* TV (DVB-T)
Det som er genialt på htpc'en er, at med to tunere, kan man optage på et eller to programmer samtidigt. Hvis man optager to kanaler, så kan man naturligvis ikke se et tredie program...
Man kan uden at tænke på hvilken tuner man bruger blot sætte til at optage eller se tv.
Dette er et must til en ny løsning.
* Vise billeder fra min billede samling
Skal virke over netværk.
Hvis den kan vise billederne taget i RAW (Canon) - klart plus.
* Afspille musik (flac).
Skal nok flyttes til en NAS, ligger idag på mediacenteret.
* Skal kunne afspille film rippet til fil - hvis jeg nu skulle få den ide at rippe nogen af mine film.
Skal i så fald kunne afspille "bluray" film, da det er den vej det går :-)
Skal have HDMI og understøtte 1080p og hd-lyd.

Er der nogen som har et bud på en sådan "boks".
Så vidt jeg kan se, er der flere muligheder indtil talen kommer på TV - så kniber det pludseligt.
Der må gerne være både godt billede og god lyd.

Jeg har kig på den nye Dune HD MAX.
Jeg har set, at den kan tilsluttes tv-tunere via USB, men kan ikke finde nogen beskrivelser af hvordan det virker - og om det virker...
Hvor god er den som Bluray afspiller?
Er der nogen som ved noget her?

Andre bud?

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 12:43
Kunne du ikke rette op på det, der er galt med HTPC...
1700,- i strøm er det for en 24/7-drift?

En HTPC adskiller sig vel ikke væsentlig fra en boks med hensyn til strømforforbrug, hvis den kun kører, når den anvendes?
Hvis den Dune Max du ligger på kan holde 18,5 watt i drift, så er det meget lavt.. 

Med hensyn til tuner anvender jeg det princip, når HTPC-en vækkes fra strandby, så kører (i mit tilfælde DVBviewer) ikke, men skal startes med den grønne knap på MCE-remoten...
Dvs. tuneren bliver resat ved opstart.
Ligeledes ved nedluk, så lukkes dvbviewer først, og derefter sættes HTPC-en i standby.
Det giver en ret stabil drift...

Spørgsmålet er der er nogen boks, der kan opfylde dine krav....
Det er vel noget med at acceptere den Dune Max og den muligheder...
Mens du med HTPC-en bedre kan tilpasse funktionalitet...

Redigeret af avh - 11-November-2010 kl. 12:59
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2005
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 14:12
Et problem er, at jeg aldrig har kunnet få det til at virke med at få den i dvale.
Når jeg forsøger dette, går enten mine blæsere amok og den larmer helt vildt eller den genstarter med det samme.
Mærkeligt nok, da jeg har en pc mere med samme bundkort i, hvor det virker fint...
Jeg kører i øvrigt ikke med dvbviewer, men bruger windows mediacenter (måske dumt...)

Strømforbruget er målt når alt er slukket ned på stikkontakten undtagen htpc'en, som står i "tomgang" - men da den jo ikke går i dvale, er der tale om 27/7 :-(

Ja, alternativet er selvfølgelig at få det til at virke som det skal. Fleksibiliteten er jo perfekt og ideen god.
Oprindeligt ville jeg køre alt igennem htpc'en.
Da jeg begyndte at se bluray på den, var der aldrig andet end problemer med at få det til at virke.
Til sidst købte jeg en bluray afspiller og ikke bare virker det hver gang, men billedekvaliteten er også langt bedre...

Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Februar-2007
Point: 362
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2010 kl. 22:06

Hvad bruger du af hardware?

Umiddelbart lyder det ikke som om det er egnet til HTPC, den bruger jo omkring 100W i idle, hvilket er meget for en HTPC. Min bruger ca. 25W i idle og 35-40W ved afspilning. I standby bruger den 2W.

Intel i3-530
Intel DH55TC
Corsair xms3 (1333) 4x2GB
Samsung 1.5 TB green

Den bruges også til server, derfor den store mængde RAM. Hvis man nøjes med 2GB RAM og en 2,5" HD så kan idle nedbringes til omkring 18W

Redigeret af Eeyore - 22-November-2010 kl. 22:19
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2010 kl. 11:16
Hvorfor bruge en HTPC i idle mode?

Enten er den tændt og i brug, eller så er den slukket/standby og dermed ikke i brug. Jeg har svært ved at se andre formål.

Idle er den tid der går fra den registrerer inaktivitet og til den skal lukke ned (standby eller slukke). Den tid bør være minimal og dermed også koste minimalt.

Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2010 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af damkel damkel skrev:

* TV (DVB-T)
Det som er genialt på htpc'en er, at med to tunere, kan man optage på et eller to programmer samtidigt. Hvis man optager to kanaler, så kan man naturligvis ikke se et tredie program...

Det kommer sandelig an på den software man bruger. Du kan sagtens optage alle gratis kanaler samtidig med 2 tunerkort i en pc.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu