recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afmontere blæseren, ny HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAfmontere blæseren, ny HTPC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Emne: Afmontere blæseren, ny HTPC
    Sendt: 13-August-2009 kl. 22:35
Jeg har lige samlet en ny HTPC med bl.a følgende:
Motherboard: ASUS M3N78-EM 
Processor: AMD 5050e
Jeg har monteret en ASUS Triton 85 køler til CPU og en NorthQ NQ4001AT, 400 ATX PSU, 17db strømforsyning. Jeg har aktiveret Q-Fan i BIOS og jeg skal anstrenge mig for at høre den nu. Det der larmer mest er faktisk strømforsyningen!.
Så mit spørgsmål er nu:
Er der egentlig nogen der ved om den kan klare hvis man piller blæseren fra den?
Jeg er ikke klar over hvor varm sådan en egentlig bliver?. Den er kun lun ved normal brug.
Hele systemet trækker 60-75 watt ved brug.

Redigeret af ridderdk - 13-August-2009 kl. 22:36
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2009 kl. 05:11
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Jeg har monteret en ASUS Triton 85 køler til CPU og en NorthQ NQ4001AT, 400 ATX PSU, 17db strømforsyning. Jeg har aktiveret Q-Fan i BIOS og jeg skal anstrenge mig for at høre den nu. Det der larmer mest er faktisk strømforsyningen!.
Så mit spørgsmål er nu:
Er der egentlig nogen der ved om den kan klare hvis man piller blæseren fra den?
Jeg er ikke klar over hvor varm sådan en egentlig bliver?. Den er kun lun ved normal brug.

Det skal du ikke. ATX standarden foreskriver at strømforsyninger skal stå for en del af ventilationen i et ATX kabinet. Hvis du piller den fra skal du have en anden blæser der fjerner varm luft fra kabinet.
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2050
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2009 kl. 07:04

Så mit spørgsmål er nu:

Køb istedet en passiv kølet PSU. Så slipper du helt for larmen

Til top
Langmack Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-April-2006
Sted: Denmark
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2009 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Så mit spørgsmål er nu:

Såfremt du har aktiv kabinetkøling, ja.
Ellers bliver den, ligesom min HTPC i soveværelset, mere end godt lun efter brug.
Det er en Silverstone passiv PSU der sidder i den.
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2050
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2009 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af Langmack Langmack skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Så mit spørgsmål er nu:

Såfremt du har aktiv kabinetkøling, ja.
Ellers bliver den, ligesom min HTPC i soveværelset, mere end godt lun efter brug.
Det er en Silverstone passiv PSU der sidder i den.

Hvis man ønsker en lydløs løsning, må man leve med en varmere pc, men så længe den er stabil er det vel heller ikke et problem.

Til top
jessgade Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-November-2006
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2009 kl. 11:05
Husk nye batterier til røg alarmen!

Jeg ville ikke umiddelbart gamble ved at stoppe en blæser i en strømforsyning. Så hellere købe een som faktisk er designet som passivt kølet.

Panasonic PZ85
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2009 kl. 12:15

Oprindeligt skrevet af jessgade jessgade skrev:

Husk nye batterier til røg alarmen!

Jeg ville ikke umiddelbart gamble ved at stoppe en blæser i en strømforsyning. Så hellere købe een som faktisk er designet som passivt kølet.

Jeg har fundet lignende kommentarer fra andre på nettet.
Dog har jeg osse læst andre holdninger, bl.a en der har gjort det og ikke har oplevet problemer med det.

Oprindeligt skrevet af patriarken patriarken skrev:

Det skal du ikke. ATX standarden foreskriver at strømforsyninger skal stå for en del af ventilationen i et ATX kabinet. Hvis du piller den fra skal du have en anden blæser der fjerner varm luft fra kabinet.

Hvis det er dit eneste argument, så tror jeg ikke den holder, fordi blæseren er monteret på strømforsyningen sådan at den sidder mellem strømforsyningen og kabinettet, hvordan kan den så være med til at ventilere?
Iøvrigt et Silverstone L16 kabinet

Jeg tror dog jeg vil lede efter en passiv kølet PSU eftersom der tilsyneladende ikke findes skråsikre svar på det.

Redigeret af ridderdk - 14-August-2009 kl. 12:17
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu