recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afspilning af CD på DVD-afspilleren
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAfspilning af CD på DVD-afspilleren

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Zorro Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: Afspilning af CD på DVD-afspilleren
    Sendt: 17-Maj-2006 kl. 01:33
Jeg fik at vide af en ven, at hvis man afspiller CD'er ret ofte på sin DVD-afspiller, så ville man ødelægge laseren i afspilleren. Er det rigtigt

Kan man godt slide laseren i stykker? Jeg har en Pioneer DVR 720H

Z
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 20:04

Set fra laserens synspunkt så er det ligegyldigt om du afspiller cd'er eller dvd'er. Den slides ligemeget.

Og selvfølgelig kan du slide en laser op, men umiddelbart vil jeg tro at harddisken er det der går først i stykker. Så jeg ville ikke bekymre mig om at slide laseren op. Jeg bruger selv min Panasonic som cd-afspiller og jeg tænker aldrig på det.

Mvh Kurt.

Til top
Mighty Mouse Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-April-2006
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 20:49

I alle DVD afspillere sidder der en dobbeltstrålet lacer pick up.

Den ene stråle bruges til CD'er - den anden til DVD'er.

Hvis du spiller 1.000 vis af CD'er er det muligt at CD strålen brænder af. Men du vil stadig kunne spille DVD'er.

Drevet i din recorder er et Pioneer DVR107A drev - et standard drev, dog lidt speciel forplade.

/Michael
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2005
Point: 538
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 20:54
Alt slides........

Jeg har indtil videre slidt 4 CD afspillere op.

Den første var den som holdt længst, omkring 4 år, så var lejet i cd-revet så slidt at den bare ikke kunne mere !  Laseren var stadig helt fin, for det sidste halve år virkerde afspilleren ved at jeg havde fjernet nogle fjedre som belastede lejet, men det resultat at den fint afspillede cd'er, men når man startde en afspilling (spinup af cd'en) så fedtede den og var derfor længere om at komme op i omdrejninger.
Den næste afspiller jeg købte, holdt kun 2 år, så kunne den ikke spore mere, det kunne meget vel være laseren der var brugt op.
Samme gjalt for min tredie afspiller, der holdt knap 3 år.
Den sidste afspiller jeg kasserede var pga. noget elektronik i den som stod af, uvist af hvilken årsag, men det var billigere at købe en ny end at sende den til rep.

Din recorder kan formentlig holde til så og så mange afspillinger, og så er det lige meget om det er dvd'er eller cd'er (som Kurt også er inde på).
Du vil naturligvis forlænge dens levetid, hvis du undlader at benytte den til CD'er også, men den har formentlig så lang en levetid, at du har skiftet den ud med en nyere model før den er slit op - eller som Kurt er inde på, noget andet i den er slit op før disk drevet.

Mvh Peter

Til top
Digi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-April-2006
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 20:57
men lyden er vel omtrent lige så god som på en ok standard cd afspiller, eller ?   jeg mener hvis man vælger en af de nyere dvd recordere som sony 720 / pioneer 540h... eller ? 
:o) K
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af Mighty Mouse Mighty Mouse skrev:

<>I alle DVD afspillere sidder der en dobbeltstrålet lacer pick up.
Den ene stråle bruges til CD'er - den anden til DVD'er.
Hvis du spiller 1.000 vis af CD'er er det muligt at CD strålen brænder af. Men du vil stadig kunne spille DVD'er.

Du ved muligvis mere om emnet end jeg gør, jeg troede som sådan det var en laser der blot kunne moduleres i et breder bånd, evt, to bånd, men selve lysgiveren var den samme, den kan bare svinge i to områder (lidt lige som krystaller kan bringes til at svinge på harmoniske frekvenser af den påtrykte).

Ud over det, kan det være andet end selve læseren der slides op først, det være sig lejet, mekaniken der juster optiken, stepmotoren (man benytter vist ikke magnetisk sporing mere) osv.

Mvh Peter

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2006 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af Digi Digi skrev:

men lyden er vel omtrent lige så god som på en ok standard cd afspiller, eller ?   jeg mener hvis man vælger en af de nyere dvd recordere som sony 720 / pioneer 540h... eller ? 

Forementlig vil den almindelige forbruger ikke høre en forskel. 

En der går op i Hi-Fi vil sikker kunne høre en forskel, men så har han også ofret det samme eller mere for en god CD afspiller, som en recorder koster..

Mvh Peter

Til top
Rasmus Andersen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-November-2005
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 13:15
Det kommer også an på hvad du har spændt efter. Har du en surround reciver digitalt forbundet med din optager, vil forskellen være minimal, da det digitale signal bliver dekodet i reciveren alligevel.
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 17:44
God pointe Rasmus, det har du naturligvis helt ret i !

Mvh Peter

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu