recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afstand fra i møbel til receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afstand fra i møbel til receiver

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Afstand fra i møbel til receiver
    Sendt: 25-April-2015 kl. 22:22
Måske ikke ret sted at poste, men i tvivl om hvor jeg ellers skulle.

Jeg har et hjemmelavet tv-møbel, som jeg overvejer at opgradere med en låge eller to for at gemme film og spil mv. Væk.

Hvor stort et rum bør jeg lave, i bredden, hvis jeg skal være klar på at opgradere til en receiver i a-830 eller lignende receiver i fremtiden? Tænker her på varme.

Redigeret af aerik - 25-April-2015 kl. 22:22
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 00:02
Jeg vil jo sige, at der nok burde være 3-5 cm på hver side. Men de kommer an på, hvor meget plads der er ovenover. Den kommer trods alt af med varmen fra toppen.
Men jeg har selv min forstærker i et ret tæt kabinet. Jeg har derimod aktiv køling. Jeg har to 120mm 12v blæsere, som så kører på 5v så de er totalt lydløse. De tænder bare automatisk når forstærkeren tænder.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 07:38
Møblet er 240 bredt, så der er masser af plads til st lave rummet, derfor skal rummet bare have den størrelse der er nødvendigt. I opstillingen pt står ps 3 oven over, men fjerner jeg den, er der ca 30 cm til toppladen.

Vil meget gerne være fri for en blæser. Kan slet ikke have blæserstøj.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 10:10
Varmen skal jo fjernes på en eller anden måde og det bliver den ikke i en lukket kasse. Dit møbel er næppe lavet i metal, der ellers vil lede varmen bort. Tilbage er kun små huller rundt langs lågen med mindre at du bruger en stof låge. Min blæser løsning larmer minder end mit tv (Samsung plasma). Køb en eller flere støjsvage blæser og giv dem en mindre spænding end de er beregnet til. Blæserstøj kan begrænses rigtigt meget. 

Varme forkorter levetiden på elektronik. Men det er dit udstyr og dit valg, det er jo dig der skal betale på den ene eller anden måde. Det er ikke uden grund at B&O har valgt at intet i deres produkter må være over 50 grader varmt. 
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 12:42
Møblet er fuldt åbnet til bagside og der er kølesprækker på ca 10 cm mod toppen.
Tror du stadig en blæser er nødvendigt?
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 15:39
Akustisk vil det være dårligere med låger.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Akustisk vil det være dårligere med låger.


Fordi en surroundreceiver står inde i et skab? Nej!

M.v.h.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Møblet er fuldt åbnet til bagside og der er kølesprækker på ca 10 cm mod toppen.
Tror du stadig en blæser er nødvendigt?
Er sikkerhedsseler nødvendigt ?

Jeg vil tilstræbe en print temperatur på under 80 grader, og meget gerne endnu lavere.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2015 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Møblet er fuldt åbnet til bagside og der er kølesprækker på ca 10 cm mod toppen.
Tror du stadig en blæser er nødvendigt?

Er sikkerhedsseler nødvendigt ?

Jeg vil tilstræbe en print temperatur på under 80 grader, og meget gerne endnu lavere.


Point taken. Men min logik sagde mig bare, at når receiveren ikke er bag låger, og den eneste forskel fra nu var, at der skulle et par sider op om den, med en fornuftig afstand(som er den jeg jagter her), så burde aktiv køling ikke være nødvendig.

Men må lure på det.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu