aerik skrev:
Nu har jeg efterhånden kigget lidt i diverese se min hjemmebio-tråde, og har lagt mærke til mange af jer sidder tæt på jeres store tv skærme. Da jeg under en reperation af en væg i mit hjem kom til at sidde tæt på min skærm. Jeg synes umiddelbart at det var ubehageligt. Jeg er glad for mine normalt ca. 3 meter til min 32". Hvor tæt sidder i på jeres? kan de sammelignes med min periode med 1½ meter? |
Du skal være opmærksom på at der er meget stor forskel på at sidde 1,5 meter fra en 32", og at sidde 3 meter fra en 60". Selv om det fylder det samme i synsfeltet, så kan øjet (og hjernen) sagtens se forskel på "tæt på lille skærm" og "langt fra stor skærm". 1,5 meter er ikke nogen behagelig afstand at se tv på, næsten uanset hvor lille billedet er. Derimod kan 3-4 meter være ganske naturligt, selv på 100-120" bileder (forudsat at kvaliteten er høj nok). Jeg har i en længere periode haft 3,5 meter til et 84" billede, og det oplevede jeg som for småt, især til film. Men jeg ville _aldrig_ sidde 1,5 meter fra et 40", eller for den sags skyld 32".