recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afstand til ydervæg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afstand til ydervæg

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jimmi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Afstand til ydervæg
    Sendt: 02-Marts-2021 kl. 11:05
Vi skal have monteret en bænk langs hele vores ene væg, og i den forbindelse vil jeg bede snedkeren lave et hul til ledningsføring fra TV og evt. soundbar. 

Planen er på et tidspunkt at erstatte det nuværende Samsung 55" med et LG 65" (enten CX/GX eller de nye C1/G1), og smide det op på væggen. Minipod højttalerne og subwooferen samt Clic møblet skal også væk, og så skal bænken bruges som en form for integreret TV- og spisebordsmøbel.

For at det nye TV ikke bevæger sig for langt til venstre, så vil jeg gerne placere det nærmere ydervæggen til højre (den er ikke kold, da det er ret godt isoleret nyere hus). Er der nogen tommelfingerregel for hvor tæt det må placeres på en ydervæg? Min umiddelbare tanke er cirka 15-20 cm fra væggen.

Så det er naturligvis vigtigt, da jeg gerne vil have lavet hullet i bænken i midten af hvor jeg vil montere et 65" TV. Så jeg går ud fra TV'et er 145 cm bredt, så halvdelen af dette for midten plus afstand til ydervæggen.

Lad mig vide hvad I tænker :)

Pft.





Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 11:35
At det er synd at placere et stort 65 tommer TV 20 cm fra sidevæg. Et Oled TV har 180 graders betragtningsvinkel, så hvorfor nøjes med 90 grader. Og så ser det heller ikke godt ud, er det noget WAF?
Til top
Jimmi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

At det er synd at placere et stort 65 tommer TV 20 cm fra sidevæg. Et Oled TV har 180 graders betragtningsvinkel, så hvorfor nøjes med 90 grader. Og så ser det heller ikke godt ud, er det noget WAF?

Delvist; klassikeren med hun ikke kan se formålet i at gå op på 65".

Men årsagen er mest, at den væg er 5,6 meter lang og bænken fylder hele væggen. Jeg vil gerne undgå at TVet kommer for tæt på spisebordet, som er 220 cm langt. Selve "TV-stuen" skal gerne være adskilt fra "spisestuen".

Man kommer ikke til at se TVet fra højre; sofaen er lige ud for TVet med siddeafstand på knap 5,1 meter fra væggen hvor TVet skal monteres. Så man kommer til at se TVet fra venstre og ligefor, og så en smule fra højre når man sidder i chaiselong delen af sofaen.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 12:00
Når du har en stor vinkelsofa med chaiselong på 5,1 m afstand over for, så er din TV stue ihvertfald den sofa’s bredde. Derfor bør et stort TV placeres midt for sofa eller i det mindste 60-75 cm fra sidevæg. Det andet kommer til at se frygteligt ud. Jeg ville nok først sætte TV’et på fod, og så prøve mig frem og nå til et kompromis. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 12:41
Du skal alligevel have en højttaler på hver side af tv!

Kold eller varm væg er ligegyldigt. Mit tv hænger på en ydervæg i et hus fra 1923....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 13:27
Så længe du placerer TV'et på indersiden af ydervæggen, så er der ingen problemmerWink
Mvh Jesper
Til top
Jimmi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Når du har en stor vinkelsofa med chaiselong på 5,1 m afstand over for, så er din TV stue ihvertfald den sofa’s bredde. Derfor bør et stort TV placeres midt for sofa eller i det mindste 60-75 cm fra sidevæg. Det andet kommer til at se frygteligt ud. Jeg ville nok først sætte TV’et på fod, og så prøve mig frem og nå til et kompromis. 

Sofan står op ad et vindue med cirka 12 cm afstand til væggen, og så er der et indhak hvor selve vinduet er. Sofaen har tre siddepladser, kan man sige, og med de 20 cm afstand til ydervæggen, så ville midten af TVet være hvor den første siddeplads (chaiselong) slutter og den næste begynder.

Ja, jeg må nok prøve mig frem og se om jeg kan vente med at få boret hullet. I den perfekte verden har man jo alverdens plads til rådighed, men det har jeg ikke da det vil være til gene hvis det kommer for tæt på spisebordet.
Til top
Jimmi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du skal alligevel have en højttaler på hver side af tv!

Kold eller varm væg er ligegyldigt. Mit tv hænger på en ydervæg i et hus fra 1923....

Klaus

Nej, der skal ikke højttalere på hver side. Det bliver formentlig en soundbar (evt. Sonos Arc) og med Sonos Sub under bænken.

Godt at vide med ydervæg :)
Til top
Jimmi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2021 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Så længe du placerer TV'et på indersiden af ydervæggen, så er der ingen problemmerWink

Det er noteret Wink Big smile
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu