recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik i stue til bedre "bio"-lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik i stue til bedre "bio"-lyd

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustik i stue til bedre "bio"-lyd
    Sendt: 02-Februar-2014 kl. 23:01
Hej alle,

Jeg er ved at gå og lave lidt om på min stue, og vil nu samtidig prøve at få bedre lyd ind i stuen, ved hjælp af bedre akustik. Akustikken lige nu, er helt hen i vejret, da jeg har enorm mange store overflader. Tungt stort træbord, træ gulv, store tunge svævehylder, helt bare vægge (ud over 2 dvd skabe samt svævehylder) og så vinduer der dækker hele den væg lyden bliver kastet imod. Eneste der måske lige laver lidt akustik, er nok mine to sofaer og et mindre tæppe på gulvet, foran tv'et.

Mine højttalere er Focal Sib, hvilket jeg har smidt op på vægge i dag. Standerne de stod på har åbenbart taget lidt, for lyden er blevet mere mere rungende nu, de er kommet væk. Derfor søger jeg på akustik i dag, og er kommet frem til lidt forskelligt. Men er det godt nok? 

Har fundet følgende: Acoustic Weave 3D Tiles hvilket jeg synes virker rimelig lovende, samt ok billig. Er det godt nok? Hvis endelig, er det så bedst at hænge det højt oppe, eller i samme højde som højttalerne? Måske nogle på væggen hvor fronthøjttalerne hænger, og så både over og under højttalerne? 

Har også kig på et lyddæmpende billed fra SUMOpix som jeg dog synes er en noget dyr løsning.

Min fantasi er jo lidt at få det dæmpet så godt, at man får den der lidt rare "bio"-lyd. Bare noget der minder om, hvor lyden hurtig "dør" og det rart for ens øregang at sidde og lytte musik og film. 

Hvad kan jeg gøre? - Og her tænker jeg, at det stadig gerne må se stilet ud.. Så ingen gulvtæpper og den slags på væggen. 
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 00:03
"Stilet" = dyrt, med mindre du kan lave noget selv.

Jeg bruger det her: http://www.thomann.de/dk/the_takustik_san30_noppenschaumstoff.htm

Rimeligt billigt og temmelig effektivt.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 00:36
Det sandt. Det koster jo sådan noget skidt. Men synes nu http://hificable.dk/produkter/6-diverse-tilbehoer/126-acoustic-weave-3d-tiles/ kan gå, og til en billig penge.

Hvad gør du med det Acoustic Foam ? Bare smidt det på væggen i "rå" format? Det er jo noget anderledes.
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 14:20
Drop skummet og brug mineraluld i stedet. 

Det dæmper meget bedre relativt til tykkelsen pga dets højere densitet. Fx terrænbatts der er så stive at de kan monteres direkte på væggen. Beklædt med luftgennemtrængeligt stof efter eget valg kan du selv være med til at påvirke designet.  

De der tiles fungerer som difusion dvs de bryder lyden op, men dæmper ikke. Det kan fjerne flutter echo og lignende, men til biografbrug er du primært interesseret i at dæmpe reflektioner, så det er højttalernes og ikke rummet lyd du hører Smile


Redigeret af opzouten - 03-Februar-2014 kl. 14:23
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 14:32
Og mineraluld er ikke farligt at få i lungerne?
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 14:51
Hvad med Rockfon Sonar på loftet?

Det har vi i stuen - det er herredyrt, men hold nu op hvor er det fantastisk 

Både til dagligdag & når der skal ses film/høres musik
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Og mineraluld er ikke farligt at få i lungerne?
Medmindre du slår en masse på panelerne eller tager et par bidder af dem om dagen, så er der efter min mening ingen grund til bekymring.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:


Både til dagligdag & når der skal ses film/høres musik.


Uanset hvor meget man går op i film og/eller musik, så er det jo vildt lækkert at få gjort noget ved dårlig akustik.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 18:30
Ja, det synes jeg også

Har hørt fra flere der har været herhjemme at stuen er blevet et fantastisk sted - og det var ikke super slemt til at starte med

den største ulempe er egentlig at man pludselig bemærker den dårlige akustik i andre rum og når man erude ��

Det kan ikke svare sig at gøre selv, vi kunne spare CA 1500 kr på en gør det selv da tømrerne får god rabat... Prisen var ift Bauhaus og et eller andet netsted...

Husk at du har loftet "altid" ift fx tv,tlf osv - så det er ikke så dyrt pr dag omregnet

(tv til 10000 kr der holder 3 år koster CA 10kr dagligt)
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Og mineraluld er ikke farligt at få i lungerne?

Nej. Ikke når du pakker det ind i stof. 

Du kan også købe Rockfon eller lignende produkter. Det er også lavet af mineraluld. 
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Drop skummet og brug mineraluld i stedet. 

Det dæmper meget bedre relativt til tykkelsen pga dets højere densitet. Fx terrænbatts der er så stive at de kan monteres direkte på væggen. Beklædt med luftgennemtrængeligt stof efter eget valg kan du selv være med til at påvirke designet.  

De der tiles fungerer som difusion dvs de bryder lyden op, men dæmper ikke. Det kan fjerne flutter echo og lignende, men til biografbrug er du primært interesseret i at dæmpe reflektioner, så det er højttalernes og ikke rummet lyd du hører Smile

Super! Jamen, så er det jo sådan en løsning jeg burde gå efter. Hvor stor skal sådan en ramme være før det giver effekt, og hvor mange burde man have rundt omkring? Vil det være nok at smide en ramme op på en side væg? Har ikke så meget fri væg plads nemlig.

Det ville da være en ok løsning.
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Hvad med Rockfon Sonar på loftet?

Det har vi i stuen - det er herredyrt, men hold nu op hvor er det fantastisk 

Både til dagligdag & når der skal ses film/høres musik

Er ikke så meget for at smide noget i loftet, da jeg har stuk lofte. Så vil lige prøve at forsøge mig med væggene først :)
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu