recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik i stue til bedre "bio"-lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik i stue til bedre "bio"-lyd

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 14:01
Nå lige nogle hurtige spørgsmål. 

- Hvor stor bredde, dybde og højde? skal sådan en ramme være med mineraluld i?
- Kan den sidde på side væggen og stadig gavne? Sådan over sofaen- agtigt?
- Hvilken slags stof skal det være, er det lige meget? 

Jeg er meget opsat på at komme i gang med dette projekt :) 

Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 14:01
Hvor og hvordan finder i ud af, hvor det skal placeres?
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvor og hvordan finder i ud af, hvor det skal placeres?

Der har du en point. Det er vel også meget godt at vide.

Har læst noget med et spejl på væggen, og der hvor man ser højttaleren fra sweetspot, skal det hænge.. sådan ca.. Det er der hvor lyden rammer først.. Noget jeg har læst, men om det holder? 
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 14:48
Hmm, det giver ikke specielt meget mening. Det er jo dæmpning, ikke lydføring LOL

Det skal lige siges, at jeg spørger fordi min oprindelige opfattelse var, at dæmpning det var nødvendig i store dele af rummet (mindst 50%). Og tanken om en stue med æggebakker på væggene, det falder ikke så godt ind i min smag Smile Men da jeg læste lidt på de links i har i tråden her, der synes jeg at kunne ane, at man laver en meget koncentreret dæmpning. Så ville jeg egentlig bare finde ud af, hvordan man finder ud af, hvor den skal sidde. Jeg har ikke læst mere på det, end kort på de links.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hmm, det giver ikke specielt meget mening. Det er jo dæmpning, ikke lydføring LOL
Giver da fin mening. Over 300-500hz opfører lyd sig som "stråler". Dvs. indgående vinkel er lig med udgående vinkel. Så det med spejlet er en god tommelfingerregel til at komme i gang.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 15:01
Tja, tjo... tænker lige..
Altså, den dæmpning vi snakker om, som man kan se på de billeder, det er så refleks lydene. Og det er korrekt, dem finder man f.eks med et spejl, og placere der hvor man kan se højtaleren. 
Det er bare ikke det jeg forbinder med akustik. 

Og så ved eftertanke.... Jo så har de meget med akustik at gøre. Bare ikke den form som jeg oprindelige tænkte fra lydstudier osv, hvor man lægger hele rummet nærmest lyddødt.

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2014 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Tja, tjo... tænker lige..
Altså, den dæmpning vi snakker om, som man kan se på de billeder, det er så refleks lydene. Og det er korrekt, dem finder man f.eks med et spejl, og placere der hvor man kan se højtaleren. 
Det er bare ikke det jeg forbinder med akustik. 

Og så ved eftertanke.... Jo så har de meget med akustik at gøre. Bare ikke den form som jeg oprindelige tænkte fra lydstudier osv, hvor man lægger hele rummet nærmest lyddødt.

Jeg skal ikke kunne sige hvad du forbinder med akustik :)

Der er to grundlæggende ting man fokuserer på ift. akustik: Styre generel efterklang i rummet samt at eliminere high-gain reflektioner. Sidstnævnte kan gøres vha. "spejlplaceringen".


Redigeret af Jonas_h - 04-Februar-2014 kl. 15:28
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 10:07
Akustik ER jo reflektioner, det giver ikke mening at adskille dem. Men der findes forskellige former for reflektioner.

Helt generelt, så er det ikke muligt at generalisere om akustik... Wink Det vil være forskelligt fra rum til rum, hvad der skal placeres og hvor. Nogle gange meget forskelligt. Der findes nogle gode grundlæggende tommelfingerregler, men man skal passe på med at overfortolke dem.

Eksempel, hvor effektivt det er at dæmpe loftet, afhænger stærkt af hvilket materiale der ligger på gulvet.

Min erfaring siger at det suverænt vigtigste, når vi taler om at modificere en stue og ikke bygge en dedikeret biograf, er at fjerne flutter-echo, dvs. ringning mellem to hårde flader. Hvis du ikke vil skrue noget i loftet, så skal der lægges noget på gulvet. Hvis man har møbler stående op ad sidevæggene som spreder lyden i et eller andet omfang, så der ikke er ringning mellem de to vægge, men f.eks. er det mellem front og bagvæg, så vil det efter min mening til enhver tid være vigtigst at fjerne ringningen mellem front og bagvæg, uanset hvad man så kan læse sig til om førstereflektioner. Sidder man tæt på bagvæggen, er det afgørende at dæmpe dén væg. Osv osv. Der er med andre ord masser af situationer hvor det ikke nødvendigvis er "som præsten prædiker", hvad man skal starte med at regulere.

Det eneste man kan generalisere LIDT om, er at hvis man har et typisk skandinavisk hjem med hårde flader overalt, så er det meget svært at gøre noget som gør det ringere. Stort set alt, der ikke i sig selv er lige så hårdt, som bliver puttet ind i sådan et rum, vil gøre lyden bedre.

I mit eget rum gør det overraskende lidt forskel at dæmpe førstereflektioner, selv om det er bare murstensvægge. Til gengæld gør det dramatisk forskel at dæmpe væggen bag højttalerne. I andre rum har jeg oplevet det stik modsatte. Det sidste man må gøre er efter min mening at forsøge at læse sig til hvad man skal gøre. Find en midlertidig løsning - skummadrasser, dyner osv - og prøv dig frem. Så finder man lynhurtigt ud af hvad der er effektivt og hvad der ikke er, og så kan man se på hvordan man laver en pæn løsning dér hvor det virker.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det sidste man må gøre er efter min mening at forsøge at læse sig til hvad man skal gøre. 
Er generelt enig i hvad du skriver om, at resultater kan være forskellige fra rum til rum og det er svært at lave en facitliste. Men at gå i gang med en masse skummadrasser på må og få uden at vide et hak om de grundlæggende ting omkring akustik synes jeg ikke er anbefalelsesværdigt.
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 10:22
Er snart i tvivl om hvad jeg skal gøre, da jeg også har snakket med lidt forskellige uden for nettet. Tror bare jeg prøver at forsøge mig med noget dyne eller lagen på væggene.. og se om det overhovedet gør en forskel. 
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Akustik ER jo reflektioner, det giver ikke mening at adskille dem. Men der findes forskellige former for reflektioner
Kan ikke finde ud af om dette var henvendt til mig? Men jo det giver da god mening at adskille forskellige former for reflektioner. Nogle reflektioner bidrager jo ikke nødvendigvis negativt til lyden og dér er det da netop en god ide at adskille dem fra dem som bidrager negativt og behandle dem anderledes.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Kan ikke finde ud af om dette var henvendt til mig? Men jo det giver da god mening at adskille forskellige former for reflektioner. Nogle reflektioner bidrager jo ikke nødvendigvis negativt til lyden og dér er det da netop en god ide at adskille dem fra dem som bidrager negativt og behandle dem anderledes.

Du misforstår, jeg mener bestemt man skal adskille forskellige former for reflektioner. Det jeg mener er at du ikke kan adskille "akustik" fra "reflektioner".
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu