recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik i stuen, måling og forbedring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik i stuen, måling og forbedring

Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Udfasninger / dips kommer du aldrig helt ud over og øret kan selv kompensere for et dip. Peaks er værre for kan man høre. Jeg vil mene at det eneste kritiske sted for dig er omkring 67,5 hz hvor du har et knap 10 db peak.

Du har også en room mode i 40,1 hz men den hjælper dig i dette tilfælde med at løfte kurven imellem 67,5 og 40,1. Tæmmes den lidt kan du få den lidt mere flad.

Et EQ filter kunne i følge REQ med din kurve se således ud:

Er det muligt for mig at apply'e et sådant filter i mit setup? - Eller er det kun hvis man kører via en computer?

Jeg kører Tidal over en Sonos-boks og så ud gennem en Primare I22-forstærker.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 18:35
Nej, der skal du ha fat i en eller anden form for EQ boks
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2015 kl. 12:39
Jeg har nu prøvet mig frem med forskellige højttalerpositioner, og er overrasket over hvor stor forskel 20 cm frem eller til siden kan gøre for visse frekvenser!

Her er de forskellige positioner (35-200 Hz / 53-85 dB):

Og her er dén jeg synes umiddelbart ser bedst ud i forhold til færrest/mindst mulige peaks og nulls, som er 45 cm fra bagvæggen og 100 cm fra sidevæggene (35-200 Hz / 64-84 dB):

Hvordan synes I at ovenstående ser ud? Er de dér tre peaks mellem 65 og 80 hertz mon problematiske?

Her er et vandfaldsdiagram over denne højttalerposition, som umiddelbart ligner vandfaldsdiagrammet for alle de andre højttalerpositioner også, så det ligner ikke at denne faktor har nogen særlig indflydelse på decay-tiderne (30-200 Hz / 55-85 dB):

Jeg synes at vandfaldsdiagrammet ser rimeligt fladt ud i forhold til hvor hurtigt de forskellige frekvenser forfalder (eller hvad?), men jeg ved ellers ikke hvordan jeg skal tolke det..?

Hvor stor en reduktion i dB vil man gerne se i løbet af, lad os sige, 300 ms? Jævnfør ovenstående diagram, falder eksempelvis 40 Hz fra 79 dB til 55 dB - og 67 Hz fra 83 dB til 48 dB... Er dette godt eller skidt? Er svært at forholde sig til! Smile

Ser det fornuftigt ud eller bør jeg se mig om efter endnu mere absorberende grej? (end de to corner bass trap-søjler jeg allerede har bagved højttalerne..)

Med venlig hilsen,
Jon

Redigeret af jonlanghoff - 10-September-2015 kl. 16:36
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2015 kl. 21:16
Nogen der kan anbefale en equalizer til at få styr på mine peaks?

Eventuel nogen der har én til salg?

EDIT: Et styk miniDSP nanoDIGI bestilt hos Tape Connection! :)

Redigeret af jonlanghoff - 13-September-2015 kl. 13:16
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2015 kl. 15:36
Jeg har nu fået målt (miniDSP UMIK-1 og Room EQ Wizard), trap-behandlet (Advanced Acoustics' Wedge) og EQ'et (miniDSP nanoDIGI) min stue for fulde hammer. Det er endt ud i to profiler:

Normal - Højttalerne står placeret som et kompromis mellem æstetik, hentagen til lyd (ikke helt inde i hjørnerne og nogenlunde symmetrisk placeret) og daglig brug af stuen (meget rart at kunne komme rundt uden at falde over ledninger). Dertil er rummet møbleret som det plejer, hvilket vil sige at der står et sofabord og en lænestol midt i rummet, og der er ikke sat bass traps op. Målingen blev foretaget i mit foretrukne siddehjørne i sofaen.

Til denne opstilling har jeg så nu et EQ preset i DSP'en, som altså benyttes til hverdag.

Optimal - Højttalerne står placeret symmetrisk for enden af rummet med 1,5 meter imellem sig og 1 meter ud til sidevæggene, samt 30 cm fra bagvæggen. Rummet er tømt for sofabord og lænestol, og der er bass traps fra gulv til loft i hjørnerne bag højttalerne. Målingen blev foretaget cirka 2,5 meter fra højttalerne og med cirka 1,5 meter til bagvæggen.

Også denne opstilling har fået et EQ preset, som benyttes til decideret lytning - eksempelvis til når musikklubben er på besøg.

Herunder ses en SPL-sammenligning mellem det totalt ubehandlede rum (ingen bass traps eller EQ) og det fuldt behandlede rum med den optimale højttalerplacering:

- og her er en waterfall-sammenligning af de samme:

Udover at kurverne er blevet noget pænere, er lyden det også. Blandt andet var jeg tæt på dåne da Steve Gadd spillede sin første solo på titelnummeret fra Aja af Steely Dan! Trommerne er kontante og bassen er punchy men melodisk, og virker lige kraftig uanset frekvens (det modsatte af “one tone bass”, som jeg led under før). Jeg fandt i øvrigt mig selv skrue betydeligt højere op end jeg normalt gør når jeg skal lytte casually, hvilket jeg også tager som et godt tegn.

Alt i alt har mit lille akustikprojekt kostet mig knap 5000 kroner (bass traps, målemikrofon og DSP/EQ, samt signalkabler) og jeg er foreløbigt fuldt tilfreds! :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2015 kl. 15:41
Skal lige forstå det rigtigt. Rykker du fronterne sammen, så der kun er halvanden meter imellem dem?
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2015 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Skal lige forstå det rigtigt. Rykker du fronterne sammen, så der kun er halvanden meter imellem dem?

Korrekt. Stuens mål er cirka 4,5 meter i længden og 3,5 meter i bredden, så:

1 m           1,5 m          1 m
----------L---------------R----------
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2015 kl. 20:08
Gir det et korrekt stereoperspektiv? Du skal så sidde halvanden meter fra højttalerne.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2015 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gir det et korrekt stereoperspektiv? Du skal så sidde halvanden meter fra højttalerne.

Kender godt "reglen" med at afstanden mellem fronterne skal være den samme som mellem lytter og centrum mellem disse, men nej, det gør jeg ikke lige nu. Der er nok 2,5 meter hen til højttalerne...

Jeg er i mellemtiden og blevet i tvivl om man skulle gå efter en anden højttalerposition:

Dette er dén jeg har valgt til "lytning" lige nu (30 cm foran bagvæggen og med 100 cm ud til sidevæggene, og uden EQ):

- og her er dén jeg mistænker måske er bedre (120 cm foran bagvæggen og med 100 cm ud til sidevæggene, og uden EQ):

Kurve #2 her har nogle større peaks, men dem kan EQ'en jo tage sig af, og den har til gengæld kun ét dip, mens kurve #1 har tre dips. Jeg har læst mig til at man helst skal holde sig fra at booste frekvenser for at udbedre dips, så man vil vel hellere have peaks, ikke sandt? (da disse kan ordnes med EQ)

Dertil kommer din pointe med stereoperspektivet, som selvfølgelig bliver bedre når højttalerne rykkes tættere på lyttepositionen!

Redigeret af jonlanghoff - 17-September-2015 kl. 20:26
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 11:46
En subwoofer vil kunne hjælpe dig...  Den optimale placering for stereoperspektiv er meget sjældent den optimale placering for bedste bass-respons. Ved at tilføje en subwoofer, kan man placere subwooferen tæt på vægge for at skubbe problemerne op over 80hz (hvor den ikke spiller) og L/R kan placeres længere fra vægge hvor man skubber problemerne til under 80hz (hvor den ikke spiller).

Kører man højttalerne fullrange, bør man i teorien skubbe problemerne til under 20hz - dvs. lige over 4m fra en væg...

Input til din måle-metode: Tager du målinger i én enkelt position? Jeg vil anbefale dig, at tage to målinger med forskellige mikrofonplaceringer, og lave gennemsnitsgraf i REW. Selvom du kun varierer mikrofonen med 50cm hver gang, får man stadig et bedre billede af verden.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2015 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

En subwoofer vil kunne hjælpe dig...  Den optimale placering for stereoperspektiv er meget sjældent den optimale placering for bedste bass-respons. Ved at tilføje en subwoofer, kan man placere subwooferen tæt på vægge for at skubbe problemerne op over 80hz (hvor den ikke spiller) og L/R kan placeres længere fra vægge hvor man skubber problemerne til under 80hz (hvor den ikke spiller).

Kører man højttalerne fullrange, bør man i teorien skubbe problemerne til under 20hz - dvs. lige over 4m fra en væg...

Input til din måle-metode: Tager du målinger i én enkelt position? Jeg vil anbefale dig, at tage to målinger med forskellige mikrofonplaceringer, og lave gennemsnitsgraf i REW. Selvom du kun varierer mikrofonen med 50cm hver gang, får man stadig et bedre billede af verden.

Tak for gode input!

Jeg har tidligere overvejet at købe en sub (eksempelvis en System Audio Subelectro 200), men kom lidt fra det igen, da jeg tænkte at det muligvis var overkill i min relativt lille stue (L: 4,3 - B: 3,8 - H: 2,7)... men du har jo helt sikkert en pointe i forhold til at man kan styre akustikken bedre ved at dele bas og mellemtone/diskant op.

Jeg vil også tage tippet omkring målemetode til efterretning!
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2015 kl. 00:33
Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Tak for gode input!

Jeg har tidligere overvejet at købe en sub (eksempelvis en System Audio Subelectro 200), men kom lidt fra det igen, da jeg tænkte at det muligvis var overkill i min relativt lille stue (L: 4,3 - B: 3,8 - H: 2,7)... men du har jo helt sikkert en pointe i forhold til at man kan styre akustikken bedre ved at dele bas og mellemtone/diskant op.

Jeg vil også tage tippet omkring målemetode til efterretning!

Hej igen :)

Jeg har forsøgt at flytte højttalerne rundt i stuen og efterfølgende køre et EQ-filter på, og dette er den pæneste graf jeg kan tegne:

Det er jo ganske pænt optil 80 Hz, men lige meget hvad jeg gør - om det så er øger/formindsker afstand til bagvæg eller sidevægge - synes jeg ikke at kunne slippe af med dip'et mellem 90 og 100 Hz eller dét omkring 180 Hz, foruden de andre ujævnheder derimellem.

Jeg forstår idéen med at tilføje en sub, men hvis jeg ikke kan undgå disse dips uanset hvordan jeg stiller fronterne, så er jeg vel ikke meget hjulpet med en sub? - Eller hvad?

Rummet ser nogenlunde således ud:

Nogen forslag til hvad jeg kan prøve?
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu