|
Akustik i stuen, måling og forbedring |
Besvar | Side <12345 6> |
Forfatter | |||
jonlanghoff
Bruger Oprettet: 11-Juni-2008 Sted: Danmark Status: Offline Point: 241 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
PS: "højre: 2,7 m" på tegningen på Side 2 skulle naturligvis have været "højDe: 2,7 m"! :)
Redigeret af jonlanghoff - 22-September-2015 kl. 11:59 |
|||
jonlanghoff
Funktioner
Tak(0)
|
||
Her kommer lige en lille update! :)
Mit setup har fået en større overhaling, der primært drejer sig om at det gamle 2.0-setup (med SA mantra 50) er skiftet ud med et nyt 2.1-setup: Foruden nye højttalere, er der tilføjet en dedikeret DAC til sub'en, således at DSP'en (foruden EQ) kan bruges til at styre crossover manuelt. Jeg forsøgte mig først med en synkron crossover hvor alt under 100 Hz gik til sub'en og alt over 100 Hz gik til fronterne (med en L-R 24dB/oktav slope), men dette resulterede i et hul i frekvensresponset. Apropos - således ser FR'et nu ud: Ovenstående er opnået ved at lave individuelle EQ-filtre på sub, venstre og højre højttaler. Boost er brugt i meget moderat grad, h.v.s. med lav gain og/eller Q-værdi. Endelig er der sat 1 millisekunds delay på sub'en, da denne står placeret lidt tættere lyttepositionen end fronterne. Her er nogle billeder af det fulde setup, inklusiv bass traps (hvilke dog ikke får lov at stå fremme til daglig! ): |
|||
HenrikStevn
Guld medlem Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Subben er simpelthen midtpunktet i stuen, god stil. Og superflot frekvensgang.
Har du overvejet flere identiske subs, for at få en mere jævn fordeling af bassen i rummet? Og bare sådan for at være lidt på tværs, så tvivler jeg på at man lægger mærke til +/- 1 millisekund på subben, man sidder jo heller ikke fasttømret og stift i den samme position gennem et helt album, eller jeg gør i hvert fald ikke :-)
Redigeret af HenrikStevn - 14-December-2015 kl. 18:22 |
|||
armani-thomas
Guld medlem Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Mon ikke det 1 ms handler mere om og få fasen til og passe end at få "tiden" til og passe og det dermed giver en mere jævn overgang mellem højttalere og sub.
Men ja det ser kanon godt ud. Jeg foretrækker dog personligt noget mere boost fra 200Hz og ned. Men det kan variere fra rum til rum hvor meget der er nødvendigt. |
|||
jonlanghoff
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hehe, dette er nu blot når der skal lyttes for alvor! Til dagligt er der ingen bass traps og sub'en står ovre i højre side af rummet. Til dette setup findes der så et andet sæt EQ-filtre som jeg applier i DSP'en.
Nu må vi lige se om der kommer årsbonus fra arbejdet i januar..! :)
Med hensyn til delay mellem sub og fronter, så er jeg kommet frem til de 1 ms ved at prøve mig frem med 0, 0.25, 0.5, o.s.v. op til 3-4 ms - og det viser sig at 1 ms giver den pæneste frekvensresponskurve. Visse frekvenser kunne godt finde på at stikke af i den ene eller anden retning med andre delay-værdier. |
|||
HenrikStevn
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det giver selvfølgelig god mening, der er det små ændringer der skal til.
|
|||
armani-thomas
Guld medlem Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvad hedder sådan et program hvor du stiller tingene op i den sky/kasse diagram form? Det er da lidt smart
|
|||
jonlanghoff
Funktioner
Tak(0)
|
||
Foruden forskel i afstand mellem "LP til sub" og "LP til fronthøjttalere", så kører signalet jo også igennem to forskellige DACs jf. tegningen længere oppe. Havde ingen idé om hvor meget dette havde at sige i praksis, så jeg besluttede mig for at prøve mig lidt frem.
Microsoft Visio! :) |
|||
HenrikStevn
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det burde ikke gøre en forskel, det kan ikke være meget forsinkelse der sker i en DAC, medmindre den har en stor buffer eller sådan noget. Forklaringen med at få fasen til at passe mellem sub og højttalere giver mest mening, synes jeg.
|
|||
jonlanghoff
Funktioner
Tak(0)
|
||
Du har sikkert ret, jeg kunne bare ikke finde noget klart svar på nettet. Så må man jo igang med sin målemikrofon for 1000. gang! :)
|
|||
HenrikStevn
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det bedste svar jeg har fundet er omkring 40 samples forsinkelse for et A/D/A-loop på et PC-lydkort, altså lige under et millisekund. Men det var for en lydkort, og inkluderede både ADCen og DACen og hvad der nu ellers sker af processering mellem dem. Omvendt siger andre steder at det er omkring 20 mikrosekunder per sample, altså 10ms hvis bufferen er på 512 samples. Men igen burde de to DACs ligge relativt tæt, da de så begge må have noget forsinkelse. Så måske, måske ikke. Hvis en DAC har en forsinkelse, så må den anden også havde noget i samme størrelsesorden, så de udligner hinanden. Kan du prøve at bytte rundt på dem og måle igen, og se om resultatet ændrer sig?
Redigeret af HenrikStevn - 15-December-2015 kl. 13:38 |
|||
jonlanghoff
Funktioner
Tak(0)
|
||
Her er nogle andre diagrammer som jeg ikke umiddelbart ved hvad jeg skal tænke om...
Any thoughts? Distortion GD Impulse RT60 |
|||
Besvar | Side <12345 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |