|
Akustik loft |
Besvar ![]() |
Side <1 23456 7> |
Forfatter | ||
Jesper Keller ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-Januar-2012 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 326 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hej alle,
Ville man egentlig ikke bare kunne tilføje et nedsænket loft og så ligge noget dæmpende ind imellem nedsænket loft og selve loftet?
|
||
![]() |
||
renep ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Marts-2008 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 230 |
|
Nej, hvis det nedsænkede loft ikke er porøst som et akustikloft, vil det hovedsageligt bare reflektere lyden.Ellers ville gipsloftet også bare kunne betragtes som et nedsænket loft under loftsrummet med 300mm lyddæmpende isolering over
![]() |
||
![]() |
||
SosFarum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1023 |
|
|
||
![]() |
||
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
|
Der komer and på hvad der er ovenpå de eksisterende lofter... Hjem hos mig er der ingen problemer med de dyber toner da de nem kommer igenem gips og havner i 350 mm loft isolering |
||
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Der findes intet generelt svar på hvad der er bedst at gøre i et specifikt rum. Derfor giver det heller ikke mening at tale om hvad "man" bør gøre for sin akustik. Hvis "man" skal gøre noget, så er det at undersøge hvilket specifikt behov der er i det specifikke rum, og vælge den løsning der fungerer bedst i dén situation.
At Troldtekt er et dårligt materiale fordi det kun dæmper relativt høje frekvenser er en stor misforståelse, det er et super godt materiale, med nogle specifikke egenskaber, og det skal naturligvis kun bruges hvis man har behov for de specifikke egenskaber. Det gode ved Troldtekt er _netop_ at det er godt til høje frekvenser, mens effektiviteten af lavere frekvenser styres af hvad du har bagved. Troldtekt kan være _afsindigt_ godt i et hifi- eller bio-rum - men det skal som alle andre akustik-materialer bruges rigtigt. I virkeligheden er det langt mere vigtigt at bruge redskaberne rigtigt, end hvilke redskaber du bruger. Hvis du leder efter tynde plader der kan absorbere bas, så kommer du til at lede forgæves. Medmindre det er beton eller noget andet MEGET hårdt og tungt (som vil reflektere og ikke absorbere), så er de dybeste frekvenser ret ligeglade med hvilket materiale dit loft er lavet af (medmindre du smider resonatorer på loftet, og de vil stadig kun være effektive i et begrænset område).
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Er der egentligt forskel i egenskaberne på Troldtekt og Rockfon når vi snakker diskant? Her tænker jeg specielt i forhold til >4000hz samt performancevariation i forhold til "indgangsvinkel".
|
||
![]() |
||
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
|
der findes mange rockfon plader og med mange absorberings koeficienter så der kommer and på hvilke en du vælger .. hvad der angå troldtek så er der tykelse og kg/m3 af isolering som du proper bag ved pladen der afgår resultat af absorbering
|
||
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Det er altså ikke rigtigt, ved de høje frekvenser er det helt underordnet hvad der er bagved. Derfor er det også forkert at sige at troldtekt ikke virker uden noget bagved (det beviser min kælder!). Det virker ved højere frekvenser uanset hvad, lave frekvenser kræver plads bagved.
Jeg har ikke tal på de specifikke modeller, hvis jeg har brug for at lave præcise beregninger på det overlader jeg det til proffer på området. |
||
![]() |
||
|
Hej Otto
Hvad er der høj frekvens i fag sprog snakker vi 125> 500> 1000> 2000> 4000> Hvor er vi hene ? |
||
|
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
|
Her kan man se den simulerede effekt af forskellige tykkelser hård rockwool isolering. Lad være med at lægge noget særligt i de beregnede værdier. De kan kun bruge som en illustration af effekten af forskellige tykkelser rockwool og afstande til væggen.
Rød linje er med afstand bag ved rockwool absorberen. Blå linje er rockwool direkte på væggen. Det er ret tydeligt at der skal en hel del tykkelse til for at få det til at virke bare en lille smule i bassen. I diskanten og i mellemtonen kan man til gengæld klare sig med beherskede mængder. ![]() ![]() ![]() MVH Redigeret af tvkartoffel - 04-September-2012 kl. 10:38 |
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
|
Findes der overhovedet nogen data for troldtekt? Jeg var inde på deres side i går og jeg kunne ærligt talt ikke finde dem. EDIT: Der er lidt her: MVH
Redigeret af tvkartoffel - 04-September-2012 kl. 10:57 |
||
![]() |
||
|
tvkatrofel hvilke type af rockwol er der brugt i de beregninger..da der findes mange.jeg skal i gang med at akustik behandle lofter i vores hus og vil hels dene gang rame den rigtig isolering imellem gips og troldtekt jeg har plads til ca 40mm isolering
|
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 23456 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |