recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustikbehandling bag screenwall
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustikbehandling bag screenwall

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustikbehandling bag screenwall
    Sendt: 19-December-2013 kl. 08:41
Hej

Jeg er begyndt de første forberedelser i forbindelse med opbygning af min kommende hjemmebio

Jeg skal til at lave nogle bass traps og har også planer om at dæmpe bagvæggen. I den forbindelse har jeg læst at det er en fordel at have en luft lomme bag isoleringsmaterialet (i mit tilfælde rockwool bats) da man vil få samme effekt som hvis luftlommen var fyld ud og man derved sparer isoleringsmateriale.

her er hvad jeg har i tankerne







Har i et bud på hvad der vil være optimalt?

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 10:08
der er også denne mulighed - det er måske endnu bedre


Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 10:25
Den med luftlommen har jeg ikke hørt om før. Men jeg vil mene du skal beholde de hjørne traps du har på de to øverste tegninger - "trekanter".

Vælger du ikke bruge et AT lærrede, ville jeg undersøge om der skal dæmpes på bagsiden af det lærrede du nu engang vælger.

Men det ser god ud Cuz :-)
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 11:05
Sådan rent teoretisk virker luftlommen ved at man flytter det dæmpende materiale ud, hvor luften bevæger sig mere. Helt inde ved væggen bevæger luften sig ikke (tænk på luften som en fjeder, som komprimeres op mod væggen - tættest på væggen flytter fjederen sig næsten ikke). Da det dæmpende materiale virker ved at bremse luftgennemstrømningen, har det bedre effekt længere væk fra en reflekterende flade.

Men det være sagt, så er bølgelængden for bastoner ret lang i luft (ca 15m for 20Hz), så en luftlomme har sikkert ikke så megen indflydelse på bassen, er mit gæt.

For højere frekvenser giver det en bedre effekt, da bølgelængen er mindre. Fx. er bølgelængden for 250 Hz ca. 1,3m, og luften bevæger sig mest 1/4 bølgelængde fra reflektionen. Så en placering 30cm fra væg burde ha' en bedre effekt på dæmpning af 250 Hz end lige op ad væggen.

Skal sige, at dette er en teoretisk betragtning - min praktiske erfaring er ikke så stor, men har som lydmand haft god effekt af at dæmpe en hård bagvæg i en teatersal ved ophæng af molton-dug ca. 30cm fra væggen i et rum med resonansproblemer omkring de 250Hz.

Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 11:06
Nysgerrighed: Er der en grund til at du ikke bygger en baffelvæg til højttalerne?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Nysgerrighed: Er der en grund til at du ikke bygger en baffelvæg til højttalerne?

Nej, det har jeg ikke tænkt på. Hvad er fordelen ved at lave det sådan?

Min plan er at bruge et almindeligt lærred og så med højttalerne ved siden af og under. Screenwall beklædt med højttalerstof.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2013 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:


Nej, det har jeg ikke tænkt på. Hvad er fordelen ved at lave det sådan?


En baffelvæg, hvor højttalerne er monteret så fronten flugter med baffelvæggen, giver (teoretisk) op til 6 dB ekstra niveau (efter EQ er det = headroom) i bas-området (hvilken frekvens gevinsten starter ved afhænger af rummets størrelse, men med "bas-området" mener jeg ikke "sub-området!"), samtidig med at du undgår SBIR effekten hvor en bestemt frekvens bliver udfaset pga. afstanden fra højttaleren til væggen - hvilket gør EQ opgaven væsentligt nemmere. Spørg p.las Wink

Nu har jeg ikke lige kigget på de højttalere du vil bruge, hvis de har port bagpå skal du jo lige overveje konstruktionen - uden at jeg har udført eksperimentet, eller er højttalerkonstruktør nok til at kunne beregne mig til svaret, så vil jeg tro at det vil være en fordel at lukke porten, dele ved eks. 80 Hz, og sætte højttaleren i en baffelvæg. Portens resonans ligger alligevel længere nede, og det ekstra membran-udsving burde ikke være et problem pga. delefrekvensen og det gain du får fra baffelvæggen. 6 dB gain akustisk betyder at du skruer 6 dB ned i EQ'en, og dermed skal enheden flytte sig mindre = lavere forvrængning. Total win-win situation Wink

Som nævnt via pb, så vil jeg dog anbefale at alliere sig med en akustiker, det er billigere end de fleste tror. Der er mange faldgruber når man kaster sig ud i at bygge tingene ind.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu