recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustikpaneler - gode råd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustikpaneler - gode råd?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Maj-2011
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustikpaneler - gode råd?
    Sendt: 25-Februar-2021 kl. 22:06
Jeg er ved at planlægge en dedikeret kælderbio og vil gerne have jeres input til akustikpaneler og hvordan disse bedst kan fastgøres/ hænges op på "væggen"?

Selve kældervæggene er støbt beton hvorpå jeg laver et skelet af træreglar - heri sætter jeg isolering som absobenter og laver diffuser.

Jeg har tænkt mig at akustikpanelerne udelukkende skal være trærammer med noget akustikstof og de derfor ikke kommer til at veje meget mere ned end vægten fra selve rammen (træ'et) + lidt stof. 

Jeg har forsøgt at finde inspiration fra diverse hjemmebio'er bl.a. her på siden, men har ikke rigtig kunne tyde hvordan selve ophæng bedst kan laves. Der skal jo monteres noget på selve panelet og så på selve væg-skeletet. Og der er jo ikke meget tolerance fra panel til panel + at så ophænget må være en vigtig del. 
Jeg overvejer om man mon kan bruge selvklæbende velcrobånd på selve væg-træskeletet, hvor isoleringen og diffuser skal sidde - og hvor jeg så kommer og hænger selve akustikrammen, også med vencro, uden på. Er måske bare lidt betænkelig over om det giver sig over tid. På den anden side er det vel nemt at tilpasse de skævheder der vil være under min selvbyg Embarrassed

Hvordan har I selv gjort for at få dem nemt op og hænge - eller hvad har I set virke godt? 

Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 22:30
Hej Mr. Duck

Den måde jeg endte med at lave det er en ramme. Den borer du 8 mm bor igennem (både igennem ramme, gipsvæg og regler). Limer derefter en 8 mm dyvel ind i gipsvæg/regler. Den kan f.eks. rage 20 mm ud over dine gipsplader.
Så sætter du stof på rammen (hæfteklarmmer på bagsiden = skjult). Putter dit akustiske "isolering ind i rammen bagfra, og klemmer det hele ind på dyvlerne. Din ramme vil sidde meget stram. Du behøver ikke lime den hvis du gerne vil kunne tage den af igen.
Sig hvis du vil se billeder.

Mvh Claus
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 05:54
Mine rammer sidder fast med velcro og det virker perfekt. Fordelen ved velcro er at du altid kan flytte lidt rundt på rammerne for at finjustere. Med magneter og tapper, så skal det være monteret 100% korrekt da der ikke er meget mulighed for justering bagefter, uden at det skal laves om. Magneter kræver også at din ramme er plan, selv ret stærke magneter bliver trukket fra hvis rammen er skæv eller slår sig med tiden.
Med hensyn til det skellet du vil bygge, har du så ikke tænkt dig at have et ventileret hulrum imellem skelettet og kældervæggen? Selvom din kældervæg virker tæt, så er de det sjældent helt og med isolering direkte på væggen, så flytter du dugpunktet ind i konstruktionen, så du risikerer at fugten kondenserer imellem isoleringen og væggen og skaber grobund for skimmelsvamp og råd. Jeg har et hulrum imellem mit og væggen som jeg så bl.a. bruger til at trække kabler i og den ekstra dybde gør også at højtalerne kan sidde "skjult" i væggen. Desuden så øges isoleringens evne til at absorbere lavfrekvent lyd også når der er et hulrum bagved.


Redigeret af Eeyore - 26-Februar-2021 kl. 06:07
Til top
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Maj-2011
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Hej Mr. Duck

Den måde jeg endte med at lave det er en ramme. Den borer du 8 mm bor igennem (både igennem ramme, gipsvæg og regler). Limer derefter en 8 mm dyvel ind i gipsvæg/regler. Den kan f.eks. rage 20 mm ud over dine gipsplader.
Så sætter du stof på rammen (hæfteklarmmer på bagsiden = skjult). Putter dit akustiske "isolering ind i rammen bagfra, og klemmer det hele ind på dyvlerne. Din ramme vil sidde meget stram. Du behøver ikke lime den hvis du gerne vil kunne tage den af igen.
Sig hvis du vil se billeder.

Mvh Claus

Claus, jeg har isoleringen i selve vægopbygningen og vil så sætte paneler uden på uden isolering osv. 
Er lidt bange for at jeg ikke kan lave det med dyvler præcist nok - men lyder interessant at du kan lave det uden lime. 

Jo tak, vil meget gerne se billeder :)
Til top
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Maj-2011
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Mine rammer sidder fast med velcro og det virker perfekt. Fordelen ved velcro er at du altid kan flytte lidt rundt på rammerne for at finjustere. Med magneter og tapper, så skal det være monteret 100% korrekt da der ikke er meget mulighed for justering bagefter, uden at det skal laves om. Magneter kræver også at din ramme er plan, selv ret stærke magneter bliver trukket fra hvis rammen er skæv eller slår sig med tiden.
Med hensyn til det skellet du vil bygge, har du så ikke tænkt dig at have et ventileret hulrum imellem skelettet og kældervæggen? Selvom din kældervæg virker tæt, så er de det sjældent helt og med isolering direkte på væggen, så flytter du dugpunktet ind i konstruktionen, så du risikerer at fugten kondenserer imellem isoleringen og væggen og skaber grobund for skimmelsvamp og råd. Jeg har et hulrum imellem mit og væggen som jeg så bl.a. bruger til at trække kabler i og den ekstra dybde gør også at højtalerne kan sidde "skjult" i væggen. Desuden så øges isoleringens evne til at absorbere lavfrekvent lyd også når der er et hulrum bagved.

Det lyder knag'me godt at Velcro faktisk kan anvendes!! Lige præcis det du skriver med fordelene var også i mine tanker Wink 

Jo, jeg vil holde ca min. 2 cm afstand til kældervæggen, og så kan det netop også bruges til kabeltræk, og sørge for at jeg altid kan besigtige den (holde øje med evt. skimmel). De steder hvor jeg gør noget fast i den anvender jeg en slags "plast-måtte-membran" mellem mur og træ, så træet ikke er i direkte kontakt og så den smule fugt som der måtte komme ikke sætter sig på træet.

Hvad for noget velcro har du anvendt?
Og hvilke dimensioner har træsiderne på dine paneler så det kan holde men samtidig ikke er for tykt og tungt.
Når jeg sidder og ser på byggemarkederne så virker det til at man skal over i noget 
Til top
BelowZero Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2021
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BelowZero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 20:14
Her er nogle billeder.
Du kan se at dyvler sidder der hvor gipspladerne er skruet fast. Det er der der er træ bagved gipspladen


Her er et eksempel med døren. Men det er jo ligemeget hvor det er. Rammen er lavet. Jeg sætter den hvor den skal være, og borer så igennem det hele (ramme, gips, træ). Banker en dyvel igennem det hele.


Så piller jeg rammen af igen. Nogle gange sidder dyvlerne i væggen, andre gange i rammen. Jeg tager bare en tang og trækker dem ude ligemeget hvor de ender. Så i med en gang trælim og dyvlen i. Laden den stikke ca 20 mm ud til mine 25 mm rammer.

Her kan du se dem i døren.


Og her er rammen med stof på. Det er skudt fast på bagsiden. Den kan klemmes ind over dyvlerne og den sidder meget fast.


Mvh Claus


Redigeret af BelowZero - 26-Februar-2021 kl. 20:14
Til top
Mr. Duck Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Maj-2011
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af BelowZero BelowZero skrev:

Her er nogle billeder.
Du kan se at dyvler sidder der hvor gipspladerne er skruet fast. Det er der der er træ bagved gipspladen


Her er et eksempel med døren. Men det er jo ligemeget hvor det er. Rammen er lavet. Jeg sætter den hvor den skal være, og borer så igennem det hele (ramme, gips, træ). Banker en dyvel igennem det hele.


Så piller jeg rammen af igen. Nogle gange sidder dyvlerne i væggen, andre gange i rammen. Jeg tager bare en tang og trækker dem ude ligemeget hvor de ender. Så i med en gang trælim og dyvlen i. Laden den stikke ca 20 mm ud til mine 25 mm rammer.

Her kan du se dem i døren.


Og her er rammen med stof på. Det er skudt fast på bagsiden. Den kan klemmes ind over dyvlerne og den sidder meget fast.


Mvh Claus

Nu forstår jeg hvordan du har gjort. Ser godt ud på billederne.
Tror måske jeg går efter en kombi = dyvler + velcro, hvor et par dyvler kun lige er med til at holde "styringen" i toppen af panelet". Må teste når jeg kommer så langt.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu