recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - All out surround eller hifi combo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

All out surround eller hifi combo

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
mjmusicianmj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-November-2012
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjmusicianmj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: All out surround eller hifi combo
    Sendt: 25-Juni-2013 kl. 10:57
Jeg kunne forestille mig, at det er et dilemma mange af os befinder os i.
Jeg tænkte, at det var muligt dette kunne bruges som en "sticky" tråd, og hvis ikke, drager jeg blot eksempel af mig selv, og håber på noget feedback.
Som jeg læste (WhatHifi tror jeg) " A £1000 surround receiver can't match a £500 stereo amplifier in terms of stereo playback ". Det er selvfølgelig et irriterende dilemma at befinde sig i.
Så hvad gør man i sådan en situation? Jeg spørger selv, da jeg har brug for feedback, og som så mange andre, så vokser pengene ikke på vores træer i baghaven.
Man kunne måske tænke sig til, at det afhænger af ens aggressivitet og højtalere. Et eksempel kunne være Dalis entry-level højtalere 'Zensor' vejet op i mod deres 'Epicon', hvilket ligger i den højere ende a high-end skalaen. 
Samtidig, afhænger det selvfølgelig af, hvad man lytter mest til. Mange af os vil sikkert sige, at det ligger omkring 50-50, 60-40 eller 40-60, men det giver selvfølgelig ikke et meget bedre indblik i den rigtige retning, når vi arbejder med disse procenter.

Se, nu har jeg læst mig til herinde, at man kan opnå en ganske udmærket stereo lyd fra en surround receiver, dilemmaet ligger dog blot i, at man prismæssigt skal op i den højere ende. Hvor denne ende ligger, er måske op til den individuelle. Nogle vil sige 5.000 mens andre vil sige 10.000. 

Der er dog et problem, hvis man ønsker rigtig god hifi og knap så god surround. Front højtalerne kan blive alt for dominerede i et surround, hvilket vægter at én god surround receiver måske er det rigtige valg.

Jeg vil meget gerne høre fra folk herinde, hvad i mener om dette emne. 
Jeg synes kun, at jeg er faldet over en enkelt tråd, som er kommet ind på dette.

Kom glad Smile
Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 23-Februar-2010
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 12:17
Jeg kører med fuld surround, da jeg ikke har råd til den Accuphase forstærker jeg vil have endnu.
Men den spiller også helt fint stereo Onkyo TX-NR 5009.
Accuphase har cinema pass trough, men det er der mange billigere forstærkere der også tilbyder.
Canton Vento 809.2 DC koster omkring 20000 kr. sættet, og de kan fint bruge forstærkere op til 30-40000 kr., da de bare vokser med opgaven, og er de billigste højttalere i referenceklassen ifølge flere tyske magasiner.
http://www.canton.de/de/hifi/vento/produkt/vento890.2dc.htm
Har hørt den gamle model uden keramikdiskant, og den lød forrygende.
Den nye keramikdiskant lyder bare bedre på alle punkter, med en lækker silkeagtig lyd med fuld blus på opløsning og luft. Den sidder nemlig en en lidt anden variant i mine Canton Reference 3.2 DC.
Så kan man også tage et andet valg og købe Audiovector f.eks. og betale 50-70000 kr. for et par der bare ikke lyder særlig godt, og ikke i nærheden af de gamle Vento 890DC.
Så man kan ikke bare sige, 60-40 osv.
Vil gerne have analytisk skinger Audiovector diskant bliver hele affæren samlet set dyrere, men slet slet ikke lækker klingende og det bliver det aldrig.
Nogle foretrækker dette, og bliver helt salig når der kommer en god indspilning på, også kan det lyde hædeligt, især når man har vænnet sig til det normalt lyder af h til.
Jeg nyder 95 % af alt musik ca, og lyden er til at blive salig over.
Håber du forstår hvad jeg mener............
Det ene som en rundsav i øregangene, og med superindspilning lyder det bare ikke det meget bedre end andet. Tværtimod, men det kommer næsten på højde med.
Sorry at jeg kom med et helt andet input der skyder det normale i stykker, og hvor der er fint eksempel på at 25-75 også lader sig gøre, hvor det første er speakers...... 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 12:23
Selvfølgelig er det billigere med to udgange end 7.

Men styk antallet af stereo i produktionen spiller også ind.

Der laves ikke så mange stereo forstærkere og derfor bliver de dyrere i udvikling og produktion.

Jeg tror det er en automat reaktion fra gamle dage at billige surround forstærkere ikke er gode til stereo.

Min nuværende forstærker er surround. Og fremtidige forstærkere bliver også surround.

Fordi:

1. Jeg vil ikke undvære god lyd på film og TV.

2. Der er masser af indgange både digitale og analoge.

Så må andre diskutere om merprisen er det værd.

Min påstand er at forskellen i lydkvalitet til samme pris bliver mindre og mindre hele tiden.

Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 12:34
Det om man skulle have gavn af seperat stereo afhænger vel også af om man sidder og lytter intenst i sweetspot? (groft sagt)
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 12:44
Jeg har surround i TV stuen og Stereo i musikstuen.

Så kan anlægget målrettes mod den opgave det skal varetage. Om det er billigere ved jeg ikke men jeg nyder begge dele ;-)

BS
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 13:11
Det afhænger i meget høj grad også af hvilket prisleje vi bevæger os i. Hvis du har 3000.- (nypris) vil jeg til hver en tid pege på én receiver til det hele, frem for discount surround plus discount stereo. Jo højere du kommer op, jo mere vil stereodelen vinde ved en opdeling. På forstærkersiden kan jeg ikke komme i tanke om en situation hvor surround lyden vinder af en opdeling, så det handler om prioritering. På højttalersiden kan der godt tænkes situationer hvor begge sider vinder på en opdeling, men igen skal man lidt op i budget før det bliver relevant.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 13:13
Hans J: er det ikke lidt underforstået at man skal have interesse for god stereolyd for at have glæde af god stereolyd? Det samme kan jo siges om surround, og alt andet for den sags skyld.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hans J: er det ikke lidt underforstået at man skal have interesse for god stereolyd for at have glæde af god stereolyd? Det samme kan jo siges om surround, og alt andet for den sags skyld.

Tjo, men af og til tror jeg folk har hørt det skal være dedikeret stereo for det lyder godt.

Hvordan lytter man til musikken, sidder man stille og nærlytter eller kaster man sig ned i sofaen og ligger med en god bog og lytter til noget musik?

Mange er jo nærmest bange for ikke, at leve op til "eliten" indenfor det her, se blot på hvor mange der kan hører både det ene og det andet, selvom deres setup er et stort kompromis, fordi det skal passe ind i deres stue.

Så jeg tror mange faktisk ikke overvejer, hvordan de egentlig bruger deres anlæg/lytter.

Hvor er det en dedikeret stereoforstærker er så meget bedre end en surround receiver?
(hvis kilde og højttalere er de samme)
Til top
mjmusicianmj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-November-2012
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjmusicianmj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 13:34
Jeg sætter pris på de mange indlæg indtil videre.
Nu kan surround receivere jo sættes op til pure direct, så den (burde) går uden om alle kredsløb. Hvor relevant - samt hvor stor forskel det gør, skal jeg dog ikke kunne sige.
Jeg er godt klar over, at der er mange faktore der spiller ind, som jeg måske ikke fik nævnt i første indlæg :)

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Mange er jo nærmest bange for ikke, at leve op til "eliten" indenfor det her

Enig, men det mener jeg ikke er elitens problem. Hvis man "bare" gerne vil have noget god lyd, uden at det hele skal blive ophøjet til hifi-snobberi, så kan man da bare fokusere på dét, frem for hvad andre folk mener om én. Det er jo en selvværds-ting. Jeg vil ikke sænke min definition af hvad kvalitet er, for at tage hensyn til at mindre kræsne mennesker skulle gå hen og tænke at jeg snobber.

Jeg synes at problemet er at de fleste ikke vil vedkende sig sine egne prioriteringer. De fleste mennesker SIGER at de ikke er særligt interesseret i god lyd. Men hvis du så viser folk et pænt, brugervenligt anlæg, med "gennemsnitlig" lydkvalitet, så bakker de ud fordi de vil da OGSÅ gerne have at det lyder godt... Man kan kun sælge pæne, brugervenlige anlæg med middelmådig lyd, hvis man bilder folk ind at det samtidig har prisklassens bedste lyd (hvilket det yderst sjældent har).

Med andre ord: Folk der ikke sætter sig ind i eget behov, men køber ud fra hvad andre eventuelt måtte tænke om dem, og derfor køber noget forkert, har jeg ganske enkelt ikke ondt af.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af Otto J
Otto J skrev:

Enig, men det mener jeg ikke er elitens problem. Hvis man "bare" gerne vil have noget god lyd, uden at det hele skal blive ophøjet til hifi-snobberi, så kan man da bare fokusere på dét, frem for hvad andre folk mener om én. Det er jo en selvværds-ting. Jeg vil ikke sænke min definition af hvad kvalitet er, for at tage hensyn til at mindre kræsne mennesker skulle gå hen og tænke at jeg snobber.

Med andre ord: Folk der ikke sætter sig ind i eget behov, men køber ud fra hvad andre eventuelt måtte tænke om dem, og derfor køber noget forkert, har jeg ganske enkelt ikke ondt af.

Problemet er ikke hvad "eliten" vil have (det er med vilje der er citationstegn omkring dette).

Problemet er når de nedgører andres alternativer til godt (og det er sådan set indefor alle områder af tilværelsen).
Jeg har nævnt det før, men det er en fornøjelse, at læse dine indlæg(de fleste af dem), da du er så vel argumenterende og saglig (NØRD). Noget vi andre kunne lære af, selv om jeg mener bredden er med til at skabe debat.

Kunne du ikke prøve at forklare hvad det er en god stereoforstærker gør bedre end en go SR (vi taler selvfølgelig stereo), og hvordan det påvirker gengivelsen?

Redigeret af Hans j - 25-Juni-2013 kl. 16:04
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

Jeg sætter pris på de mange indlæg indtil videre.
Nu kan surround receivere jo sættes op til pure direct, så den (burde) går uden om alle kredsløb. Hvor relevant - samt hvor stor forskel det gør, skal jeg dog ikke kunne sige.

Du kan ikke gå uden om ALLE kredsløb. Selv en ren stereo-forstærker har stadig nogle komponenter som lyden skal igennem, og kvaliteten af de komponenter er i surround-receiveren som regel af lavere kvalitet (fordi der skal være råd til alt det andet). Kvaliteten af de komponenter har stadig noget at sige. Det er kun i meget begrænset omfang selve dét at det er et surround-produkt som er problemet, problemet ligger i fordeling af kroner. Hvis du nu teoretisk tog en stereo-forstærker, og så tilføjede de nødvendige kredsløb for at lave en surround-forstærker men uden at røre stereo-kredsløbene, så ville du i teorien kunne lave en surround-forstærker med identisk lyd. Sådan er der bare i praksis ingen der laver en surround-forstærker i dag. Man kan gisne om hvorfor, men dybest set er mængden af kunder der køber en surround-forstærker ud fra dens rå stereo-performance ganske enkelt væsentligt mindre, end dem der køber dén med flest blinkende lamper (aka ringe rumkorrektion der alligevel burde slås fra, 3D, multiroom, netværk osv osv). Og selv hvis sådan et apparat fandtes, så ville den jo være dyrere end den tilsvarende stereo-forstærker - og det er dér "power in numbers" kommer ind, hvis du så laver et rendyrket surround-produkt, så kan du sælge mange flere af dem, og sandsynligvis sælge den til samme pris som prisforskellen - og så kan du jo alligevel lige så godt købe den rene stereo-forstærker (helst med pass-through funktion) plus det rene surround-produkt. Håber du kan følge mig.
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu