|
All out surround eller hifi combo |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | |||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg synes faktisk det er et fåtal der gør det. Måske har dette fåtal fået for kraftig en stemme. Langt de fleste anerkender fuldt ud at folk har forskelligt budget. Dét de fleste entusiaster har det svært med, er ligegyldighed. Hvis du prøvelytter og konstaterer at en 1500,-s surround-receiver er god nok til dig, så vil de fleste entusiaster acceptere dét. Hvis du ikke gider prøvelytte fordi du mener det er lige meget, så får du de fleste entusiaster på nakken. Og det mener jeg iøvrigt er velfortjent, for hvis man alligevel er ligeglad, så mener jeg ikke man skal blande sig i debatten!
Surround-receivere lyder forskelligt, ligesom stereo-forstærkere lyder forskelligt (og nej det gider jeg ikke en ny diskussion om). Men det er ikke sådan at surround-receivere lyder på én måde, og stereo-forstærkere på en anden måde. En stereo-forstærker er bedre end en surround-forstærker på samme måde som en god stereo-forstærker er bedre end en dårlig stereo-forstærker. Af samme årsag kan du naturligvis finde en given surround-forstærker der spiller bedre stereo end en anden given stereo-forstærker. Men du vil i dén situation som regel opdage at surround-forstærkeren er markant dyrere (som sagt med undtagelse af discount-segmentet).
Hvis vi nu gør noget der egentlig er lidt forbudt, nemlig oversætter kvalitet til pris, så forestil dig at du har en stereo- og en surround-forstærker, som vi vedtager spiller lige godt. Nu vil vi gerne gøre hvér forstærker-kanal for 500 kroner bedre. Det bliver stereo-forstærkeren 1000,- dyrere af, mens surround-forstærkeren blier 3500,- dyrere. Så er der nogle mængde-fordele, men det opvejer ikke et andet problem: Du kan i praksis som regel ikke få denne forbedring, uden SAMTIDIG at få flere HDMI indgange, mere avanceret rumkorrektion, mere omfattende multiroom, mere avanceret fjernbetjening osv osv osv. Så selv hvis mængde-fordelen gør at de ekstra fem kanaler måtte være "gratis", så forsvinder pengene i en masse ting der ikke har med lyd at gøre. For hver tusindlap du lægger oven i surround-forstærkeren, får du derfor ganske enkelt mindre lyd-forbedring, end i stereo-forstærkeren. Derfor løber stereo-forstærkeren simpelthen fra surround-forstærkeren på et tidspunkt.
Dette gør at du når til et punkt, hvor du i stedet for at forbedre surround-forstærkeren, kan vælge at blive på samme basale surround-kvalitet, og udelukkende bruge pengene på stereo-delen, med en separat forstærker. Det indebærer naturligvis at du som regel får ringere surround end du ville få med et alt-i-et apparat, men for mange (ikke alle) er det sværere at få god stereo-lyd, end god surround-lyd.
Men essensen er altså at det ikke har en dyt at gøre med om apparatet er surround eller stereo, men om hvor pengene ryger hen. Og _i praksis_ er det bare meget svært at finde surround-forstærkere hvor størstedelen af pengene er gået til bedre lyd. Jeg håber du tilgiver mig at det lyder som et reklame-indslag, men jeg kan ikke argumentere for hvad jeg mener uden at nævne et mærke jeg sælger: Det er dét der gør at jeg er begejstret for Anthem's surround-forstærkere, her går en større del af pengene ganske enkelt til bedre lyd, kontra de fleste andre surround-forstærkere i prisklassen. Ikke mindst fordi rumkorrektionen modsat de fleste af konkurrenterne rent faktisk er anvendelig, og derfor ikke bare er et sort penge-hul.
|
|||
![]() |
|||
mjmusicianmj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-November-2012 Status: Offline Point: 191 |
||
Det var en fejl, selvfølgelig er lyden nødsaget til, at skulle bane sin vej igennem visse komponenter.
Jeg kan godt følge dig. Nu nævner du f.eks. multiroom, 3D, netværk etc. etc., alle de fancy ting der nu skal være i en surround receiver. Det kunne måske tænkes, at man burde kigge på NAD i dette tilfælde. Igen, der er selvfølgelig adskillige faktorer der spiller ind MEN, de pådutter sig dog, altid at vægte musikken højest, hvilket man også ser i deres valg af elementer at implementere i deres receivere. Så hvis man har en NAD og en Denon/onkyo whatever i samme prisleje etc., så vil du vove at påstå, at NAD burde kunne overgå konkurrentens? Jeg indrømmer at der er flere ting som spiller ind, men du forstår min hensigt.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Koncept-mæssigt har du helt ret. Men teori og praksis er ikke altid det samme. Mere tror jeg ikke jeg vil tillade mig at sige om dén ting, af respekt for konkurrenten
![]() |
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
||
Jeg er jo gammel stereomand - way-back. Fra da noget af det bedre hed TEAC, og højtalerne helst skulle være selvbyg.
Over tid kom jeg til at interessere mig for surround, men i de senere år er jeg gået ret meget tilbage til stereo. Men jeg vil ikke undvære nogen af delene. Jeg mener godt at man kan få ganske fornuftig stereo ud af en surround receiver, og skam også i pure direct. Min oplevelse er blot, at receiverne har større forskel indenbyrdes i stereo end i surround, og at man skal op i en rimelig høj pris for at få noget god stereo ud af en receiver.
|
|||
![]() |
|||
||
Det er jeg meget langt fra enig i.
Så er vi jo bare tilbage ved diskussionen om hvornår det er "godt" (og for den sags skyld hvad "høj pris" er...).
|
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
||
Næh, men sådan er min oplevelse med surround og stereo, i det mindste hos mig. Kan sikkert afvige fra rum til rum. Om det er godt nok, her må man prøve sig frem, og konsultere sit Dankort undervejs.
|
|||
![]() |
|||
mjmusicianmj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-November-2012 Status: Offline Point: 191 |
||
Af ren og skær interesse, hvad mener i personligt "høj pris" er?
Jeg har ikke været i spillet i lang tid, så min viden og personlige mening på området, er yderst begrænset.
|
|||
![]() |
|||
||
En høj pris for mig afgøres af, om jeg faktisk har råd til det - En receiver til 10K for mange være en høj pris, for andre er det et mindre problem. Lige som en skøn stereolyd kun kan afgøres af personen, og hvad dennes præferencer går på
![]() |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
For mit vedkommende, skulle jeg op i 20k klassen, før det var værd at lytte stereo fra SR reciever. Faktisk synes jeg der er bedre stereo lyd end der var på mit gamle stereo anlæg fra 80'erne, en Pioneer A9 class A forstærker til 10k dengang.
|
|||
![]() |
|||
||
Jeg er for arbejdsskadet til at besvare det spørgsmål ;-)
|
|||
![]() |
|||
Nille44 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 10-August-2012 Sted: Danmark Status: Offline Point: 202 |
||
Ud fra egen erfaring kan jeg sige med sikkerhed, at min 14,000 kroners Vincent forstærker lyder SÅ meget bedre end min 20,000 kroners Anthem receiver.
Der er meget mere "krop" dynamik og styr på bassen i min Vincent.
Det skal dog siges at du ikke kan komme uden om de digitale kredsløb i stereo med Anthemen, men mener andre receiverer har den funktion.
Integra foreksempel.
|
|||
Luxman L509X
Oppo BDP 105. Rega P8 med Apheta 3. LG Oled 55BX Ultrasone Signature Pro. Sonus Faber Olympia Novalll |
|||
![]() |
|||
dpdk ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 15-Maj-2013 Status: Offline Point: 150 |
||
@ mj
Jeg tror ikke man kan komme med noget fornuftigt bud på hvad der er bedst (til prisen) før man forsøger på at definere lidt mere konkret hvad det skal kunne og hvordan man har tænkt sig at betjene det. Isoleret set er det nok rigtigt at man for de samme penge får en bedre bygget stereoforstærker end en surroundreciever, men det hjælper ikke ret meget hvis man derefter skal udbygge med et antal ekstra enheder for at få anlægget til at kunne det man gerne vil. Den pointe synes jeg meget ofte bliver overset. IMO er man godt stillet hvis man køber en god surroundreciever og prioriterer at minimum de tre frontkanaler har gode højttalere. Ikke alle er enige i at man kan "spare" på surround højttalerne, men det er min personlige vurdering. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |