|
All out surround eller hifi combo |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | |||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg kan sagtens følge dig i dit valg af Vincent - spiller forrygende. Men så er vi henne i hvad der er "godt nok" for den enkelte (surround eller alene stereo). Integra har en pure direct funktion, og den lyder hos mig bare super i stereo, og altså bestemt "godt nok" for mig
![]() |
|||
![]() |
|||
Nille44 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 10-August-2012 Sted: Danmark Status: Offline Point: 202 |
||
Ja eller begge dele vel
![]() |
|||
Luxman L509X
Oppo BDP 105. Rega P8 med Apheta 3. LG Oled 55BX Ultrasone Signature Pro. Sonus Faber Olympia Novalll |
|||
![]() |
|||
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
||
Nille - Lækkert grej du har fået samlet dig der, også en god slat af det bedste fra 2 verdener...
Audiogon - er bestemt ikke enig i din mening om de "skingre" Audiovector, men det må vi hellere lade ligge :P... On topic - Jeg har selv været frem og tilbage mellem stereo og surround ALT for mange gange, både psykisk og økonomisk (mener min bankmand :P)... Problemet er at man i et "lille" hjem ikke har plads til dedikeret stereo rum og surround rum... Måske har man heller ikke økonomisk råderum? Uanset hvad så som tidligere nævnt i tråden, tror jeg ofte man glemmer det "praktiske" element. Det der tit har gjort at jeg igen har forsøgt mig med stereo, er sådan set økonomisk. Jeg kunne ikke få råd til surround recievere som jeg synes lød godt i stereo, og ja, så måtte man jo nøjes. (ej hvor lyder det forkælet). Nu har jeg været frem og tilbage med ufattelig meget grej, både nyt og brugt, og idag er jeg endt med surround igen på min Arcam AVR400 og Audiovector Mi3 setup. Det er stort set blevet mit komplette setup, mangler måske en god sub når jeg kommer i hus, men den tid den sorg. Groft set er jeg endt med Arcam netop fordi de vægter stereo enormt meget, og jeg har virkelig hørt mange mærkers surround maskiner, og jeg er ikke støt på nogen der er så komplette i stereo og surround som Arcam er. Generelt har Arcam også den filosofi at så længe det kan spille suveræn stereo, så kan det også levere i surround. Jeg må indrømme, at det er lidt løst dette emne, ved ikke rigtig hvor vi skal hen, men for mig at se, så bliver det ultimative ønske relativt dyrt, når man skal forene to forskellige verdener... Det bedste og mest økonomiske er vel og ha en dedikeret bio og dedikeret stereo hygge rum. |
|||
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
|||
![]() |
|||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6694 |
||
Er der nogle fordele ved at gå uden om de digitale kredsløb, hvis kilden er digital? Det er vel kun ved afspilning af vinyl-plader at det er en fordel at alt er analogt hele vejen. Hvis kilden er cd eller FLAC filer, hvorfor må der så ikke være digitale kredsløb involveret. Musikken er jo digital allerede. |
|||
Venlig hilsen
KB |
|||
![]() |
|||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
||
Det må afhænge af svaret på to spørgsmål: Hvor sidder din bedste D/A-converter? Hvor mange yderligere konverteringer vil du lave frem og tilbage mellem analog og digital gennem din signalkæde? Redigeret af Allan Olesen - 25-Juni-2013 kl. 20:11 |
|||
![]() |
|||
mentormic ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 21-Februar-2013 Status: Offline Point: 30 |
||
du kunne prøve og tage en tur i hifi klubben og så høre nad mod denon i stereo på et par dali mentor, for da jeg skulle have ny forstærker til mine mentor regnede jeg med denon, det sagde de også indtil vi fik hørt noget musik for der er så meget mere i nad'en især i toppen, jeg var der inde flere gange for var sikker på denon ikke var sat til pure-direct.. så har købt en nad det kan godt være der er meget den ikke kan af fancy ting men der er bare så meget mere når man hører musik
![]() |
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Der er ikke nødvendigvis flere konverteringer, hvis kilden er digital og du sender signalet digitalt til receiveren. Bortset fra det så er der en pointe i dét med antallet af kasser. Det er naturligvis ikke fair eksempelvivs at sige at en 10.000,-s stereo-forstærker lyder bedre end en 10.000,-s surround-forstærker, og så inkludere en 4000,-s DAC i stereo setuppet men ikke i surround setuppet. Derudover så er diskussionen i det hele taget meget teoretisk. Der er MEGET stor forskel på hvor godt forskellige 10.000,-s surround-forstærkere spiller stereo, og derfor vil svaret på hvor dyr en stereo forstærker der kan overgå den, afhænge kraftigt af hvilken surround-forstærker vi sammenligner med.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Om der kan spares på baghøjttalerne afhænger efter min mening meget af prioriteringen. Hvis du ønsker at lave et surround-anlæg med fokus på god stereo-lyd, så skal du naturligvis spare på baghøjttalerne. Hvis du vil lave det bedst mulige bif-anlæg og er ligeglad med stereo-lyd, så skal man bestemt ikke spare på baghøjttalerne. Lettere arrogant vil jeg påstå at dem der mener baghøjttalerne ikke er vigtige, ikke har hørt en ordentlig demonstration af et system med ens højttalere hele vejen rundt. Enten dét, eller også er man bare ikke surround-entusiast (hvilket der absolut ikke er noget galt i).
|
|||
![]() |
|||
||
Noget helt andet er, at vi er godt i gang med at begå den klassiske fejl: Vi fokuserer alt for meget på forstærkeren, når dét der for alvor betyder noget, er højttalerne. Det største problem ved at kombinere surround og stereo, er hvordan man placerer kronerne mht. højttalere. I et stereo setup vil det som regel være en fordel at flytte penge over på højre/venstre (eftersom det kun er dem der spiller, eventuelt understøttet af sub), mens jeg vil argumentere for at det i surround er center og sub der er vigtigst, efterfulgt af sammenhængen mellem alle højttalerne (inkl. baghøjttalere). Kvaliteten af højre/venstre højttalerne er hér ikke det mest væsentlige (optimalt er naturligvis stadig ens hele vejen rundt).
Helt konkret, så er den nemmeste måde at få god stereo-lyd helt at undgå subwooferen når der spilles stereo, mens en del af god surround-lyd er at prioritere en god subwofer. (man kan godt få god stereo-lyd med sub, men det kræver tid, penge og know-how, og helst plads til mere end én sub).
|
|||
![]() |
|||
Nille44 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 10-August-2012 Sted: Danmark Status: Offline Point: 202 |
||
tjaa, jeg har prøvet og tilslutte min cd-afspiller digitalt til min Anthem, og det gav væsentlig forringet lyd i forhold til analog tilslutning.
Det har noget og gøre med hvilken DAC der er bedst, den i receiveren eller den i cd afspilleren.
|
|||
Luxman L509X
Oppo BDP 105. Rega P8 med Apheta 3. LG Oled 55BX Ultrasone Signature Pro. Sonus Faber Olympia Novalll |
|||
![]() |
|||
||
|
|||
Luxman L509X
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
||
Hmm, kan Anthems AD/DA konvertering da bypasses? Min forståelse er, at den ikke kan. Virker spøjst at du foretrak lyden når der blev tilføjet en ekstra konvertering.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |