recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Alt for lav center? Evt. ny
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAlt for lav center? Evt. ny

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Bummerten Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-November-2006
Sted: Tyskerland
Status: Offline
Point: 134
Direkte link til dette indlæg Emne: Alt for lav center? Evt. ny
    Sendt: 16-April-2011 kl. 15:50
Hejsa!

Jeg har for et par måneder siden indkøbt nogle B&W DM604, som erstatning til mine 10 år gamle slidte Jamo højtaler. Men efter dette skift er det typiske problem med en lav center kanal, blev endnu tydligere, specielt i DTS HD og TrueHD. Så den nye Harry Potter med DTS HD MA, men forhelvede, man kunne ikke hører noget som helst og hver gang der skete andet, blev man blæst væk. 
Det ender jo med at man sidder og skruer op og ned hvert minut under hele filmen. Hvilket er skide irriterende rent ud og sagt :)

Mit setup er et blandet 7.1 system:

Som sagt B&W'erne som front
4 stk. Cerwin Vega VE-5M som bag og midt
Cerwin Vega VE-5C som center.

Det styres af en Pioneer VSX-920
Indstllet med MCACC (eller hvad det nu hedder)
Jeg har forsøgt at ændre lidt på SMALL og NO i Speaker Settings, hvor lyden bliver klart for bedret når dialogen bliver skiftet til fronterne, forståeligt nok.

I mit tilfælde er jeg rimlig sikker på at man center simpelthen er alt for svag til at kunne følge med de mere voldsomme B&W fronter. Det er trods alt og en billig center, så derfor vil jeg begynde at søge efter en brugt B&W center, der kan matche min front.
I sidste ende vil jeg nok også opgraderer resten af CW højtalerne til B&W, men der går lang tid før jeg får pengene til det :).

Men spørgsmålet er jo så hvilket center jeg skal kigge efter?
Har kigget på både HTM62 og HTM61, men de er afsidig dyre og har ikke fundet nogen på brugtmarkedet. Nogle tip?
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2011 kl. 16:05
Autoopsætning af lyd giver ikke altid det korrekte resultat. Jeg går udfra at du har lavet kalibreret lyden med MCACC efter du skiftede dine Jamo ud med B&W? Hvis ikke, så er det problemet.
 Du kan manuelt skrue op for centerhøjttaleren i speaker settings, så du kan høre dialogen uden eksplosionerne blæser hovedet af dig.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2011 kl. 16:19
nu er det ikke verdens bedste center
men tror nu ikke det er der problemet ligger
er enig
Du kan manuelt skrue op for centerhøjttaleren i speaker settings

det synes jeg du skulle prøve først, for det er nok mere et indstillings spørgsmål
end at gå ud og købe en ny center med det samme
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2011 kl. 19:16
i speaker settings har jeg kun valgmuligheden Off eller Small ved centeren.
Tænker i på Distance, Level osv?
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2011 kl. 19:19
Level lyder da som et godt bud, hvis du vil skrue op for den.
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 849
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2011 kl. 19:38
Hvorfor prøver du ikke blot at aktiverer nogle af de settings, og se om det hjælper
på problemet Wink
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2011 kl. 20:21
Det har jeg så gjort nu :)

Det har hjulpet i nogle situationer, men det er stadig samme problem, hvis jeg afspiller DTS HD MA.
Jeg har smidt fronterne 2.5 dB ned og centeren har fået 2,5 db ekstra. Det gør en kæmpe stor forskel med den vanvittig irriterende hvæsen, som de forskellige indstillinger har til at demonstrere effekten. 
Men ikke i andre situationer.

Lyden kommer fra min HTPC, som bitstreamer over et HD5450.
Afspiller er PowerDVD 10 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 07:35

Jeg vil sige at du skal holde fast i din første indskydelse: Din centerhøjttaler er ikke god nok. Det kan godt være du kan afhjælpe noget ved at justere, men i sidste ende kan du ikke justere dig ud af at højttaleren ikke har samme kvalitet som dine fronter. Og ingen center er bedre end en dårlig center. Hvilken af de nævnte du skal vælge kan/vil jeg ikke udtale mig om, det kender jeg dem ikke godt nok til.

Når det er sagt, så vil jeg dog give de andre ret i at MCACC ikke nødvendigvis rammer rigtigt i justeringerne. Det koster ikke noget at slå det fra og prøve at lave opsætningen manuelt (dvs. ikke bare efterjustere, men slå det helt fra), og se hvordan det lyder.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 17:17
Tak Otto.

Jeg havde og set mig varm på en ny center i forvejen, så det ender det nok med uanset hvad.
Der er dog en ting jeg har undret mig over, som  en af jer måske kan forklare. Når jeg afspiller en HDspor er dialogen lavere i Pure Direct end i Direct. Hvad er forskellen på disse to? 
Pure Direct modtager kun PCM lyd, for det meste af tiden. Hvorfor?
Har flere gange fået Dolby til at blive DD PCM eller Stereo PCM.

Men indtil da vil jeg da prøve rode rundt i settings. Er der nogen måde hvorpå man kan slå den forfærdelige hvæsen fra i fx. test osv. 
DET ER SÅ SINDSYGT HØJT OG UNØDVENDIGT! Specielt når man bor i et meget lydt lejlighedskompleks. Hele bygningen får et chok, hvergang jeg skal ændre en indstilling. Endte med jeg lod MCAAC køre mens jeg var ude og handle, fordi det var så irriterende at hørere på.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 18:00
du bruger Pure Direct til stereo og ikke andet
du sætter din afspiller til bitstream og din forstærker skifter selv til det format den modtager
simpelt og du skal ikke rode med nogen indstillinger
kun dine højtaler indstiller kan du indstille

Redigeret af xcardman - 17-April-2011 kl. 18:02
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 18:29
Ahaa! Ikke lige det jeg regnede fra en funktion der hedder Pure Direct :)

Med afspiller mener du så PowerDVD eller Recieveren? 
For min computer sender alt ukomprimeret til recieveren, men det er så recieveren der ikke helt forstår at skifte. I nogle tilfælde vil den kun sende PCM indtil jeg genstarter computeren, men det tror jeg skyldes de handshake problemer der findes med Pioneer recievere. Noget med at recieveren skal tændes efter/før computeren, men min HTPC kører 24-7, så det er ret upraktiskt

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2011 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Bummerten Bummerten skrev:

I mit tilfælde er jeg rimlig sikker på at man center simpelthen er alt for svag til at kunne følge med de mere voldsomme B&W fronter.

Ved nogenlunde normalt lydniveau skal man kunne få nogenlunde ligemeget lyd ud af hver højttaler - svag eller ej. Ellers er der virkeligt noget galt emd din center. At du skifter dine fronter gør ikke at centeren spiller lavere, men måske nærmere at fronterne spiller højere end de gamle du havde i forvejen - det skal du selvfølgelig justere dig ud af.

Jeg tror nærmere du lider af noget "formatforvirring" din afspiller op mod din forstærker. Det vil en ny center ikke lave om på.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu