recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Alt for rungende bas
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Alt for rungende bas

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:10
Jeg har den film også. Prøv lige at giv mig et eksempel fra en scene med angivelser af tid, så jeg selv lige kan se hvad du mener:-).
Det lyder meget som akustik der udfordrer dig på de laveste frekvenser. Og så skal du skrue så meget ned at det har indvirkning på lydbilledet eller også skal dybde at få gjort noget ved det ludhelvede:-).
Har en stue med samme betingelser, men har hjulet gevaldigt med et stort massivt tv møbel. Godt stort/tykt tæppe. Et par store billeder. Altså lidt fyld der kan bryde og absorbere nogle lydbølger:-)
Til top
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:19
Har selv lejet først nævnte film og så vidt jeg husker tænkte jeg over der var nogle lidt for voldsomme "basscener". Jeg syntes der er langt i mellem film hvor lyden er rigtig god. Ved ikke om lyden bliver påvirket ifh til original når de laver kopier til BB.
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2010
Sted: Vejen
Point: 539
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jj79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:20
Et godt mini trick til at tjekke om det er akustik der driller - bred så mange dyner og tæpper ud på gulvet mellem dig og højtalerne, sub'en som du lige har ved hånden og tjek og der er nogen forskel i lyden
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

mine fronter er gulvhøjtalere og centeren ret stor, men bassen i disse er ikke problemet, det er udelukkende i nogle bestemte scener i visse nyere film som eks. the conjouring hvor stemningen lige skal underbygges af en dyb og ret voldsom rungen, som i mit setup bliver ulideligt at høre på. Jeg har ingen problemer med bassen ellers :)
Men det virker til jeg er den eneste herinde, sådan lige umiddelbart, der oplever dette.

Og det er du sikker på? I mit setup var det bassen over 80 Hz delefrkvensen der var mest problematisk.

Men jeg synes nu også basscenerne i nyere film er for voldsomme, så skruer ned når det lyder for voldsomt.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:32

Når nu du har gulvhøjttalere, så kan de jo godt håndter noget LF, så sæt dem til Large, og stil SW til at tage den dybere LF. Hvordan vil det så lyde..?
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:51
Når jeg læser dit indlæg er det som jeg selv har oplevet bassen i min stue med mit setup.

Jeg har konkluderet, at det må være min stue som virkelig er en akustisk udfordring for mit surround system. Jeg har trægulv ovenpå en krybekælder, gipsvægge på træskelet som står oven på trægulvet UDEN fundament, væggen modsat fjernsynet er et langt glasparti som er typisk for 60/70'er huse og så har jeg trælofter. Jeg tror simpelthen at det er hele rummet som spiller med.

Hos mig der var den rungene bas et problem i rigtig mange scener og jeg havde ikke engang en så kraftig sub som dig (SA SE200) som jeg sendte til SA for at blive testet for defekter, men den var 100% OK, nu har jeg solgt den og går og overvejer hvad jeg skal gøre, for jeg vil meget nødigt undvære subben, da jeg har planer om at udskifte mine store fronter med mindre standerhøjttalere.
Til top
twilight Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Juli-2009
Sted: Denmark
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér twilight Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 10:56

Hejsa,

du kan også prøve at afkoble din sub yderligere fra trægulvet. Det kan gøres billigt ved hjælp af en kork-bordskåner fra IKEA.

www.ikea.com/dk/da/catalog/products/87077700/

Skær den i 4 stykker med en hobbykniv, og placer et stykke under hvert hjørne af flisen.

Jeg har selv brugt en lignende løsning til mine fronter - en gulvmodel.

Vi har nemlig også trægulv (fyrreplanker) lagt oven på et betondæk (vi bor på 1. sal).

Mine fronter monteret på spikes med "tallerkener" (for at beskytte gulvet) gav en underlig mudret og mærkelig bas. Det var nok hele gulvet, der gav sit besyv med, det lød ihvertfald rædselsfuldt.

Fronterne på Holfi-feet uden spikes strammede gevaldigt op, det blev helt fornuftigt.

Som et sidste forsøg prøvede jeg - fra neden:

Holfi-feet -> badeværelses-keramikflise -> IKEA kork -> badeværelses-keramikflise -> spike -> fronter som gav yderligere en hørbar forbedring.

Det kunne sikkert forbedres endnu mere ved at bruge tungere fliser, men jeg er nu godt tilfreds sådan, som det lyder nu. Keramikfliserne er ca 1 cm tykke.

Nu har jeg brugt Holfi-feet til det ene lag, da de alligevel lå i skuffen, men ellers ville 2 lag kork vel også gøre sit....?!?

Og nu du er igang - så giv da dine fronter en gang kork, bare som forsøg... der er alligevel 3 bordskånere i sådan et sæt fra IKEA..... Wink

Vh Kim

Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 11:11
Furious -> Jeg har haft et lignende problem (udfordring) da jeg havde mine SPL-800' ULTRA, nu kan jeg så ikke helt huske løsningen, men det har noget med opsætningen af subben's kalibrering at gøre. 

Forudsætningen er at du har sat Subwoofer programmet til Custom.
Jeg ville starte med at kalibrere via Sub'ens kalibrering uden Receiver EQ aktiveret, så subben står snore lige i hele frekvensområdet (jeg benytter mig af crossover på 120hz på receiveren og Crossover på subs helt op!). Derefter kalibreres receiveren via autokalibrering Prøv derefter at teste, hvis du oplever problemer - så forsøg at kigge på din frekvenskurve på subben.

Din sub har masser af krafter og de akustiske (udfordringer der måtte være løser ikke dette problem) 

Giv evt. opsætningen af bagsiden af subben. 
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Point: 3730
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 11:12
Rigtig fedt med alle tilbagemeldingerne!! Og rart at høre det ikke kun er mig der oplevet den ret voldsomme bas:)

Bromberg5: Jeg ejer ikke The conjouring og kan derfor desværre ikke henvise til scenerne. Jeg lejede den i BB:) Men flinkt af dig at tjekke. Jeg glemte at skrive før at jeg har et stort tæppe på gulvet.

Kampus: Er næsten sikker, men jeg tror jeg køber The Conjouring så jeg hele tiden har den film til at tjekke med. Og så skal det helt sikkert leges med bas indstillingerne mht frekvenser som du nævner.

Radiomanden: Når jeg får fat på filmen så jeg kan tjekke lyden, vil jeg prøve at stille højtalerne til Large for det burde de kunne håndtere. Har bare læst/hørt at alle højtalere uanset størrelse skal stå til small når man har en "fornuftig" sub:) Men vil prøve at ændre til large.

Twilligt: Åh nej så skal jeg i ikea.. Nå, men kæresten bliver nok glad;) Vil prøve at købe noget kork. Jeg trode bare det var nok med en stor flise:) Men så skal der prøves med kork mellem sub og flisen:)

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 11:13
glas fungere faktisk som en bass arbsorbent. Så det er kun en fordel. Alle materialer som kan gi sig arbsorbere bas. Betonvægge er det værste. Gipsvægge er det bedste.trægulv på strøger er også godt. Man kan dog være uheldigt at man kan mærke vibrationerne op i sofaen. Og det opfanger vores hjerne som overdrevent bass. Hvis du evt løfter dine føder fra gulvet , eller på anden måde afkopler din sofa fra gulvet, og det på ingen måder hjælper, så er det helt og holdent et problem som er en konsekvent af rum dimensioner.
Nu er det nævnt noget med en flise under suben. Den kan på ingen måder ændre på de ting som akustisk set bliver anslået i rummet. Men kan hindre vibrationer i at nå fødder , røv eller lign. og som sagt - de vibrationer vil give fornemmelsen af mere/for meget bas. Lidt som en ukontroleret butt kicker.
Håber det giver mening

edit : glas er så ikke så godt i de høje frekvenser

Redigeret af p.las - 03-Marts-2014 kl. 11:19
Til top
twilight Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Juli-2009
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér twilight Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Men så skal der prøves med kork mellem sub og flisen:)

Hej igen,
det var nu mellem gulv og flise, jeg mente du skulle placere korken - sorry, hvis jeg kom til at skrive forkert.

Vh
Kim

Edit: men du kan da bare prøve begge dele - og se, om der er en forskel. Det mest stabile er nok mellem gulv og flise, da der der er det største overfladeareal. Menæh..... prøv da..... Smile

Redigeret af twilight - 03-Marts-2014 kl. 13:35
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Pffff.. Tror det er en combo af placering af sub, akustik og dine rum mål.. Kvadratisk - så kan det næsten ikke blive værre.

Til gengæld giver et kvadratisk rum mulighed for at lave udslutning af stående bølger lyden fordi lave frekvenser vil være en planbølge. Har en tidligere kollega der har lavet sådan et system og resultatet var at der (næsten) ikke var nogen hørbare nulpunkter. 

Teknikken er beskrevet i hans phd (http://vbn.aau.dk/da/publications/low-frequency-sound-field-enhancement-system-for-rectangular-rooms-using-multiple-loudspeakers(2961def0-3b73-11dc-b148-000ea68e967b).html )og tilhørende artikler, og han lavede en demo på vores arbejdsplads med relativt få billige DSP-komponenter. Eneste ulempe ved systemet er at man skal bruge flere højttalere, så på den måde bliver det biligere. 

Så lige i den sammenhæng ville jeg ønske jeg havde en kvadratisk stue Wink
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu