recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Alt for rungende bas
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Alt for rungende bas

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1194
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

mine fronter er gulvhøjtalere og centeren ret stor, men bassen i disse er ikke problemet, det er udelukkende i nogle bestemte scener i visse nyere film som eks. the conjouring hvor stemningen lige skal underbygges af en dyb og ret voldsom rungen, som i mit setup bliver ulideligt at høre på. Jeg har ingen problemer med bassen ellers :)
Men det virker til jeg er den eneste herinde, sådan lige umiddelbart, der oplever dette.

Nu er der også sindssyg lyd på den film (ment på den gode måde!), men jeg har selv haft problemer med rungende bas og ikke kun i den film, men nu er det kalibreret af Otto fra Tapeconnection og så er ikke et problem længere. Han skruet endda op for volumen på sub men rettet i frekvenser og det hjalp.   
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Point: 3730
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af kennethbrdk kennethbrdk skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

mine fronter er gulvhøjtalere og centeren ret stor, men bassen i disse er ikke problemet, det er udelukkende i nogle bestemte scener i visse nyere film som eks. the conjouring hvor stemningen lige skal underbygges af en dyb og ret voldsom rungen, som i mit setup bliver ulideligt at høre på. Jeg har ingen problemer med bassen ellers :)
Men det virker til jeg er den eneste herinde, sådan lige umiddelbart, der oplever dette.

Nu er der også sindssyg lyd på den film (ment på den gode måde!), men jeg har selv haft problemer med rungende bas og ikke kun i den film, men nu er det kalibreret af Otto fra Tapeconnection og så er ikke et problem længere. Han skruet endda op for volumen på sub men rettet i frekvenser og det hjalp.   
Hehe ja lyden på den film er fremragende, altså når den rungen ikke lige er der;)

jeg har skam overvejet at få Otto ud, men det kan bare ikke betale sig pt. Men på senere tidspunkt skal der bestemt kigges på det af en som har forstand på detSmile
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 14:10
Hva koster et sådant besøg af Otto?
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-August-2007
Point: 1194
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af blumenburg blumenburg skrev:

Hva koster et sådant besøg af Otto?

Afhænger lidt af hvor langt han skal køre og hvor lang tid han skal bruge, men han giver dig dog en fast pris inden - jeg gav 3600 for kalibrering af tv og anlæg.
Til top
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2007
Point: 682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krjstoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 10:52
Hvis det buldrer, så sæt crossover på et lavere antal hertz eller EQ noget af bassen væk.

Jeg er klar over, at jeg nok får nogle mere audiofile på nakken, men ovenstående har virket fortrinligt for mig. Og det er ikke fordi jeg er ligeglad med min lyd. Som musiker og tilmed bassist vil jeg vove den påstand at mit øre er trænet til at lytte på en anden måde end de flestes.

Blot mine 25 øre.
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Krjstoff Krjstoff skrev:

Hvis det buldrer, så sæt crossover på et lavere antal hertz eller EQ noget af bassen væk.

Jeg er klar over, at jeg nok får nogle mere audiofile på nakken, men ovenstående har virket fortrinligt for mig. Og det er ikke fordi jeg er ligeglad med min lyd. Som musiker og tilmed bassist vil jeg vove den påstand at mit øre er trænet til at lytte på en anden måde end de flestes.

Blot mine 25 øre.

jeg er ikke uenig. man kan nogle tilfælde vælge en x-over på 80 hz på LCR. og samtidig bruge Low pass filteret på suben til at fjerne evt peak. Men det kræver at peak skal være omkring 70-90 hz. Og det er tit her at der er et peak , på grund af overlap ved x-over.
men det vil være en fordel med måleudstyr. Så er man sikker på hvad man laver
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Krjstoff Krjstoff skrev:

Blot mine 25 øre.

Jeg vil påstå at audiofile generelt er bange for EQ (og brug af sub i det hele taget) fordi de har oplevet dårlige implementationer. Jeg synes godt jeg kan kalde mig selv audiofil i en vis udstrækning, og jeg har den holdning at man skal bruge så lidt EQ som muligt - men ikke mindre. Forstået på den måde at hvis et problem kan løses uden brug af EQ, så bør man gøre dét. Hvis det ikke kan løses uden brug af EQ, men KAN løses med EQ, så bør man naturligvis bruge EQ.

Den audiofile indgangsvinkel, som jeg vil beskrive sådan (i denne sammenhæng) at man vil gå meget langt for at finde en løsning uden EQ, mener jeg som udgangspunkt er rigtigt god - men den kan blive selvdestruktiv hvis man bliver så bange for EQ at man helt undlader at løse problemet.

Vendt på hovedet, hvis du har et problem som EQ kan forbedre, men som kunne være løst uden, så vil den audiofile ofte opleve at EQ er dårligt, fordi han vil fjerne EQ'en og løse problemet "manuelt". Eksempel, hvis en højttaler er placeret for tæt på væggen, så kan du bestemt godt forbedre lyden ved at bruge EQ. Men ingen brug af EQ vil gøre lyden lige så god som hvis man i stedet placerede højttaleren rigtigt. Min oplevelse af EQ, og især auto-rumkorrektion, er at det har gjort hifi-entusiasterne "dovne". Man tror at fordi man kan formindske problemerne med EQ, så kan man slippe for de upraktiske, men ofte bedre løsninger. Og så ender man i sidste ende med dårligere lyd, end hvis man hoppede på anti-EQ vognen. At forsage EQ kan med andre ord i praksis betyde at man er mere tilbøjelig til at arbejde mere på at finde en reel løsning. Derfor mener jeg ikke nødvendigvis det er en dårlig idé at forsage EQ, HVIS man så ellers er villig til at arbejde (og/eller betale) for at finde en anden løsning.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 13:13
Den tråd jeg startede omkring brug af to subwoofere, som desværre gik lidt op i hat og briller, er et meget godt eksempel. Jeg kan godt EQ'e én subwoofer til en rimeligt pæn frekvensgang i vores rum. Men ved at bruge to subwoofere, lidt måleudstyr og en del tålmodighed, opnåede jeg en mindst lige så pæn frekvensgang, og (vigtigere) en i praksis subjektivt væsentligt bedre lyd, helt uden EQ. Hvis jeg bare havde affundet mig med resultatet efter EQ (som bestemt er bedre end uden EQ), så ville jeg nok ikke have lagt så meget energi i at jagte en non-EQ løsning, og dermed ville slutresultatet ikke have været lige så godt.

Så kan man argumentere for at det ene ikke udelukker det andet - men det vil jeg faktisk påstå at det gjorde i lige netop dette tilfælde, for frekvensgangen uden EQ med to subwoofere er god nok til at EQ er overflødigt. Og dermed nåede jeg mit mål: Bruge så lidt EQ som muligt.

Min pointe er nok egentlig bare at der er forskel på at jagte "ingen EQ" og "så lidt EQ som muligt".
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Marts-2012
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 13:50
Hvordan "Equalizer" man uønskede frekvenser væk? Hvilket udstyr skal man bruge til det?
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 17:49
En EQ.. SVS boks, DSPeaker, Velodyne SMS boks, en receiver med EQ.. Blandt andet..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Marts-2012
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 19:22
Hvad med sådan en her? http://www.minidsp.com/products/minidspkits/2-x-in-4-x-out

Redigeret af rskadk - 04-Marts-2014 kl. 19:22
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 19:41
Eller sådan en her http://www.4sound.dk/shop/equalizere/behringer/fbq6200.html

Klaus

Redigeret af KlausDM - 04-Marts-2014 kl. 19:43
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu