Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
oo27
Guld medlem
Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
|
Emne: Alternativ til HTPC?! Sendt: 09-Februar-2008 kl. 09:04 |
Hejsa.
Har nu for 3 gang bygget nyt mediecenter (Asus M2-690A, 4800+, 4GB ram og X1250 gfx m. HDMI).
Mange gange syns jeg den den virker ok men mange gange synes jeg den er et irrationsmoment!
Jeg synes at betjening (Harmony 525) er bøvlet (skyldes nok at jeg ikke har fået 525 til at fungere 100% med min HTPC).
Når endelig jeg har fået mediecentret til at spille næsten perfekt, er der en eller anden opdatering jeg har glemt at slå fra, så jeg næsten kan starte forfra igen!
Jeg synes simpelthen generelt det tager FOR meget tid og den er desværre (endnu en gang) ikke så kone venlig som jeg havde planlagt!!
MEN hvad findes der af alternativer derude - gerne bruger erfaringer?!
Jeg synes at alle andre dimser jeg læser om har en eller flere fatale "flaws".
Jeg vil bare gerne have noget der ligner MCE interfacet på skærmen og skulle kunne tilgå:
1) Mine dvd´er (TS_video og meget gerne Ifo/image) og have mulighed for at se covers etc.
2) CD´er - også med album cover
3) Billeder - slideshow
4) NEM betjening.
Dette er mine primære ønsker - nogen der opfylder dem?
Og hvilken NAS kan evt. anbefales - har efterhånden 2-3 laptops og 2 stationære i huset så det er lidt bøvlet mht. ajourføre indholdet på de enkelte pc´er.
|
 |
kim.t
Guld medlem
Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 09:19 |
Du kan bygge din egen NAS vha. FreeNAS.
Du finder nok ikke noget ud over et mediecenter der både kan håndtere video, billeder og lyd tilfredsstillende. De flere medieafspillere hånterer video perfekt, men når det drejer sig om billeder og lyd får man for det meste bare en simpel stifinder.
Mht musik bør du tage et kik på Squeezebox Duet - har en remote med display - kræver dog at man har software kørende på en server (men det kunne være din NAS). Eller er det Sonos.
Mht video har sigma jo leveret sin nye NMT platform og her er der enten PopcornHour A-100 eller istar mini. Ellers er der TViX.
Men du får ike nogen løsning som klarer det hele - ud over et mediecenter.
|
|
 |
rohde
Bruger
Oprettet: 09-August-2006
Sted: Denmark
Point: 236
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 09:20 |
Hvis du ikke har behov for HD så er XBMC på en Xbox klart det bedste.
Jeg har dog skiftet min ud med en Popcorn Hour, der dog er knap så avanceret mht. album-art og lignende. Mit primære fokus var dog en enhed, som kunne afspille HD-materiale og være passiv kølet.
|
 |
ramlev
Bruger
Oprettet: 11-December-2007
Point: 50
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 09:24 |
jeg bruger selv mythtv, hvis man har lidt flair for Linux, så er det lige til. Hvis ikke kan man kigge på mythbuntu.org. Der er mulighed for billeder, dvd visning, (iso. img, ts_video, osv osv alle formater), + at den kan slå op på imdb.com og fetche covers + info + ratings på alle dine film. Cd - player + covers Foto - galleri tv med tv guide, (fetcher fra tv.tv2.dk eller lign) betjeningen via remote, kan forholdsvis nemt sættes op via nogle config filer.
mht NAS, så har jeg en gammel stationær hvor der er installeret debian (linux), som bare bruges som fil server, til allemine cd'er og billeder. På den debian er Samba installeret som bruges til at du kan connecte fra dine windows maskiner.
Mulighederne er mange
|
:o)
Hasse R. Hansen
|
 |
avh
Guld medlem
Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 10:01 |
#oo27 Ja, en HTPC kan godt være tidskrævende... Men den er flexibel med hensyn til opdateringer af både hard- og software..
Er det ikke et spørgsmål om at opnå en mere stabil drift... Altså noget med en mere stamt opsat PC, som man ikke i tide og utide piller ved... Backup af konfigirationer, der virker osv. Checkliste over opsætningen m.v.
Med hensyn til WAF synes jeg virkelig en HTPC-løsning har noget at byde på... Et brugerinterface til det hele.. En fjernbetjening Enkelt kabelføring
Jeg synes, ved at stramme "driften" lidt op, synes jeg en HTPC-løsning faktisk være meget stabil...
Derfor er det egentlig interessant at se hvad forbruger-elektronik verdenen har at byde på... Jeg har svært ved at se at stablen af "kasser" og mængden af fjernbetjeninger kan gøre det bedre...
Jeg synes udviklingen er ved at gå der hen, at man abonnerer hos en bestemt udbydere og så må man accetere programudbuddet og tilhørende isenkram (og funktionalitet) Skal man modtage noget fra en anden udbyder, så er det mere udstyr og et andet brugerinterface...
Det er de ting, der er med til at gøre det sværligt og mere kompliceret end ønskeligt for HTPC-løsninger...
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
oo27
Guld medlem
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 11:22 |
Er helt ening mht. antallet af kasser etc. derfor jeg i flere år har prøvet HTPC - og indrømmet når den spiller max er den virkelig dejlig og lækker
Mit problem er med kabel TV (TDC) der synes jeg virkeligt HTPC halter seriøst, har prøvet med FireDTV men fik ikke et res. der kunne retfærdiggøre de 2k det kostede.
Og når jeg alligevel skal have en selector boks og forstærker + HTPC stående - ja er det for mig ligegyldigt om HTPC skulle erstattets af en TviX eller PHC eller ...... og evt. er seperat dvd til de fysiske skiver.
Mit primære mål er simpelthen så nem en betjening som muligt Også mht. konfig. af min Harmony 525 - der er min oplevelse at når jeg vil prog. den til en seperat kasse (fx selector) så er det monster nemt og det virker. Programmering til HTPC er bøvlet i fht. seperate kasser IMHO.
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 12:17 |
Jeg mener for få det fulde udbytte af HTPC-løsning, skal man have alle "kasserne" væk...
Selve TV-et mener jeg skal "nedgraderes" til en PC-monitor, den skal kun vise billeder...
Altså så man hele tiden bevæger sig i det SAMME bruger-interface, som så betjenes med en enkelt fjernbetjening.
Der er jo reelt ikke noget at bruge en selector til. DVB-C tv-kort kan godt fås til en rimelig penge f.eks. Technotrend c1500 inkl. HDTV til ca. 1100,- med det hele (CAM).
Mener, det hele skal ses i en sammenhæng som en samlet løsning ud fra de anvendelser man vil have. Altså hvordan med musik, hvordan med radio osv.
Med hensyn til lyd er der nogle dumme problemer, om den skal gå via TV-et eller via anlæg. Det har noget med anvendelserne at gøre... Er det musikafspilning eller er det TV...
Mener det somme tider kunne være en fordel at få forstærket igen "nedgraderet" til at være forstærker alene. Skal kunne vælges, tændes og slukkes fra HTPC-en.
Men der må også kunne være en mere netværks-orienteret måde at lave løsning på. Dvs. netforbundne enheder fælles data og netresourcer (og måske TV-kort), som kan anvendes uafhængig af hinanden.
Tanken er, at man kan anvende en enhed, som kan være mere eller mindre god til et formål med hensyn til billede eller lyd...
Hver enhed har en klient i sig, som giver et brugerinterface med de muligheder den klient nu har... Dvs. en klient kan f.eks. være en bærbar PC, man ser TV på eller hører noget musik på. Andre klienter kan så være bedre til lyd eller billede...
Altså samsætte en løsning udfra den funktionaltet, man tilstræber....
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
oo27
Guld medlem
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 14:48 |
avh - er meget enig med dig mht. at HTPC skal/skulle være en all-in-one.
Jeg mener dog stadig ikke softwaren er moden til det endnu. Som tidligere skrevet HAR jeg prøvet med FireDTV (dvb-c), det var jeg ikke videre benovet over.
Jeg ved ikke lige hvordan din kæreste/kone har det, men her skal det spille 100% HVER dag uden problmer og det skal være nemt og intuitivt, det synes jeg ikke pt. min HTPC lever op til, og jeg har ærgligt talt ikke rigitigt hørt om nogen der er 100% tilfredse med deres løsning.
Derfor jeg er ved at tjekke om der overhovedet er nogen reelle alternativer, umiddelbart ser den nye TivX M-6500A tillokkende ud, så det vil jeg se nærmere på.
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 09-Februar-2008 kl. 15:32 |
Kan kun give dig ret i, at der ikke er meget tolerance fra kvindernes side.. Derfor kravet om stabil "drift". Det er som andet kritisk EDB....
Den løsning du linker til ser meget interessant ud og hvis de har lykkedes at sammensætte en passende funktionaltet, ja må det helt klart være en mulighed....
Redigeret af avh - 09-Februar-2008 kl. 15:32
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 12-Februar-2008 kl. 12:49 |
Jeg mener en HTPC er den eneste rigtige løsning.
Der er to reelle problemer med en HTPC:
1. Strømforbruget (og dermed varmeudvikling og støj). 2. TV optagelse.
Som medie afspiller, så findes der ikke, mig bekendt, bedre eller mere fleksible løsninger end en HTPC. Selv med de ikke-gængse formater, (selvom jeg er stor modstander af disse).
Når en HTPC går i udu eller føles besværlig, så skyldes det oftest 2 ting:
1. Man roder og rager rundt for at finde muligheder for at afspille obskure formater.
2. Tv optagelser er simpelthen enten for ringe eller for besværlige at have med at gøre. Ordentlige tv optagelser er ikke understøttet af ordentlige software, så derfor skal der gøres et seriøst kompromis her, (eller man skal helt droppe det). Live TV via en HTPC er efter min mening totalt gakket, medmindre det skyldes, at man ikke har den fornødne hardwaremæssige mulighed uden HTPC. Det kunne f.eks være manglende selvstændig DVB-C receiver uden om HTPCén.
Vurder SERIØST dit behov for en HTPC, specielt skal du vægte, hvad du forventer at bruge den til. Og så fokuser ud fra det. I langt de fleste tilfælde vil jeg tro, at der vægtes til medie AFSPILNING, og optagelser kun vil være i et mindre omfang. Så brug energien på at få en god medie afspiller, og rod med TV optagelser sideløbende eller på en anden maskine/whatever.
Jeg mener helt klart, at f.eks bruge Microsoft MCE (vista eller 2005) som medie afspiller, det er optimalt, når det kommer til de gængse formater. Desværre har det endnu ikke ordentlig understøttelse for HD-DVD eller Blu Ray, men ellers alt andet normalt klare det ganske fint, og med et uhyre effektivt brugerinterface, som selv din kone/kæreste vil være glad for.
|
|
 |