|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Billy-joe ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 18 |
![]() Sendt: 13-Oktober-2009 kl. 08:50 |
Hejsa alle sammen.
Vi (konen og jeg) ville høre om der var nogen herinde der kender et godt og billigt alternativ til IKEA lyslisterne? Det skal helst være med multi color, hvor man selv kan indstille hvilken farve der skal være bag tvet. Nogen gode bud? |
|
Hjemmebio
PHILIPS 42PFL7404H PHILIPS HTS3270 SAMSUNG DVD-HR773A |
|
![]() |
|
T-Ras ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 334 |
![]() |
Hvis du kan leve uden at kunne indstille lysstyrke og farve, så er en alm. sparepære med varm-hvidt lys en mulighed. Det bruger jeg selv.
|
|
![]() |
|
Billy-joe ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 18 |
![]() |
Hmm, det er så rigtigt nok, men nu hænger mit tv på væggen, så tænkte på om der var noget andet man kunne bruge til at få lys bag sin kuk-kasse? Altså uden det store strømforbrug og uden at koste alt for meget.
|
|
Hjemmebio
PHILIPS 42PFL7404H PHILIPS HTS3270 SAMSUNG DVD-HR773A |
|
![]() |
|
sodaha ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 397 |
![]() |
Kjell & Co i Sverige har disse: http://www.kjell.com?item=57347&path= Redigeret af sodaha - 16-Oktober-2009 kl. 08:20 |
|
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012) |
|
![]() |
|
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
Vi har eksperimenteret lidt med diverse lyskæder og pærer bag TV'et, men vi er endt med at sætte spotpærer i loftet og dæmpe dem kraftigt. På den måde kan vi oplyse hele væggen bag TV'et. Der er også lidt lys, der rammer TV'et, men det kan ikke ses, da lyset kommer ind i så flad en vinkel, at det ikke reflekteres ud i rummet.
|
|
![]() |
|
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
![]() |
hej hvad er grund at du afterlyser alternativer til Ikea lyslisterne... du har alle instilings muligheder på dem og de er super neme at bruger...jeg har brugt en del af dem i vores ny byget hus og de fungere perfekt også bag fjersynet... samt er de heller ikke så dyre |
|
![]() |
|
T-Ras ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 334 |
![]() |
Lyset i Ikea-listerne er ikke varmhvid, men kold-hvid, hvilket kan give et uønsket resultat. Det var derfor vi fravalgte dem i sin tid. Alternativt, så kan man købe varmhvide diodebånd i metermål, men så er prisen pludselig omkring 1000 kr. for at få lys omkring et 50" TV.
|
|
![]() |
|
Looklight ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 126 |
![]() |
Det er en skam LED bånd er så dyrt.
Det er ellers billigt i drift. Måske en ide til fælles Købe??? ![]() |
|
Panasonic TH-42PZ85
Panasonic DMP-BD55 Kiss VR-588 Onkyo TX-SR706 PS3 m500Gb hdd Focal Sib XL 5.1 |
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9426 |
![]() |
Philips har også nogle led liste i Silva. De minder om dem fra IKEA
Redigeret af lahan - 22-Oktober-2009 kl. 09:26 |
|
![]() |
|
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
De hvide IKEA-LED-lister afgiver lys med en farvetemperatur på ca. 5200K. Hvidpunktet ligger tæt på reference-hvidpunktet "B" bestemt ved (x; y) = (0,348; 0,352) - meget tæt på black body-kurven. Det betyder, at farven bag TV'et kan vælges som en grå med en lille smule overskud af blå (og/eller lidt underskud af rød) for at trække resultatet over på reference-hvidpunktet "D65", som er anbefalingen. Jeg har lige målt på et sæt - og det var ca. det samme, jeg nåede frem til ved et tidligere forsøg.
Redigeret af bantam - 22-Oktober-2009 kl. 09:13 |
|
/lars
|
|
![]() |
|
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
Fordi jeg lige havde lidt tid tilovers, har jeg målt på nogle forskellige farveprøvekort, jeg havde liggende. Belysningen er IKEA's hvide LED-strips og måleinstrumentet er et Gretag Macbeth/X-rite EyeOne Pro spektrumradiometer. Målet er at levere en D65-hvid reflekteret fra væggen. Lysstyrken skal være ca. 10% af den lysstyrke, som en 100% hvid leverer fra TV'et. Lysstyrken af det reflekterede lys afhænger af afstanden til væggen - men man kan bruge f.eks. det testbillede for "ambient light", der er på DVE til at vurdere om man ligger omkring den korrekt lysstyrke. Lyskildens afstand til væggen er også bestemmende for, hvor meget lyset spredes ud fra TV'et - og dermed hvordan den øvrige rumbelysning mixes ind til vægfarven. Det reflekterede lys vil som sagt påvirkes af andre lyskilder i rummet - som i de fleste tilfælde (en alm. stue) vil være varmere (rødere) end D65. Derfor bør man nok ikke vælgere en varmere farve til malingen sammen med IKEA-LED'erne end noget i stil med dem, jeg har testet. Farverne der er testet er ikke af samme lysstyrke - men prøv evt. at tage i farvehandlen og få farvekortet og vurdér selv, hvilken der passer bedst i setup'et. Man /farvehandlen) kan formodentligt blande farverne op så de bliver lysere eller mørkere uden at ændre meget på kromatisiteten (altså hvor farven ligger i CIE-diagrammet). For hver farve har jeg målt kromatisiteten og farvetemperaturen. Kromatisiteten vises som en gul prik i CIE-diagrammet, hvor målet er, at prikken ligger oveni punktet kaldet "D65". Sammen med navnet på farven har jeg angivet en omtrentlig farvetemperatur (som skal ligge omkring 6500K, når bare den gule prik ligger på black-body-kurven (den buede, sorte linie i CIA-diagrammet). Domestic - Cool gray - 5990K: Dyrup - B03 - 6270K: Dyrup - B17 - 6830K: Dyrup - B23 - 6630K: Dyrup - G17 - 5470K: Dyrup - Y14 - 5380K: Dyrup Dekstrem - Acrux - 5990K: Dyrup Dekstrem - Hadar - 6350K: Dyrup Dekstrem - Rigel - 6050K: Håber, at ovenstående hjælper lidt. Redigeret af bantam - 22-Oktober-2009 kl. 16:33 |
|
/lars
|
|
![]() |
|
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
Fint arbejde, den Dyrup B23 rammer ret godt
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |