recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ambilight via hdmi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAmbilight via hdmi

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Så lidt! Mit er ihvertfald væsentligt svagere end den max lysstyrke på skærmen

Se sådan her på det: Lyset i en typisk film er i gennemsnit 20-30% af det maksimale. Det ville være et problem hvis baggrundslyset oversteg dette.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2011 kl. 00:24
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Jeg har selv undret mig lidt over det her. Normalt kan man ikke få en lampe der er 6500k, men efterhånden er der dukket ledlamper op som har betegnelser i retning af "cool white" og lignende. En del af disse er specificeret til 6500k. Desværre er der ikke nogen garanti for at en lampe der er 6500k også er d65, selvom man skulle tro det.

Kun hvis man ikke ved hvad forskellen er Wink

Kort sagt, farvetemperaturen siger kun noget om hvor på en linie mellem blå og rød en farve ligger. Der kan være store udsving i mængden af grøn, inden for samme farvetemperatur. 6500 kelvin kan altså være mere eller mindre grønlig. D65 angiver et specifikt punkt, uden varianter.

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

I mine øjne ser en cool white led lampe direkte blå ud er subjektivt ringere at bruge end både en almindelig sparepære og en glødetrådspære, hvis vi taler om TV-bagbelysning. - Jeg har prøvet.

Nu er det jo ofte marketings-betegnelser (der findes mig bekendt ikke en officiel definition af "cool", "warm" osv.), men jeg har aldrig set "Cool white" brugt om en 6500k pære. Den kan ikke være både blå og 6500 kelvin (men det kan sagtens være der står 6500 kelvin selv om den ikke er det...). Selv dem der sælges som warm white, er oftest højere end 6500k. 

Bemærk iøvrigt at de varmere LED'er som regel er blåhvide LED'er med et gult filter foran, ikke en anden farve LED som sådan. Det samme gælder de "rigtige" D65 backlights (prøv at google ideal-lume f.eks., som dog ikke er LED'er), de er "tonet" ved hjælp af filtre.

I praksis er det faktisk relativt nemt at se (når det er monteret...) om farven er rigtig (forudsat at skærmen viser de rigtige farver...). Der er et test-billede specifikt til det på HD Basics, men ellers så kig på et 25 IRE grå testbillede. Så skal baggrundslyset være nogenlunde tilsvarende.

Øjet er stærkt afhængigt af en reference, mht. evnen til at se farvetemperatur. Hvis du ser en 8000 kelvin pære ved siden af en 12000 kelvin pære, så vil 8000 kelvin se meget varm ud. Ser du den så ved siden af en 6500 kelvin pære, så ser den blå ud. Tilsvarende - ser du en "ægte" D65 lampe i et rum med 4500 kelvin glødepærer, så ser den blå ud. Derfor kan du heller ikke stå i butikken og bedømme hvor varm eller kold en pære vil se ud hjemme i stuen.
Det var faktisk lidt det med evnen til at se farve "korrekt" med "forkert" reference belysning der satte lidt gang i det med at finde en baggreundsbelysning der er ca. den rigtig farve. Jeg har set flere trick-billeder hvor øjet blive snydt helt uhæmmet af reference farven. Der er også en fed video her:

Den viser tydeligt dilemmaet.

Tak i øvrigt for det gode svar :-)

tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 07-September-2011 kl. 00:30
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu