recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anbefal film subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anbefal film subwoofer

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2015 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er netop de dybe toner der lider under et stort rum. Prøv at Google fænomenet "Room gain". Derfor bør man betragte hele det åbne rum når man skal finde ud af hvilken sub man skal have.

En sub vil altid være ukontrolleret i et rum hvis der ikke er noget korrektion på den - det gælder både lukkede og portede.

Jeg ved godt hvad room gain er og der er vel sådan set også en del af pointen. I så stort et rum er  der nok ikke ret meget room gain og efter billedet sidder man ikke ret langt fra subben ( hvis den placeres omkring sidde området ). Jeg ville da tro at man her ender med at overdimensionere hvis man kun kigger på rummets volumen ( anslået ca. 140 m3) og ikke tager afstanden i betragtning.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2015 kl. 12:57
Kommer jo an på om man vil have den dybe bas med. Room gain giver ofte en masse gratis output under 25hz så jo større rum, jo mindre gratis dybbas får man - selvom man sidder tæt på. Så ja, man vil overdimensionere 50-100hz, men den dybe bas kræver bare ekstremt meget. 
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2015 kl. 13:04
Jeg sidder ca 2.70 fra sub. Den står i skabet..
Jeg spiller under reference punkt har jeg lige testet.

Edge of tommorow eks. Der kører der jo nogle seriøse dybe toner i starten. Når den er dybest, kan jeg tydelig høre et stort db drop. Skal ikke kunne sige on det er filmen eller min sub. Men det er nok til at mit møbel ryster, så det kan høres.
Men det er ikke i de lave toner der.
Men eksempelvis ved smaug's stemmeføring. Umiddelbart er det de højeste toner subben skal lave ikke kan, eller her der sker noget med mit rum.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2015 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Kommer jo an på om man vil have den dybe bas med. Room gain giver ofte en masse gratis output under 25hz så jo større rum, jo mindre gratis dybbas får man - selvom man sidder tæt på. Så ja, man vil overdimensionere 50-100hz, men den dybe bas kræver bare ekstremt meget. 

Ja det er jeg ikke uenig i. Jeg stiller bare spørgsmåltegn ved enøjet at fokusere på rummets totale volumen. Det handler om at spille højt nok der hvor man sidder. ikke om at spille højt *alle* steder. Det er i hvert fald mit synspunkt. IMO må der komme et punkt hvor forholdet mellem sub-lytter afstand og rummets totale volumen bliver så stort at det bliver uhensigtsmæssigt at dimensionere efter rummets totale volumen i stedet for efter afstanden. Om rummet på billedet så falder til den ene eller anden side kan jo så være vanskeligt at vurdere. I sidste ende er det nok heller ikke relevant da målet må være at subben mindst kan følge med de andre højttalere. Ud fra billedet ville jeg tro at en pb12 som allerede er nævnt kunne være et fint bud.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2015 kl. 20:28
Subben ud af reolen og over i hjørnet hvor "kæmpebarberkosten" står. Det kan hjælpe på grin i den dybe ende og fjerne resonanser fra møblet.
Men du skal heller ikke være blind for hvordan stående bølger kan ødelægge lyden, når du har så lille en afstand til bagvæggen.
Nu skriver du at du ikke har den dybeste bas, hvordan måler du det? Med frekvensgenerator og spl meter?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2015 kl. 20:50
Hehe den har stået der af flere omgange faktisk;). Men jeg kan faktisk ikke høre en forskel. Ved kravle metoden er det det sted hvor der er mest bid i bassen, men når jeg sidder i sofaen er der ikke den store forskel..

Jeg ved heller ikke om jeg mangler noget ligefrem. Jeg har endnu ikke fået mit spl meter. Men jeg er dog sikker på at en b&w asw610 og en SB2000 ikke kan sammenlignes. Det jeg tror der giver mig problemer er de lidt højere toner fra subben faktisk. Det virker som om subben bare ikke kan håndtere dem. Ift bund, tror jeg mere det er lysten til at prøve nyt der driver mig. Jeg har aldrig været ked af min 610, men vil gerne prøve noget mere gedigent:)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2015 kl. 20:51
Men det kan ligeså vel være stående bølger. Uden at vide hvad det egentlig er:)..

Ville gerne kunne måle lidt på det, så det kunne udbedres lidt.
Til top
HomeTheater Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-April-2009
Sted: Denmark
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HomeTheater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2015 kl. 10:59
Jeg har et stort rum 60 kvm. Men har bio opsætningen i den ene ende af L rummet, jeg har en Velodyne spl 1200 ultra, og den giver et godt tryk helt ned i bunden, men der er heller ingen tvivl om at den skal ikke være mindre så kommer der til at mangle tryk på i bunden. Jeg havde på et tidspunkt 2x jbl S2 15" proff. Subber det var for meget, sofaen rykkede rundt i stuen. Og selv om velodynen kan equalizes er placeringen stadig kritisk, lige nu står den lige ved siden af den ene front højtaler.
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-December-2010
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2015 kl. 11:07
Man kan også finde den optimale placering på en anden måde :-)
Prøv at sætte subwoofer'en i sofa'en hvor du normalt ville sidde og gå så rundt i rummet med lyd på subwoofer'en og find det sted hvor basen er "bedst"... så har du fundet det sted hvor subwoofer'en burde stå for at du får den "bedste" lyd i sofa'en i forhold til rummet ;-) 

Redigeret af rotelman - 28-Marts-2015 kl. 11:09
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Point: 410
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2015 kl. 13:41
En god "tommelfinger-regel" er at hvis den fungerer til musik er den perfekt til film :-) 
Any way.... man kan ikke bare slynge fabrikater og modelnr. ud ang mas... det giver ingen mening ;-) 
Billedet viser et (dybt?) problematisk rum.. og der er kun én vej, udmåling og forsøg med forskellige subs... men det er vel heller ikke så ringe endda :-) det er jo en del af vores hobby :-) Ps. det skulle ikke undre mig om sub´en skal stå der hvor billedet er taget fra ;-)  
Bond Cool
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2015 kl. 19:16
Bbond - det har jeg sjovt nok selv tømt også:). Men da jeg skal cross'e ved 120hz, så sker det ikke;)
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Point: 410
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2015 kl. 20:42
Ikke forstået.... hvis du ikke, grundlæggende, har styr på rummets gain, herunder placering af sub, kan du jo ikke styre de andre parametre ...feks. hvilken frekvens du ønsker at "rulle af på" Wink

Bond Cool
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu