recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anbefalede højde på tv.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anbefalede højde på tv.

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 763
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henriksommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Anbefalede højde på tv.
    Sendt: 07-Juni-2020 kl. 18:25
Jeg har altid syntes min skænk var lidt høj. 
Så ville undersøge hvad den korrekte højde egentlig var for et tv. 
Ser mange af vennerne har et ultra lavt tv møbel, hvor deres Xbox PS og anlæg står nede i. 
Google det så, og faldt over det her billede  
Hvis jeg så målte mit 65” tv, og trak halvdelen af højden på tv fra, så skulle mit tv stå på et møbel der er 133cm højt Confused
Syntes det virker meget højt  hvad med jer?
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 18:28
Hej , jeg synes at det er bedst , når det sidder , så midten af tv er lige ud for øjnene fra hvor man sidder. Synes alt for mange tv hænger for højt
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 763
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henriksommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , jeg synes at det er bedst , når det sidder , så midten af tv er lige ud for øjnene fra hvor man sidder. Synes alt for mange tv hænger for højt
MVH

Netop, og med mit nuværrende setup, så er mine øjne måske 10cm oppe på skærmen.
Derfor jeg syntes det er højt når vennernes tv jo næsten står på gulvet Embarrassed
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Juli-2017
Point: 1117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

MVH

Det samme her, det er også de anbefalinger jeg ellers har set på nettet...

Frank
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Januar-2018
Point: 1450
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 21:26
Tommelfingerreglen, hvis man ser på vores anatomi, er at øjenhøjde når man sidder i sofaen, skal være ca. 1/3 nede fra toppen af skærmen. Altså 2/3 af skærmen under øjenhøjde.
Hvorfor? Fordi så kigger vi en lille smule nedad, hvilket er naturligt for os som mennesker. Hænger skærmen for højt, bliver det i længden ubehageligt i nakken, og så sker ét af to; enten får vi spændinger i nakken, eller også begynder man at glide længere og længere ned i sofaen, for at få den "naturlige" vinkel på nakken.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 21:48
Nej, det er lige omvendt. Øjnene skal passe med cirka 1/3 oppe i skærmen.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Januar-2018
Point: 1450
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ehrm, nej.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 22:28
Med 3 meter til min skærm har jeg altid kørt med tommelfingereglen der hedder at jeg skal se nyhedsværten i øjenhøjde. Det har passet mig rigtig fint. Men nu med 4.5 meter vil jeg faktisk gerne hæve højden lidt. 
Så uanset tommefingerregler mm, så er der også smagssag ind over.
Enig i at tv mange gange hænger alt for højt. Jeg har tit hørt at mit hænger for lavt indtil folk faktisk har siddet i sofaen og set tv.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7167
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Ehrm, nej.

Så er alle biografer lavet forkert. Wink

Personligt så er øjenhøjde i nederste 1/3  og passer perfekt.

Og er ikke til engelske installationer hvor skærmen er over ildstedet 
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Ehrm, nej.

Øhrm, jo.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 22:40
Vores 65" hænger lige midt i øjenhøjde. Ville egentlig gerne have haft den 10 cm lavere, men så ville der ikke være plads til centeren.

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-November-2013
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 22:45
Har også et TV der hænger således at øjenhøjden er i nederste 1/3. 
Tænker også det kommer an på hvordan man ser på TV. Jeg “flyder ud” på sofaen og med den stilling passer placeringen på TVet perfekt. 

Uanset hvad er det vel et spørgsmål om personlig preference og indretningsstil. Har svært ved at finde at se at der er “rigtigt” og “forkert” her. 
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu