|
Anbefalede højde på tv. |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||||
noerden ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 522 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Det kommer vel an på sidestillingen. Hvis man tegner en linje/vektor der går vinkelret fra rygsøjlen (antager den er lige) - ud gennem øjnene, så er min personlige holdning at der mest behageligt med at den linje så rammer den øverste tredjedel af billedet, eller over. Men mange sidder jo lidt tilbagelænet, og derfor vil den linje stadig ramme toppen af billedet, selvom øjnene flugter med det nederste af billedet ift. afstanden til gulvet. Håber i forstår - kan ikke lige tegne her. Det er bare mere afslappende for øjnene at kigge lidt ned af. Det er vi bygget til. I en arbejdssituation gælder tilsvarende, ca: Klippet fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi - AAU: 4 Indstil skærmen rigtigt Skærmen skal være i en højde, så du ser skråt nedad, og dermed belaster nakken mindst muligt. Som tommelfingerregel skal du ramme øverste menu-linje i en internetbrowser, når du strækker armen vandret ud Men igen, jeg ligger/sidder også i sofaen, således at mine øjne naturligt kigger lidt op af (ift. væggen), samtidig med at de ift. rygsøjlen kigger nedaf (vinklen er mindre end 90 grader)
![]() Redigeret af noerden - 07-Juni-2020 kl. 22:51 |
||||
![]() |
||||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|||
Mange benytter også deres tv til forskellige andre ting som spillekonsol osv.
Så nogle gange er det upraktisk hvis det hænger for lavt. Andre vælger at hænge det lidt højere end anbefalet for at undgå små pilfingre. |
||||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||||
![]() |
||||
Flippo ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Januar-2018 Status: Offline Point: 1450 |
|||
Hvorfor mon? Kan det være fordi det nu engang er den mulighed de har? I mange biografer skråner stolerækkerne netop opad, så man sidder og ser lidt "nedad". Gør de ikke det, sidder man netop og glider længere og længere ned i stolen, fordi det fiver en mere behagelig hovedstilling.
|
||||
![]() |
||||
Flippo ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Januar-2018 Status: Offline Point: 1450 |
|||
Fed argumentation! Jeg har netop argumenteret for, hvorfor det hedder e 1/3 nede i skærmen. Kom gerne med noget ordentlig argumentation, hvis du vil tages seriøst!
|
||||
![]() |
||||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12359 |
|||
![]() |
||||
![]() |
||||
|||
![]() |
||||
![]() |
||||
|||
Lige nøjagtig!
|
||||
![]() |
||||
dr_schlemer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1023 |
|||
Vil det bedste ikke være, at seerens øjne ser lidt midt i billedet (eller i øverste 1/3) i en afslappende holdning med nakke/ryg?
Redigeret af dr_schlemer - 07-Juni-2020 kl. 23:47 |
||||
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
|
||||
![]() |
||||
Supergris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1474 |
|||
Jeg går efter at placere skærmen, så midten af skærmen (center), uanset størrelsen på denne, er mellem 100 og 110 cm fra jorden, så går det aldrig helt galt.
Er der møbler eller andet, der blokerer for højden, så må man bare forsøge at placere TV'et så lavt som muligt. Har lige for nylig skruet min kammerats nyindkøbte OLED ned, og monteret det 38 cm, lavere, da det var monteret alt for højt. Både ham og konen er meget glade for, jeg fik dem overtalt, til at får det gjort (også at det var mig, der gjorde alt arbejdet, mens han var ude at hente sin søn :))...
Redigeret af Supergris - 08-Juni-2020 kl. 04:41 |
||||
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
||||
![]() |
||||
henriksommer ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 763 |
|||
Har 82 cm til undersiden af skærmen, så kan høre mit tv er højere end gennemsnittet.
Forstår så bare slet ikke det billede jeg fandt, for ifølge det, så skulle mit tv hæves ![]() |
||||
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E Nvidia Shield Android Tv |
||||
![]() |
||||
|||
Jeg lytter så hellere til ergonomer, end til selvbestaltede "TV-eksperter".
|
||||
![]() |
||||
Vilstrup ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-November-2008 Status: Offline Point: 1009 |
|||
efter have leveret og monteret fjernsyn i 12 år nu, så har det altid været anbefaling at montere tv’et i den højde, som gør at sidder og har midten af skærmen lige ud for øjenhøjde, ellers en smule laver gør heller ikke noget, da kroppen finder det mere naturligt at “tippe” hovedet ned ad end op ad.
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |