recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anbefaling af forstærker (b&w ps3 zaptor)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnbefaling af forstærker (b&w ps3 zaptor)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 957
Direkte link til dette indlæg Emne: Anbefaling af forstærker (b&w ps3 zaptor)
    Sendt: 26-Maj-2009 kl. 16:58
Endnu en der skal have hjælp til valg af forstærker, sorry :-)

Jeg har indsnævret valget til enten Onkyo 706 eller Marentz 5003 (eller evt. 6003). Jeg
har valgt de to mærker pga. de mange HDMI porte og de generelle anbefalinger jeg kan
finde herinde, men jeg vil jo gerne have den bedste til præcis til mine forhold, så jeg
er åben for alternativer i den prisklasse.

Det første man skal være opmærksom på, er at jeg har nogle gamle store B&W gulvhøjtalere
(604, mener jeg) som jeg gerne vil beholde. De kræver en del kræfter at kunne styre, og
jeg er derfor blevet frarådet at gå under Onkyo 706. Det er ikke fordi jeg vil spille
højt, men jeg vil gerne undvære subwoofer i starten (5.0) så de skal kunne leverer
fornuftig bas også ved lav volume. Hvordan er Marentz i den sammenligning?

Dernæst har jeg en PS3 som jeg spiller og ser BD på. Der har jeg lige læst Ottos indlæg
omkring bitstream/PCM, så går ud fra det vil være en fordel at få forstærkeren til at stå
for dekodningen. Men hvordan ser det ud med de tre forstærkere jeg har valgt? Og er
”problemet” med bitstream egentlig i forstærkeren, eller i PS3’s manglende evne til at
sende <et eller andet> videre i bitstream?

Sidst men ikke mindst er der jo WAF der heller ikke må undervurderes, så det hele skal
styres med min Logitech Harmony (har styr på PS3’en). Men hvis man sætter alle enhederne
(Zaptor, PS3, Wii osv.) igennem forstærkeren skal den vel tændes selvom man bare skal se
Nyhederne? Det virker lidt overkill, og jeg vil jo egentlig gerne kunne se simpelt tv fra
Zaptor uden at nødvendigvis at starte hele hjemmebiffen. Hvordan løser man det problem?

På forhånd mange tak for hjælpen.

PS: Jeg haft The Dark Knight BD liggende klar i over en måned – har sværget at jeg ikke
vil se den før jeg fik taget mig sammen til at købe en forstærker. NU skal det altå være…
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2009 kl. 17:23
Mht. valg af forstærker - jeg har selv en 706 jeg er glad for, men Marantzen er sikkert også helt fin. Jeg tror det eneste rigtige må være, at prøve begge 2.

PS3'en kan ikke bitstreame HD lyd, så eneste mulighed er PCM til forstærkeren, sådan er det uanset hvilken forstærker du køber.

Nu kender jeg ikke zaptoren indgående, men min selector/logitech harmony/onkyo er sat op som følger, da jeg heller ikke gider tænde min receiver medmindre jeg ser film eller høre musik:

HDMI fra selector til TV
Optisk fra selector til receiver

Således smidder den både lyd ud af HDMI eller optisk, jeg har så 2 aktiviteter på fjernbetjeningen, en der hedder "se tv" og en der hedder "TV+Onkyo" - så er det bare at bruge den man har lyst til - Det må kunne lade sig gøre at lave noget lignende med en Zaptor.

Redigeret af Kasper_J - 26-Maj-2009 kl. 17:24
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2009 kl. 19:39
Ahh, dvs. at man lader HDMI fra alle sine enheder gå til tv'et som nu, men så lader lyden gå separat i et
optisk kabel. Tak, det var et problem mindre :-)

Hvad med "kræfterne" - ved du hvordan 706 placerer sig i forhold til de to Marentz modeller?

Hvis PS3 slet ikke kan bitstreame HD lyd forstår jeg ikke Ottos kommentar, men det må jeg hellere spørge ham
om i den anden tråd. ( http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60413&TPN= 4)
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2009 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Ahh, dvs. at man lader HDMI fra alle sine enheder gå til tv'et som nu, men så lader lyden gå separat i et
optisk kabel. Tak, det var et problem mindre :-)

Njaah ikke alle enheder, man kan f.eks. ikke sende HD lyd via optisk så på PS3'en ville det være en dårlig ide hvis man skal bruge det.

Men, forudsat at Zaptoren sender lyd ud i begge udgange på en gang, ligesom selectoren gør - en PS3 gør det f.eks. ikke, ellers kunne man jo lave en funktion som skifter zaptoren over til en anden udgang, lidt mere bøvlet men det kunne lade sig gøre.[/QUOTE]

Hvad med "kræfterne" - ved du hvordan 706 placerer sig i forhold til de to Marentz modeller?

Har ikke prøvet Marantz selv, men ved dog at mange er glade for dem, så det er da værd at prøve[/QUOTE]

Hvis PS3 slet ikke kan bitstreame HD lyd forstår jeg ikke Ottos kommentar, men det må jeg hellere spørge ham
om i den anden tråd. ( http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60413& TPN= 4)

Jeg tror Otto mener (og nu må han endelig rette mig hvis jeg tager fejl!), at hvis man vil være 100% sikker på at have den aller bedste lyd, så skal man have en afspiller der kan bitstreame og lade forstærkeren ordne dekodningen.

Vi prøvede hos en bekendt med hans Panasonic blu-ray afspiller (jeg kan desværre ikke huske modellen) og en PS3 - koblet til en onkyo 805 og en 5.1 opsætning med Dali concept højttalere.

Det var ganske uvidenskabeligt, hvor vi spillede det samme på først den ene og så den anden, og ingen af os kunne høre nogen forskel. Men nu er det med hørelsen jo ret individuelt, og jeg vil tro at jo bedre det samlede anlæg (komponenter samt selve lokalet er) bliver det noget nemmere at høre en evt. forskel.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2009 kl. 22:28
Der er brug for en relativt stor model til 604, så du skal nok instille dig på at skulle investere i en ekstra effektforstærker kun til at drive dem unset hvad.
Crown - there is no substitute.
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2009 kl. 23:52
@Kasper_J: Ok, tak. Det giver mening. Tror bare jeg vænner mig til at anlægget skal tændes når jeg bruger
PS3'en men er "valgfri" ved Zaptor. Der klarer Harmony'en sikkert fint.

@Kim Olsen: Det håber jeg godt nok ikke :( Jeg havde egentlig først kikket på en Onkyo 606/607, men blev
kraftigt anbefalet at skifte op til 706. Mit budget går SLET ikke længere op, så jeg håber det går. Jeg fik
lige kikket lidt mere på højtalerne, og de hedder B&W DM640i og jeg vil gætte på at de er 16-17 år gamle.
Ændrer det noget ved din anbefaling?
(Se evt. specs. her )
/Peter

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2009 kl. 04:50
jeg kender desværre intet til 640i, uden en måling af impedans og faseforhold kan jeg derfor ikke sige om den påtænkte forstærker vil være tilstrækkelig. min største frygt er faktisk at du brænder dem af grundet manglende strømreserver, så sålænge du ikke forsøger at spille en sportshal op med dem og en onkyo 606/607 går det nok.
Crown - there is no substitute.
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2009 kl. 09:04
Tak for alle svar :-)

Jeg havde efterhånden sorteret Marentz fra, da jeg tror mine B&W også er meget varme/bløde, og tror de får et
bedre match med Onkyo mere skarpe lyd.

Så gik jeg selvfølgelig igang med at kikke efter priser på 607/706, men faldt over at 806 faktisk var
billigere end 706!! Ehhh, så blev jeg jo pludselig ret interesseret i den :-) Så skulle jeg jo lige tjekke
priserne i Sverige og Tyskland, og blev noget chokeret over de besparelser der er. Jeg vil egentlig gerne give
ekstra for at købe i DK for at støtte de danske forhandlere og mere tiltro til support osv. Men at prisen er
hhv. 6849 og 4900 (plus fragt) er simpelthen for grotesk at acceptere. (Marentz ligger derimod i samme
prisleje eller faktisk lavere end Sverige og Tyskland)

Nå, men jeg havde efterhånden set mig lun på en 806'er da den kun er 400kr dyrere end 706'eren. Men så
begyndte jeg at søge mere om 806'eren og fandt en masse "underlige" ting. Problemer med HDMI pass-through.
Problemer med forkert black-level, problemer med underlige farver fra PS3, problemer med matte farver fra Wii.
Jamen, hva' sker der? Er der virkelig alle de problemer, eller er det enkeltstående fejl eller noget der er
rettet i nyere firmware? Og kan man selv opdatere firmware hvis det bliver nødvendigt? (Kunne ikke finde noget
sted at downloade dem, men det skader jo ikke at spørge :-))
/Peter

Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2009 kl. 15:23
Er mine tvivl omkring Onkyo'en helt ude i hampen?
/Peter

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2009 kl. 16:25

Men hvis man sætter alle enhederne (Zaptor, PS3, Wii osv.) igennem forstærkeren skal den vel tændes selvom man bare skal se Nyhederne? Det virker lidt overkill, og jeg vil jo egentlig gerne kunne se simpelt tv fra Zaptor uden at nødvendigvis at starte hele hjemmebiffen. Hvordan løser man det problem?

Hvorfor betragter du det som et problem? Ud over lidt ekstra strømforbrug til forstærkeren er der vel ingen ulemper ved at bruge dine bedste lydkomponenter, så hvorfor nøjes med TV'ets lyd?

Her i familien bruger vi overhovedet ikke TV'ets højttalere. Takket være en Harmony-fjernbetjening kører det smertefrit.

Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2009 kl. 23:23
Tjah, jeg er måske bare gammeldags eller lidt for utålmodig.
Strømforbruget bekymrer mig ikke synderlig - mere betjeningskomforten. Jeg har godt nok også en Harmony, men selvom
jeg forsøger at tvinge mig selv (og kæresten) til at bruge den engang imellem ender det altid med at vi sidder med
Zaptor remoten inden ret lang tid. Vores Harmony har altså bare ikke det samme "feel", og jeg har stadig ikke alle
knapperne på rygraden. Men hvis jeg lader det hele gå gennem min forhåbentligt snart nye forstærker bliver vi vel
tvunget til at vænne os til det :)
/Peter

Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2009 kl. 08:41

Jeg har en Onkyo 606 sammen med B&W (602, 302) og har ingen problemer. Og har aldrig oplevet problemer.

Jeg ved ikke om dem der mener at Onkyo er for svag, er kommet til at indstille den automatisk via den indbyggede auto funktion. Det kom jeg til engang og bagefter var der heller ikke meget kraft i den. Indtil jeg fandt ud af at alle højtaler udgangen var skruet helt ned til -16 Db, så der var en forklaring på den manglene kraft. Nu har jeg indstillet den man. og det virker bare.

Mht. strømforbrug, så har Onkyo den ulempe at hvis man slår HDMI kontrol til, så bruger den 38 watt i standby.

Redigeret af PerW - 06-Juni-2009 kl. 08:44
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu