recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Androidbokse og variabel framerate?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Androidbokse og variabel framerate?

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
TempusFugit Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-November-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TempusFugit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Androidbokse og variabel framerate?
    Sendt: 03-Februar-2022 kl. 00:21
Hej!

Jeg er ren novice, så nu håber jeg ikke jeg stiller et tåbeligt spørgsmål.

Jeg har i lang tid ønsket mig en lille digital medieafspiller, så jeg kan afspille alle mine videofiler på mit TV.  Det kan jeg allerede til dels igennem fjernsynet selv (et ca. 10 år gammelt LG LED), men f.eks. x265 kan den ikke afspille.

Jeg har ladet mig fortælle at hvis man skal have sådan en boks, så er det eneste på markedet stort set enten en Raspberry Pi 4 eller en af de mange såkaldte "Android bokse."

Da jeg prøvede at undersøge markedet for en del år siden, mener jeg at jeg ofte hørte at Android bokse blev alt for varme når man brugte dem til videoafspilning.

Men når stort set alle Android-smartphones i dag kan afspille videofiler uden problemer eller en masse strømforbrug, så håber jeg at også Androidboksene har udviklet sig i mellemtiden, og i dag kan afspille alle videoer uden at få sved på panden?

Her er kommer mit spørgsmål så...:
--------------------------------------------

Da jeg igen forsøgte at læse lidt om det på nettet for nogle uger siden, synes jeg at jeg hist og her så at folk foreslog at man skulle sørge for at få en Androidboks der kunne afspille videoer i deres naturlige framerate, fordi der åbenbart var visse af slagsen der IKKE kunne!

Jeg ved selv hvor forstyrrende det kan være at se en video i en anden framerate end den er filmet i. F.eks. hvor billedets bevægelse "hakker" en gang i sekundet.

Derfor vil jeg gerne spørge om der er nogen her der har erfaring med disse bokse, og eventuelt kan fortælle mig om nogle fabrikanter eller måske specifikke modeller der ikke har dette problem med at de kun kan vise videoer med én bestemt framerate?

Og i det hele taget ville jeg blive glad hvis nogen kunne anbefale mig en bestemt model, eller måske advarer mig mod at købe en bestemt model...

Mange tak.


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4438
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 04:57
Den der kommer tættest på er Nvidia Shield, men det kræver, at du er ferm på teknikken og viden om videoformater (hvilken billedfrekvens hhv. film, tv-indhold, serier osv. ligger i). Der er manuel opsætning involveret. Der findes apps som Kodi, Plex, VLC mv.

Alternativt findes Apple TV 4K. Det er den eneste løsning, som har indbygget automatisk match af billedfrekvens og dynamikområde (SDR, HDR10, Dolby Vision). Den kan også afspille HEVC (H.265) vha. apps som Infuse, Plex og VLC.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 05:56
Hej.

Citat: 'Starting with Android 12, Google will offer “refresh rate switching” support at the Android level.

This will allow the device to match the video output to the content’s frame rate (24fps, 25fps, 50fps, 60fps, etc.) for lag-free video playback. The new settings will be available in the user menu.

“For a smoother viewing experience, Android 12 TV now supports static and dynamic frame rate switching over Android 11. Apps can now add these settings to play content at the optimal frame rate.

The ‘Content Frame Rate’ custom setting has been added to enable users to control this feature, ”said Wolfram Klein, product manager for Android TV. However, it is not yet known how broadly switching will be supported in streaming applications.'


Hvis du oplever hvor forstyrrende det kan være, at se en video i en anden framerate end den er filmet i, ville jeg overveje at vente på Android Bokse med Android 12.

Hilsen Carsten.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 06:18
Du nævner ikke meget om hvad lydopsætnning du har. For hvis du behov for bitstream(lyden overføres direkte og afkodes af receiveren) så er Shield den bedste lysning, kører plex eller Kodi. Begge understøtter auto framerate.
Men hvis du ikke har behov for bitstream så er Apple tv lige så god
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4438
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hvis du oplever hvor forstyrrende det kan være, at se en video i en anden framerate end den er filmet i, ville jeg overveje at vente på Android Bokse med Android 12.

Match af billedfrekvens bliver dybere integreret i Android 12 til TV, men selv efter Android 12 vil det stadig kræve, at udviklerne af app'en tager API'en i brug. Det sker desværre ikke automatisk i diverse streaming-apps.
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2022 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

efter Android 12 vil det stadig kræve, at udviklerne af app'en tager API'en i brug. Det sker desværre ikke automatisk i diverse streaming-apps.


Ja du har desvære ret og nogle streamingtjenesterne er jo komplet ligeglad, tak feks HBOMAX, de har stadigvæk ikke rettet den fejl som får subs til at stå nærmest oppe mid på skærmen på AndroidTv systemet, og ik nok med det ja så reencoder de stadigvæk deres tv episoder til 25 fps, af en eller anden grund som kun HBOMAX selv ved
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4438
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2022 kl. 06:02
Ja desværre. Jeg vil derfor heller ikke sætte næsen op efter at match-funktionen bare virker fra Android 12.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2022 kl. 08:31
Hej.

Her er et link til: 'TUTORIAL AFRd AN APP FOR AUTOMATIC REFRESH RATE SWITCH IN AMLOGIC SOC TV-BOXES'


De nyeste AMLogic Soc's er S905X3 eller S905X4, og ifølge bruger kommentarerne kræver det at Android boksen er rooted. 

Og her er et link til anpaza afrd github side:


Og her er et link til et '[Script] Auto frame rate for X96max ATV (and other clones):


Og her min egen copy/paste fra da jeg læste om AFRd:
'Now it is possible to choose either only fractional frame rates
(23.976, 29.97, 59.94), only integer (24, 30, 60) or all.'

Jeg har dog aldrig brugt AFRd, da min egen Android boks IKKE har en AMLogic Soc.


Men hvad med CoreElec, som er “Just enough OS for KODI”. Og KODI har Auto Frame Rate Switching, også når KODI bruges sammen med CoreElec.

Hilsen Carsten.

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2022 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:

Hej!


Jeg har i lang tid ønsket mig en lille digital medieafspiller, så jeg kan afspille alle mine videofiler på mit TV.  Det kan jeg allerede til dels igennem fjernsynet selv (et ca. 10 år gammelt LG LED), men f.eks. x265 kan den ikke afspille.



Det er faktisk ganske nemt.
Der er flere løsninger, men en god løsning, som der findes guides til er at bruge Coreelec og en officiel understøttet boks.
Husk kabinet, strømforsyning og fjernbetjening.
Du behøver ikke emmc hukommelse, for du nøjes med at bruge en mikro SD kort.

Så er det ellers bare at søge og se diverse guides.

Det kan gøres billigere ved at installere Coreelec på en billig Kina Android boks, men så må du Google efter en fornuftig boks, og selv nørder lidt mere.
.....
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2022 kl. 16:30
Hej.

Jeg har fundet en YouTube på Russisk om AFRd, AN APP FOR AUTOMATIC REFRESH RATE SWITCH IN AMLOGIC SOC TV-BOXES


Med google translate har jeg oversat oveskriften til: AUTO FRAME RATE FOR SMOOTH IPTV AND VIDEO ON TV BOXES ON THE EXAMPLE OF ANDROID BOX X96 MAX PLUS.'

I den Russiske YouTube kan man se hvile APPs der bruges, og også den Android boks der bruges. Det er en X96 MAX PLUS med en Amlogic S905X3 SoC. 
Citat: 'LibreELEC: This model will be compatible with LibreELEC or CoreELEC.'


Her er et skærmdump fra YouTube videoen der viser hvilke Framerates der kan bruges:




Og her er et link til den seneste Firmware:

'FIRMWARE: X96 MAX PLUS with Amlogic S905X3 SoC (09-01-2020)'


Og med en X96 MAX PLUS Android Boks, vil man selv kunne vælge om man vil bruge AFRd eller CoreELEC.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 05-Februar-2022 kl. 16:31
Til top
TempusFugit Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-November-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TempusFugit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2022 kl. 22:02

Hvor ER I bare søde, jer allesammen!

Tak for jeres interesse og detaljerede svar!



Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Det er faktisk ganske nemt.
Der er flere løsninger, men en god løsning, som der findes guides til er at bruge Coreelec og en officiel understøttet boks.
Husk kabinet, strømforsyning og fjernbetjening.
Du behøver ikke emmc hukommelse, for du nøjes med at bruge en mikro SD kort.

Så er det ellers bare at søge og se diverse guides.

Vi har vist to ret forskellige opfattelser af hvad der er "ganske nemt"!

Dét er vist LIGE en tak over mine evner!   Jeg ville ikke ane hvordan man skulle skaffe en kompatibel strømforsyning, f.eks., eller hvordan man får en computer til at reagere på en fjernbetjening.  Jeg aner INTET om elektronik.


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Du nævner ikke meget om hvad lydopsætnning du har. For hvis du behov for bitstream(lyden overføres direkte og afkodes af receiveren) så er Shield den bedste lysning, kører plex eller Kodi. Begge understøtter auto framerate.
Men hvis du ikke har behov for bitstream så er Apple tv lige så god

Jeg har ikke noget avanceret hifi-lydudstyr.  Jeg lytter blot igennem stereo-hovedtelefoner eller TV'ets egne højtalere.


Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Men hvad med CoreElec, som er “Just enough OS for KODI”. Og KODI har Auto Frame Rate Switching, også når KODI bruges sammen med CoreElec.

Hilsen Carsten.


Betyder dette at det blot er SOFTWAREN der skal sørge for at frameraten bliver korrekt vist? Altså at hardwaren hele tiden har været i stand til det?  Så lige gyldig hvilken Android-box man med bruger KODI eller CoreElect på, så vil den vise videoen i korrekt tempo?

Du skriver noget om at boksen skal være "rooted".  Hvad er det? Og hvordan ved man om en Androidboks er rooted eller ikke rooted?



Det virker utroligt på mig, at noget så centralt som at afspille en videofil i den rette framerate er noget man nærmest skal hacke sig frem til.



Måske skulle jeg ridse lidt op:

Det er ikke streaming jeg er interesseret i. Min internetforbindelse er alt for langsom.

Næsten alt jeg ser i dag er de videofiler jeg har på min harddisk, og jeg er blot interesseret i at se dem på mit TV i så flydende en gengivelse som muligt.

Jeg synes at NVidia Shield og Apple TV er lige lovligt dyre i forhold til hvad jeg synes jeg har brug for, når det eneste jeg har brug for, er en simpel afspilning i maximalt 1920x1080x24, uden at den skal kunne kapere alle de allernyeste lydformater, 4K, og hvad ved jeg.   Derfor syntes jeg at 500-700 kr som en Androidboks vist går for, lød som et lidt mere fornuftigt prisleje.

Jeg er ganske tilfreds med mit fjernsyn som det er, men det ER begyndt at vise sin alder. Engang imellem fryser den mit i afspilningern, og jeg må genstarte det. Og hovedtelefonstikket virker ikke længere, så jeg kan ikke bruge mine hovedtelefoner når jeg ser TV; hvilket VIRKELIG irriterer mig, fordi min hørelse ikke er særlig god, så jeg har svært ved at fange detaljerne når jeg ikke får det blæst lige ind i øret.

Jeg ville gerne have en lillle media player box - både som supplement og reserve til mit TV, men så fordi det er en sjov tanke at have en lille computer i en boks på størrelse med en cigaretpakke, og måske kunne jeg få lyst til at eksperimentere med at installere andre styresystemer på den, eller hvad ved jeg.


Hvad er forskellen på de forskellige "Kinabokse"? Der er nogen der hedder T95, X88, og lignende navne. Er dét modelnavne fra én og samme producent, eller er det producenternes navne?





Redigeret af TempusFugit - 06-Februar-2022 kl. 22:07
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2022 kl. 01:23
Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:


Betyder dette at det blot er SOFTWAREN der skal sørge for at frameraten bliver korrekt vist? Altså at hardwaren hele tiden har været i stand til det?  Så lige gyldig hvilken Android-box man med bruger KODI eller CoreElect på, så vil den vise videoen i korrekt tempo?

Hej.

NEJ, det betyder IKKE at hvilken som helst Android-box som man med bruger med KODI eller CoreElect kan vise 24 fps.

Det er et personligt notat, jeg skrev for over et år siden da jeg samlede information sammen om AFR.

Når jeg i dag googler, finder jeg flere citater som det følgende:

Citat Marty, Moderator: 'Don't waste time like I did trying to get AFR working on the U1 with kodi 17
 and above, got straight for CoreELEC and you will have AFR, tried and tested by myself:


Personligt ved jeg ikke om CoreELEC gør det i hardware eller software, men jeg læser flere henvisninger til at det skulle virke. Men jeg er rimeligt sikker på at AFRd, som jeg også nævner skifter frameraten i SoC'ens hardware.

Du spørger også om ROOT.
'Root is the name of the most powerful account on a Linux installation. The root user account can do
 everything on the machine. Root is also known as supervisor and administrator.'

Og hvordan ved man om en Androidboks er rooted eller ikke rooted?
Man læser en god anmeldelse, der vil det stå:

Citat: 'System version and root: Android 9 Pie (32 bit) / IS root by default / NO root menu / Model X96Max_Plus2 / Board Franklin.'


Og hvad er forskellen på de forskellige "Kinabokse"? Der er nogen der hedder T95, X88, og lignende navne.
 Er dét modelnavne fra én og samme producent, eller er det producenternes navne?

Det er producenternes navne. Jeg har en gang læst at der skulle findes over hundrede forskellige Kina producenter.

Fælles for de såkaldte kina bokse er at de alle bruger en Android version som er udviklet til at blive
 betjent fra en Touch skærm og har millionvis af Apps. TV skærme har ikke touch, så til TV brug vil jeg kraftigt anbefale at købe en ekstra mere brugervenlig fjernbetjening. Vi bruger selv en G30 Voice Remote Control 2.4G Wireless Air Mouse IR learning Gyro Sensing Remote.

Den har indbygget Gyro, og man kan pege med den ved at vippe eller dreje den.
Og da den kan lære 33 af et TV's fjernbetjenings knapper, behøver man KUN en fjernbetjening.

Jeg har selv købt min Android boks fra Asien. Aliexpress, Geekbuying og andre sender til EU lagre, og får den så videre sendt Danmark. Det tager nogle få uger, men virkede godt for mig.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 07-Februar-2022 kl. 01:26
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu