recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Androidbokse og variabel framerate?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Androidbokse og variabel framerate?

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2022 kl. 03:41
Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:


Betyder dette at det blot er SOFTWAREN der skal sørge for at frameraten bliver korrekt vist? Altså at hardwaren hele tiden har været i stand til det?  Så lige gyldig hvilken Android-box man med bruger KODI eller CoreElect på, så vil den vise videoen i korrekt tempo?

Hej.

NEJ, det betyder IKKE at hvilken som helst Android-box som man med bruger med KODI eller CoreElect kan vise 24 fps.

Det er et personligt notat, jeg skrev for over et år siden da jeg samlede information sammen om AFR.

Når jeg googler i dag, finder jeg flere citater som det følgende:

Citat Marty, Moderator: 'Don't waste time like I did trying to get AFR working on the U1 with kodi 17
 and above, got straight for CoreELEC and you will have AFR, tried and tested by myself:


Personligt ved jeg ikke om CoreELEC gør det i hardware eller software, men jeg læser flere henvisninger til at det skulle virke. Men jeg er rimeligt sikker på at AFRd, som jeg også nævner skifter frameraten i SoC'ens hardware.

Du spørger også om ROOT.
'Root is the name of the most powerful account on a Linux installation. The root user account can do
 everything on the machine. Root is also known as supervisor and administrator.'

Og hvordan ved man om en Androidboks er rooted eller ikke rooted?
Man læser en god anmeldelse, der vil det stå:

Citat: 'System version and root: Android 9 Pie (32 bit) / IS root by default / NO root menu / Model X96Max_Plus2 / Board Franklin.'


Og hvad er forskellen på de forskellige "Kinabokse"? Der er nogen der hedder T95, X88, og lignende navne.
 Er dét modelnavne fra én og samme producent, eller er det producenternes navne?

Det er producenternes navne. Jeg har en gang læst at der skulle findes over hundrede forskellige Kina producenter.

Fælles for de såkaldte kina bokse er at de alle bruger en Android version som er udviklet til at blive
 betjent fra en Touch skærm og har millionvis af Apps. TV skærme har ikke touch, så til TV brug vil jeg kraftigt anbefale at købe en ekstra mere brugervenlig fjernbetjening. Vi bruger selv en G30 Voice Remote Control 2.4G Wireless Air Mouse IR learning Gyro Sensing Remote.

Den har indbygget Gyro, og man kan pege med den ved at vippe eller dreje den.
Og da den kan lære 33 af et TV's fjernbetjenings knapper, behøver man KUN en fjernbetjening.

Jeg har selv købt min Android boks fra Asien. Aliexpress, Geekbuying og andre kan sende fra EU lagre,  Det kan jeg anbefale, da det virkede godt for mig.

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 07-Februar-2022 kl. 03:44
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2022 kl. 06:26
Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:

Jeg synes at NVidia Shield og Apple TV er lige lovligt dyre i forhold til hvad jeg synes jeg har brug for, når det eneste jeg har brug for, er en simpel afspilning i maximalt 1920x1080x24, uden at den skal kunne kapere alle de allernyeste lydformater, 4K, og hvad ved jeg.   Derfor syntes jeg at 500-700 kr som en Androidboks vist går for, lød som et lidt mere fornuftigt prisleje.

Du kan beholde boksen i årevis og den kan også løse mange andre opgaver for dig med tiden. Se eventuelt om de findes brugt.

Alternativt så kig på billigere Android TV-baserede løsninger som 'Chromecast med Google TV' eller Xiaomi Mi Box. De har ikke automatisk skift af billedfrekvens for indhold generelt, men du kan bruge en app som f.eks. Kodi til at håndtere det for dine lokalt lagrede filer.

Jeg vil fraråde, at du køber en boks baseret på mobil-Android til TV-brug.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2022 kl. 20:13
her er en konkret anbefaling - jeg købte selv denne bare for sjov, og den fungerer super fint som Plexklient m.v., den har indbygget chromecast og bluetooth hvis du vil koble et trådløst headset til den - den er samtidig billig (på tilbud) og med markedets bedste fjernbetjening til den slags bokse. 

Den har ikke dynamisk framerate skifte selv - men Plex klienten har noget auto refresh rate vælger, og det fungerer rimelig ok. Så lav en lokal Plex server der hvor du har dine lokale mediefiler, og afspil dem med Plex klienten på Android boksen her, så er du kørende. 


Redigeret af spawn - 08-Februar-2022 kl. 22:18
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2022 kl. 08:02
Med "ganske nem" og med automatisk framerate, ville jeg springe over alt det bøvl med Androidbokse og "måske kommende" o.s.v. Køb en Apple TV boks. Fungerer bare, nemt og enkelt, lige ud af boksen.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2022 kl. 08:11
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Nokia - Streaming Box 8000 (harald-nyborg.dk)

Hej.

Hvis der er nogle af jer der tænker på om en Nokia 8000 mon har ROOT eller LibreELEC er svaret her:

Citat: 'System version and root: Android TV 10 (32 bit) / NO rooted / NO root menu / CPU r1p0 (S905X3) / Model SEI400TV.'

Citat: 'the full OS EmuELEC is not compatible.'


Og samme info for Chromecast med Google TV, som andre foreslog:

Citat: 'System version and root: Android TV 10 (32 bit) / NO rooted / NO root menu / Build QTS2.200917.005 / Model sabrina.'

Citat: 'LibreELEC: This model is NOT compatible with LibreELEC or CoreELEC.'



Og for min egen H96 Max RK 3318 Android boks:

Citat: 'Settings and root: Lateral Android settings / The system IS root by default / NO menu to deactivate it in settings.'

Citat: 'LibreELEC: This model is NOT compatible with LibreELEC.'


Den kan købes til  € 32.03 plus €6.33 i forsendelse fra Tyskland hos:


Jeg vil stadig kraftigt anbefale en mere betjenings venlig fjernbetjening. Vi bruger en
G30 Wireless Air Mouse IR learning Gyro Sensing Remote til ca 100 kr. Det giver en total pris på under 400 kr.

Men den er fra 2019. Hvis jeg skulle købe en Android boks i dag, ville jeg kigge på en nyere.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 09-Februar-2022 kl. 08:14
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2022 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:


Jeg har ladet mig fortælle at hvis man skal have sådan en boks, så er det eneste på markedet stort set enten en Raspberry Pi 4 eller en af de mange såkaldte "Android bokse."
Jeg har tidligere linket dig til noget hardware.
Android bokse er nemme fordi man kan så en alt i en løsning, men man skal have en Linux variant med Kodi på dem, for at kunne få automatisk billede frekvens tilpasning til at virke ordenligt - Android er ikke helt på plads med det - og der findes ikke nogle rigtig gode og stabile løsninger endnu.
Skal det være Android og nemt, så må du købe en NVIDIA Shield TV.

Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:

Da jeg prøvede at undersøge markedet for en del år siden, mener jeg at jeg ofte hørte at Android bokse blev alt for varme når man brugte dem til videoafspilning.

Mange er lavet alt alt for billigt og selv en lille smule køling koster en lille smule, og det er sparet væk - når boksen ingenting må koste.

Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:

Men når stort set alle Android-smartphones i dag kan afspille videofiler uden problemer eller en masse strømforbrug, så håber jeg at også Androidboksene har udviklet sig i mellemtiden, og i dag kan afspille alle videoer uden at få sved på panden?
En Android telefon koster typisk mere og bruger en dyrere og mere effektiv cpu i forhold til en android TV boks. 
Man får hvad man betaler for.

Men kort fortalt - på en SBC (single board computer)/Android TV boks behøver du Kodi oven på linux for at få automatisk billede frekvens tilpasning.
Skal det være Android, så behøver du en boks hvor det er bygget ind i fra starten = NVIDIA Shield TV.

Alt andet vil bøvle, og vil drille og ikke virke en del af tiden.

Du kan også bygge en HTPC og køre Windows + Kodi (og mange andre) og få automatisk billede frekvens tilpasning til at virke - Det samme kan du gøre med Linux, men det er dog nemmere i Windows.


Du kan købe en forud lavet TV boks som kører Linux og Kodi (se det som en slags Coreelec) :
Vero 4K +
https://osmc.tv/vero/
.....
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2058
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2022 kl. 23:21
Der er lidt støj på denne tråd. På bokse med Android TV fx Nvidia Shield, Xiaomi Mi Box S og Nokia SB8000 kan der skiftes frame rate. Problemet er OS ikke tvinger det til at ske, men har overladt det til brugeren eller de forskellige apps - og det gør hverken Netflix, HBO, Disney, Viaplay og de fleste andre. Men Kodi gør det, og det betyder, at hvis man anvender Kodi til afspilning af egne mediefiler, så kan Kodi stilles til at skifte frame rate automatisk. Der kan dog være forskel fra boks til boks for, hvilke frekvenser, der understøttes. Men det er altså ikke Android TV, der forhindrer det! 
miri
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2022 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

  men har overladt det til brugeren eller de forskellige apps ...... Men det er altså ikke Android TV, der forhindrer det! 

Hej.

AFRd som jeg tidligere linkede til, lader brugeren enable automatisk skift af frame rate på bokse med en AMLogic SoC, som er ROOT. Jeg finder det rigtigt, at man skal have ROOT (administrator rettighed), for at kunne tilgå hardwarens mulighed for skift af frame rate.

Du har ret i at det ikke er Android TV der forhindrer det. Det der forhindrer det er, at de i denne tråd nævnte Android TV bokse IKKE har ROOT. Det må være et vælg enten fabrikanten eller Google har taget og jeg ved ikke hvorfor?
Men mit personlige gæt kunne være, at man ønsker at forhindre brugerne i selv, at kunne modificere i DRM opsætningen. 

Jeg læser mange steder om bokse, hvor automatisk framerate skift i KODI ikke virker. Så jeg vil hellere skrive, at KODI kun virker i Nogle bokse, men ikke alle.

Det er så derfor, at man anbefaler CoreELEC, som kan installeres på en del Android bokse. Jeg har også læst om, at man skulle kunne installere CoreELEC på et micro SD card som dual OS, sammen med Android.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 10-Februar-2022 kl. 08:44
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2022 kl. 08:51
jeg har en Nvidia shield som jeg bruger med Kodi, og der har jeg problemer med at få auto framerate til at fungere sammen med min jvc dla x5500 projector. Jeg oplever af og til små hak. Hvis jeg afspiller samme fil med min gamle Dune HD D1 så kører det helt flydende. Ville dog gerne have det til at spille på shield, da jeg også bruger Netflix ,HBO og andre streaming tjenester. Mærkeligt nok så kører streamingtjenesterne fint uden hak. Netflix drillede men så installere jeg auto frame appen på shield, som så kan bruge med Netflix. I Kodi har jeg fået fjernet det meste hak ved at sætte gui til 1080P samt whitelist de fleste opløsninger 
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2022 kl. 01:01
Under KODI skal du ind at sætte Auto frame rate til (Default står det til "Off").

EDIT:
HUSK at ændre "Settings Level" til noget andet end "Basis", da alle muligheder ellers ikke er til rådighed!
Selv bruger jeg "Ekspert", men hvis du synes, det giver for mange muligheder, så prøv "Standard" eller "Avanceret".

Det gøres under Indstillinger/Indstillinger for afspiller/Videoer/AFSPILLER/Afspilning: Under "Tilpas skærmens opdateringshastighed", kan du vælge mellem 3 indstillinger (udover "Off"): "Altid", "Ved start/stop", "Ved start".

Jeg vil anbefale dig at sætte den til "Ved start/stop".

Vejledningen findes her på engelsk, hvor det hedder "Adjust display refresh rate":

https://kodi.wiki/view/Settings/Player/Videos

"

2.1 Adjust display refresh rate

Settings level:Standard
Description:This setting will switch the output refresh rate to the best refresh rate that is supported by the display AND by the hardware Kodi is running on (as reported by EDID) when playing a video file. It will automatically set the refresh rate which is best matched with the video that is playing. This potentially allows for perfectly smooth video reproduction, as video material can be recorded in a variety of frame rates (23.976fps, 24fps, 25fps, 29.97fps, 30 fps, etc.) which need to be properly matched by the refresh rate of the display, in order to be displayed smoothly. [1]

Using this setting may cause the TV or monitor to blank for a few seconds while adjustments are made. This is the TV adjusting itself and not Kodi.
Four settings are available:

  1. Off - The default setting. No adjustments are made and output is at a fixed display refresh rate, usually the rate set in the GPU
  2. Always - Adjustments are made whenever a frame rate change is detected by Kodi (not recommended)
  3. On start/stop - When required, adjusts the refresh rate when starting and stopping video playback
  4. On start - When required, adjusts the refresh rate on start of video playback only. On some systems this may cause stuttering when navigating the menu system after playback stops."



Redigeret af Supergris - 12-Februar-2022 kl. 01:05
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2022 kl. 13:09
Hej.

Jeg har taget min Android Boks med i sommerhuset, hvor vi har et gammelt, men kun let brugt Panasonic 42PZ85.


Her har jeg brugt Free Video Downloader Trusted by Millions:


Til at downloade '24 fps motion test'



Og MediaInfo shows:
Bit rate                                 : 335 kb/s
Width                                    : 1 920 pixels
Height                                   : 1 080 pixels
Display aspect ratio                     : 16:9
Frame rate mode                          : Constant
Frame rate                               : 24.000 FPS
Color space                              : YUV
Chroma subsampling                       : 4:2:0
Bit depth                                : 8 bits


Jeg bruger stadig KODI ver 18.9 da jeg ikke var sikker på om de ALLE de KODI Add On vi bruger,
kan køre på KODI ver 19.

Jeg kan bekræfte at KODI på min H96 Max RK3318 Android Boks, har mulighed for at afspille 24 fps videoer.
Her er et Skærm Dump af opsætningen:



Og et andet Skærm Dump fra '24 fps motion test' videoen.



Hilsen Carsten.   



Redigeret af csell - 12-Februar-2022 kl. 13:13
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2022 kl. 22:06
På det ene billede, ser det ud til, du har slået "Sync playback to display" til, hvilket normalt frarådes, da det egentlig modvirker at afspille videoen i den oprindelige hastighed, den er optaget ved, da hastigheden i stedet forholder sig til opdateringsfrekvensen på det tilsluttede TV/monitor; desuden har det den effekt, at det ikke er muligt at bitstreame lyden...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu