recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Androidbokse og variabel framerate?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Androidbokse og variabel framerate?

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2022 kl. 00:31
LOL Den her tråd er simpelthen god underholdning! Tænk sig alt det l*rt man skal vide/forholde sig til/indstille, for at få noget så enkelt til at fungere!  Dead
Jeg er ikke Apple fan, men hold op hvor er det bare så meget nemmere med en Apple TV, end at skulle være nørd, før man får tingene til at fungere.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2022 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

På det ene billede, ser det ud til, du har slået "Sync playback to display" til, hvilket normalt frarådes, da det egentlig modvirker at afspille videoen i den oprindelige hastighed, den er optaget ved, da hastigheden i stedet forholder sig til opdateringsfrekvensen på det tilsluttede TV/monitor; desuden har det den effekt, at det ikke er muligt at bitstreame lyden...

Hej.

Tak for oplysningen, det vidste jeg ikke. Fordelen ved at poste Skærm Dumps er, at andre så kan se hvad
 man gør forkert. Hvorfor er der ikke flere der poster Skærm Dumps her på Recordere?

Her er to nye Skærm Dumps med "Sync playback to display" slået fra:



Og 24 fps Motion Test



Hilsen Carsten.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2022 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

LOL Den her tråd er simpelthen god underholdning! Tænk sig alt det l*rt man skal vide/forholde sig til/indstille, for at få noget så enkelt til at fungere!  Dead
Jeg er ikke Apple fan, men hold op hvor er det bare så meget nemmere med en Apple TV, end at skulle være nørd, før man får tingene til at fungere.
Dit signal om, at man skal være nørd for at vælge Android TV er jo misvisende. Men er måske et forsøg på at dreje tråden yderligere væk fra det oprindelige spørgsmål om afspilning af lokale mediefiler på Android og gøre den endnu mere underholdende ved at sætte det op som Apple vs Android? For der findes naturligvis også "simple" løsninger, hvis du vil afspille lokale mediefiler på Android og Android TV. 

Der er forskelle på Apple TV og Android TV, og der kan for den enkelte være gode grunde til at vælge den ene eller anden løsning. Vedr. framerate har Apple TV i OS en bedre løsning end Android TV, men den er ikke "fejlfri". Der har i lang tid været et issue med TV2 på Apple TV, og pt. skulle der også være et issue me Amazon Prime, der formentlig for begge skyldes, at app udviklingerne omgår automatikken i OS. 

Men de "fleste" vil ikke bemærke problemerne med forkert framerate - hverken på Apple TV eller Android TV - Det er mest et nørd problem - ligesom afspilning af lokale mediefiler fra HDD og NAS, som denne tråd egentlig handler om, og her har Android og Android TV til gengæld nogle vigtige "frihedsgrader" i OS i ft. Apple TV. 

Hvis du ønsker den ultimative styring af dine lokale mediefiler, så vil snakken hurtigt omfatte Kodi, der løbende bliver opdateret og endda er gratis - og Kodi kræver et Nørdgen, fordi du har mulighed for styring af næsten alt! Hvilket nok ikke rimer på Apple TV, men Kodi kan faktisk installeres på Apple TV, hvilket naturligvis kræver en del nørd-indgreb. 
miri
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2022 kl. 11:50
Enig med Miri.

Det er nu mest trådens indhold her der får tingene til at virke mere besværlige end nødvendigt - og AppleTV har sine udfordringer også. Eksempelvis kan den ikke spille Dolby Vision profile 7 som bruges i UHD BlueRays, ATV understøtter kun DV profile 5 som bruges af streaming tjenesterne. Så dine lokale UHD Bluray rips med DV profile 7 kan ATV ikke spille korrekt - det kan Android TV derimod godt. 

Og så er det iøvrigt ikke så forfærdelig længe siden at framerate switching ikke var tilgængelig på ATV, det blev først tilføjet halvvejs inde i dens levetid (som jeg husker det), så ATV har også tidligere haft udfordringer med framerate - og på ATV skal man altså også være opmærksom på at vælge de rigtige indstillinger under settings, ellers kan man også få mærkelige resultater der, så man skal i princippet have den samme viden om disse ting for at sætte de rigtige settings på både ATV og Android TV. 

Den største forskel på ATV og andre løsninger er i virkeligheden ikke så meget selve boksene, men brugerne.  ATV brugere er plug and play brugere oftest, de sætter det til og tilpasser deres behov til det devicen kan, ligesom man gør med andre Apple Devices. Brugere af de andre løsninger er typisk i den anden grøft, de vil have en device som de kan tilpasse til deres behov, det er folk med en hel anden interesse for teknikken bag og med andre behov. De elsker at eksperimentere og afprøve forskellige løsninger og at dykke ned i alt det som du syntes er noget l*rt at skulle forholde sig til  :)  Der er ikke noget rigtigt eller forkert i den ene fremfor den anden approach, så det er ikke for at angribe nogen brugere eller teknologier, det er bare oftest sådan at indgangs vinklen er forskellig.  

Man behøver ikke være nørd, men uanset om man vælger ATV eller Android TV, så skal man alligevel have lidt viden for at for at få alting til at spille i alle former for setups - ingen af løsningerne er 100% plug and play. Og så skal man heller ikke være blind for at dette er jo ikke et emne der er blevet nemmere, tværtimod så er der efterhånden så mange formater, opløsninger, codecs, framerates, containere, hdr/dv profiler, lydformater, osv. osv. - det er ikke som i gamle dage med DVD/mpeg2 og dolby eller DTS - så det at finde noget der "bare virker altid" det er næsten umuligt :) - uanset om det er indbygget i et smarttv, eller man bruger eksterne bokse/løsninger, så er der altid et eller andet man skal forholde sig til. Er det ikke på video siden, så er det på lyd siden - eller noget tredie.

Iøvrigt behøver man ikke vide/forholde sig til alt det der skrives i denne tråd hvis det bare er trådstarters behov man skal løse - jeg har allerede lavet et opslag med en løsning der virker 100% til det forholdsvis simple og billige 1080p behov som trådstarter spørger efter.  En 500,- kroner Nokia Android TV boks, hvor der bruges Plex server/klient istedetfor Kodi. Plex klienten kan håndtere framerate switching og alting spiller fuldstændig problem frit på min Nokia Android TV - og sammenlignet med eks. Shield som som koster 3 gange så meget, så er Shield kraftigere (især) på GPU siden og tilbyder flere features, eks. på gaming siden, men til gengæld er deres nyeste opdatering til Android 11 fyldt med Bugs som jeg ikke ser på min billigere løsning der kun kører Androd TV 10. 

Det eneste min billige løsning ikke kan er Dolby Vision (men alle andre HDR formater understøttes - manglen på DV er licens relateret), men da trådstarter ikke skal spille 4K video, men kun 1080p så er dette ikke et issue.  Så min anbefaling til trådstarters behov er stadig køb den billige løsning til 500,- nu og brug dette til at få erfaring med, og når/hvis behovet for mere kommer, så kan man altid opgradere til en Shield, evt. næste Shield version (den nuværende er ved at være lidt gammel) eller en ATV

Men da trådstarter er meget specific omkring at det helst kun må koste 5-700 kroner, så er hverken Shield eller ATV løsningen nu og her. Jeg bruger selv en blanding af ATV og Android TV (indbygget i mit Phillips OLED) i mit hovedsetup, og så bruger jeg pt. den billige Nokia Android tv boks i soveværelset. Jeg kunne godt finde på at købe en Shield Pro og lege med, men jeg går lidt og venter på de måske kommer med en ny version med opgraderet hardware. 

Smile



Redigeret af spawn - 13-Februar-2022 kl. 12:12
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2022 kl. 06:34
Match af billedfrekvens og dynamikområde kom til Apple TV 4K i oktober 2017, lidt over en måned efter lanceringen af Apple TV 4K. Match billedfrekvens kom senere til Apple TV HD med en software-opdatering.

Jeg holder denne her tabel (https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1509425079) opdateret med henblik på at se, om de mest populære tjenester virker som tiltænkt – plus om de overhovedet har indholdet liggende i det originale format.

Hvis alle de tjenester, som man bruger, understøtter match, så er det næsten lige meget hvilken standardopsætning (HDR eller SDR) man kører på sin afspiller.

Jeg kan se at en opdatering til TV 2 Play for nylig ændrede på noget, men jeg har ikke nået at undersøge det, så tag info om TV 2 Play med forbehold.

Når Android TV 12 får match af billedfrekvens på systemniveau, så er det meningen, at jeg også vil undersøge udviklingen der.





Redigeret af Rasmus Larsen - 14-Februar-2022 kl. 06:38
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2022 kl. 06:44
når jeg på min shield vælger match framerate(onetime) under settings mens jeg har startet afspilning af indhold på Disney plus så bliver skærmen sort og går tilbage til Disneys hoved menu
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2022 kl. 06:55
Shields egenudviklede match-funktion fungerer dårligt og virker slet ikke med flere apps. Ydermere skal den jo manuelt skiftes hver gang. Vil man have automatisk match af billedfrekvens til at fungere på Android TV-enheder, så kræver det manuel opsætning, men der er stadig faldgruber og kompromisser.

Redigeret af Rasmus Larsen - 14-Februar-2022 kl. 07:19
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2022 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Match af billedfrekvens og dynamikområde kom til Apple TV 4K i oktober 2017, lidt over en måned efter lanceringen af Apple TV 4K. Match billedfrekvens kom senere til Apple TV HD med en software-opdatering.

Tak Rasmus - er det virkelig så længe siden - men ja, jeg har haft ATV siden generation 3 i 2012  (sprang gen 1 og 2 over)  - kæft, tiden den går  Smile
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af TempusFugit TempusFugit skrev:

  Jeg ville gerne have en lillle media player box - både som supplement og reserve til mit TV, men så fordi det er en sjov tanke at have en lille computer i en boks på størrelse med en cigaretpakke, og måske kunne jeg få lyst til at eksperimentere med at installere andre styresystemer på den, eller hvad ved jeg.

Hej.

Her er mine forslag til to forskellig Android bokse, begge med Android 11.

Først efterfølgeren til min egen H96 Max. Den kaldes H96 Max V11 og har 4 GB Ram og 32 GB eMMC.
Den kan bestilles med forsendelse fra Spanien til DKK 251.82 + Shipping: DKK 47.03 From Spain to Denmark:



Eller en anden mulighed:

X98 Mini Android Boks med 2GB Ram + 16GB eMMC og Android 11 til DKK 286.56 + Shipping: DKK 12.42 From Czech Republic to Denmark


'REVIEW: X98 mini, new Android TV-Box with Amlogic S905W2 SoC'


I nævnte review står under 'Formats', at den kan afspille bl.a. h.265 / 4K@24fps / 8bit og VP9 P1 / 4K@24fps / 8bit


Hvis man for det meste ønsker at bruge KODI, kan min Android boks og efterfølgeren, godt betjenes med den medfølgende fjernbetjening som vises her:



Denne fjernbetjening har en 'blå' museknap. Hvis man trykker en gang på den, flytter man en musemarkør rundt på skærmen med pil tasterne. Hvis man trykker en gang til, så flytter man rundt mellem Ikonerne på skærmen med pil tasterne. Et tryk på den 'blå' knap, skifter mellem de to muligheder. Mange vil finde det OK, så længe man for det meste bruger KODI.


Vi bruger selv en G30 Voice Remote Control 2.4G Wireless Air Mouse IR learning Gyro Sensing Remote:


Den har indbygget Gyro, og man kan pege med den ved at vippe eller dreje den.
Og da den kan lære 33 af et TV's fjernbetjenings knapper, behøver man KUN en fjernbetjening.


Her er et link til en 3:32 min lang YouTube til en anden mulighed med Indbygget tastatur:

'Air Mouse C120 - review from GEARBEST.COM'


'C120 Multi-Language Version Wireless Air Mouse Mini Keyboard Mouse' til DKK 83.08 med Free Shipping From France to Denmark:


Der er mange muligheder. Jeg har kun vist nogle få.

Hilsen Carsten.






Redigeret af csell - 15-Februar-2022 kl. 14:26
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2022 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Her er mine forslag til to forskellig Android bokse, begge med Android 11.



Er det stadig sådan, at disse bokse kun kan vise Netflix i SD opløsning?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2022 kl. 22:13
Hej.

Det er sådan at Netflix i 4K kun kan vises på bokse, der er fremstillet på nogle meget få fabrikker,
der er godkendt af Netflix. Nu bruger vi ikke Netflix, men jeg har ikke læst om, at nogen Android
boks skulle kunne vise Netflix i andet end SD.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 13-Marts-2022 kl. 22:14
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 06:26
Det er ikke isoleret til Netflix. Det er generelt for streamingtjenester, at de ikke sender deres højeste kvalitet til en TV-boks baseret på mobil-Android. Det skyldes, at de ser enheden som en smartphone/tablet – ikke en TV-boks.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu