recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Androids akilleshæl: Manglende opdateringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAndroids akilleshæl: Manglende opdateringer

 Besvar Besvar Side  <1234 15>
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er ikke muligt at opgradere en windows 6.5 til 7.0, så Windows mobile mobiltelefoner med 6.5 var altså enden på disse, uanset hvornår de er købt!


På trods af Windows navnet så er Windows Mobile og Windows Phone to vist forskellige OS'er, så det er ikke helt fair at drage de to ind i samme kontekst.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 00:53
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er ikke muligt at opgradere en windows 6.5 til 7.0, så Windows mobile mobiltelefoner med 6.5 var altså enden på disse, uanset hvornår de er købt!


På trods af Windows navnet så er Windows Mobile og Windows Phone to vist forskellige OS'er, så det er ikke helt fair at drage de to ind i samme kontekst.
 
Jeg mente ellers det var præcis det jeg gav udtryk for, at det hed Windows mobile, (indtil version 6.5) og med 7éren kom det til at hedde Windows Phone. I og med 7éren er et nyere OS, og det ikke er muligt at opgradere fra windows mobile til windows phone, så er det da i allerhøjeste grad relevant. Og endnu mere, når der slet ingen opdateringer er til de forskellige windows mobile versioner, (det var f.eks heller ikke muligt at gå fra version 5 til 6, eller fra 6.1 til 6.5, medmindre at producenten lavede en rom opdatering, hvilket jeg ikke er bekendt med, at nogle gjorde).
Og skal vi endelige snakke Windows mobile, så er Microsoft My Phone væk fra 6.5, en feature som jeg mener netop kom med version 6.x. Den kræver idag Windows Phone, altså version 7.
Så det er ikke bare manglende opgradringer der mangler, næ det er sågar en nedgradering!
 
Det er altid en skøns sag, om det er muligt at opgradere fra en version af OS til en anden. Eksempelvis kan man heller ikke (gratis) opgradere fra ældre Windows platform til windows 7.
Men der kommer da i det mindste stadigvæk sikkerhedsopdateringer adskillige år efter et OS er "udbrændt" og erstattet af et nyere.
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 09:39
Som glad android ejer er jeg enig i at dette uden tvivl er en del af det der ikke fungere for android. Det er lidt ligesom når man køber en acer/hp/etc. laptop med windows 7. Der følger en masse bloatware med som næsten ingen bruger og kvaliteten af den software er fuldstændig i elendig men windows 7 fejler jo som sådan ikke noget. I androids tilfælde blokere alt det bloatware så for at man kan opdatere android hvilket jeg synes er trist. 
Synes google burde lave en mere komplet udgave hvor gui var med men at det evt. var skinable og at producenterne kun lagde apps på som så typisk også virkede efter en opdatering og hvis de ikke gjorde så kunne man have mulighed for at installere opdateringen med det samme eller vente på ens producent fik opdateret deres lort. 

En anden ting er at jeg f.eks. ikke ved hvad forskellen er på android 2.3.4 og 2.3.5 så overlever da nok uden :)


Redigeret af Briam - 29-Oktober-2011 kl. 10:10
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Jeg har kun ejet HTC Android telefoner, derfor kan jeg jo ikke udtale mig om hvor ofte de andre opdaterer... Jeg kan kun konstatere at jeg har været meget tilfreds med udsendte opdateringer til Desire, Desire S og Desire HD...
Nej dette problem har netop IKKE noget med Android at gøre... Det har noget at gøre med de producenter der fremstiller smartphones til Android systemet, og deres evne og vilje til hurtigt at tilpasse den frigivne Android version, så den kan køre på deres smartphones.

Du kan være 1000% sikker på at Android (Google) gerne så at samtlige smartphones fik deres nyeste software (ICS) allerede idag, for på den måde fik de hurtigt udbredt ICS. Men dette afhænger som sagt udelukkende af producenternes evne og vilje til hurtigt at få tilpasset Android-softwaren til at køre på deres hardware...
Jeg har indtil videre også kun ejet HTC android smartphones (Legend), og oplever at den blev opgivet for længe længe siden.
Men lad os slå fast at Android er opensource, og bliver udviklet af Open Handset Alliance, som ledes af Google, men de er bestemt ikke de eneste der er med, så man kan ikke udlede at Android = Google, mange af telefon producenter er en del af OHA.
Som sagt er det ikke Android i sig selv der er problemet, men det er et problem der berører Android, da det er producenterne der selv bestemmer hvis, hvornår og hvordan telefonerne bliver opdateret med det nyeste Android.
Nu er Legend også en "gammel" svend, og var udgået længe før HTC bekendtgjorde at de ville opdatere deres smartphones i 18 mdr. såfremt hardwaren kunne køre nye Android versioner. Jeg ved godt hvem der udvikler Android, og at Google er den største spiller på det punkt, men lad os nu holde os til topic. Men som sagt er Android helt udenforstående i dette, da de ikke har nogen indflydelse på udviklingen af smartphones bortset fra Motorola.

Så at skrive (Lars Ladingkær) at Android er ikke rask, Android er syg... Viser bare endnu en gang hvor lidt han giver for alt andet end Apple, for han ved udemærket at Android ikke har noget med det at gøre... Det går tit ekstrabladet i hans artikler synes jeg, og han er igen her ALT for farvet.
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 20:33
Det er altså ikke korrekt at google/Androide ikke har en del af skylden.
Den "open source" model som android bruger er at mobil producenterne først
får koden når systemet er helt færdigt. Det betyder at mobil producenterne allerede
fra starten er håbløst bagude. Undtagelsen er nexus som er googles egen telefon.

Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2011 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Det er altså ikke korrekt at google/Androide ikke har en del af skylden.
Den "open source" model som android bruger er at mobil producenterne først
får koden når systemet er helt færdigt. Det betyder at mobil producenterne allerede
fra starten er håbløst bagude. Undtagelsen er nexus som er googles egen telefon.

Det ændrer sgu da stadig ikke på om producenterne vælger at tilpasse nyeste Android til deres forskellige mobiler eller ej... Og det har Google STADIG ikke nogen som helst indflydelse på...

Desuden er firmaer som HTC, Sony, Samsung, Motorola og LG med i Open Handset Alliance som med Google i spidsen udvikler Android. Så de starter ikke HELT på bar bund.
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2011 kl. 22:03
Det er et faktum at den første android telefon som
har nyeste opdatering af android er google telefonen
nexsus og det derfra tager ca 1/2 år inden samsung
htc mv får sig snøvlet sammen til at tilpasse systemet til deres
egne telefon. Hvis de i det hele taget gør det.

Open sources - ja når nexsus er opdateret! Derfor har android/google
en stor del af skylden. Det er klart at de ikke hæfter for at
htc aldrig bliver trættet af deres vindusvisker hvorfor deres
opdateringer kommer som vinden blæster - hvis de kommer.
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2011 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:


Så at skrive (Lars Ladingkær) at Android er ikke rask, Android er syg... Viser bare endnu en gang hvor lidt han giver for alt andet end Apple, for han ved udemærket at Android ikke har noget med det at gøre... Det går tit ekstrabladet i hans artikler synes jeg, og han er igen her ALT for farvet.
 
Absolutly agreed - det er sgutte til at holde ud med alt den hype omkring et enkelt firma og deres popsmarte produkter. Er så træt af, at folk nærmest falder på halen over (læs nærmest tilbeder) deres produkter ! Utroligt hvordan folk går helt bag om dansen, når det handler om dette firma.
Jeg savner også en mere saglig tilgang til alle produkter - end den forherligelse af æble ting, der desværre finder sted mange steder !!! 
Bl.a. på So ein ding, hvor ham popknægten nærmest savler, når det handler om deres ting. Desværre er tendensen også ved, at få fodfæste her på recordere.dk.
Og det er sgutte okay - på en side, hvor der før var et bredt og sagligt niveau !
Det ville klæ' recordere.dk, at de ikke røg med den nærmest sygelige hype omkring dette firma's produkter !!!
 
Omkring det med opdateringer, så har min Desire S allerede efter kort tid brug, haft en opdatering - vist nok af rom-delen. 
I øvrigt fungerer den til ug med x & ~  - og jeg har ikke de samme bange anelser vedr. de spøgelser der er omkring sikkerhed o.lign.
Jeg stoler på, at dem der udvikler apps/programmer der vedr. personlige ting - har styr på sikkerheden. Ligeså gør jeg omkring det samme på mine pc'er. 
Selvklart er der ikke noget der er 100% sikkert - det er der jo intet i livet der er. 


Redigeret af Roland - 30-Oktober-2011 kl. 23:54
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:


Så at skrive (Lars Ladingkær) at Android er ikke rask, Android er syg... Viser bare endnu en gang hvor lidt han giver for alt andet end Apple, for han ved udemærket at Android ikke har noget med det at gøre... Det går tit ekstrabladet i hans artikler synes jeg, og han er igen her ALT for farvet.
 
Absolutly agreed - det er sgutte til at holde ud med alt den hype omkring et enkelt firma og deres popsmarte produkter. Er så træt af, at folk nærmest falder på halen over (læs nærmest tilbeder) deres produkter ! Utroligt hvordan folk går helt bag om dansen, når det handler om dette firma.
Jeg savner også en mere saglig tilgang til alle produkter - end den forherligelse af æble ting, der desværre finder sted mange steder !!! 
Bl.a. på So ein ding, hvor ham popknægten nærmest savler, når det handler om deres ting. Desværre er tendensen også ved, at få fodfæste her på recordere.dk.
Og det er sgutte okay - på en side, hvor der før var et bredt og sagligt niveau !
Det ville klæ' recordere.dk, at de ikke røg med den nærmest sygelige hype omkring dette firma's produkter !!!
 
Jeg er sgu nødt til at kommenterer det her, for jeg mener helt seriøst der er noget rivende galt i de to ovenstående citater.
 
1. Det er ikke en nyhed Lars har fundet på. Han har valgt at gengive den på recordere.dk. Ergo er det ikke noget Lars finder på (eller recordere.dk), fordi han bryder sig om Apple og mindre om Android. Faktisk aner jeg slet ikke om han han overhovedet bryder sig om Apple.
2. Nyheden er fremstillet fra theunderstatement som faktum, (eller i hvertfald deres faktum). Det ændre jo ikke ved de andre faktum, at Appel i den her henseende er anderledes og dermed bedre, samt tilbyder gratis opdateringer. Personligt er min opfattelse, at Apple nok ikke er meget bedre, men det kan være min helt generelle manglende viden om Apple. Og derfor blot min opfattelse.
 
Det virker på mig som om, at nogle her bevidst forsøger at ignorerer faktum, fordi man ikke bryder sig om det. Men fordi man ikke bryder sig om det, eller ikke deler samme opfattelse omkring et andet produkt, det ændre sgu da ikke ved faktumet.
 
Udover det, så startede jeg den her tråd, ikke for at starte en krig mellem folks meninger om div. modeller, men derimod tage stilling til det, at mobiltelefoner efterhånden minder mere og mere om computerer, men ikke bliver opdateret i samme stil, og sikkerheden generelt set slet ikke tages seriøst, ihvertfald ikke udaftil.
 
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Jeg stoler på, at dem der udvikler apps/programmer der vedr. personlige ting - har styr på sikkerheden. Ligeså gør jeg omkring det samme på mine pc'er. 
Selvklart er der ikke noget der er 100% sikkert - det er der jo intet i livet der er. 
 
Det er også fint nok du siger du stoler på dem. Men med mere end 200.000 apps, (eller hvor mange de efterhånden er oppe i), hvoraf mange produceres af ganske almindelige mennesker, så skal der nogle være nogle eller noget derude, der vover pelsen og drager udnyttelse af det, præcis (igen) ligesom det er set på computeren. Jeg har ihvertfald svært ved at se forskellen. En væsentlig forskel kan jeg dog se i, at det er begrænset hvad der findes af virus/malware scannere til mobiltelefoner, igen i forhold til computeren.
 
Meget af det her kan snildt bunde i min manglende viden. Men hvis der er nogen derude der læser det her, og sidder med mere viden end mig, så formoder jeg det ville komme frem, at jeg skulle tage fejl. Indtil da må jeg formode, at der nok er noget om det alligevel.
 
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Det er et faktum at den første android telefon som
har nyeste opdatering af android er google telefonen
nexsus og det derfra tager ca 1/2 år inden samsung
htc mv får sig snøvlet sammen til at tilpasse systemet til deres
egne telefon. Hvis de i det hele taget gør det.


Dine faktummer kan du godt pakke væk... Android Gingerbread blev lanceret 6. December 2010, og jeg havde det installeret på min HTC 14. Januar 2011, så hvordan din fantasi kan komme på at det tager ½ år det tør jeg slet ikke gætte på... Men det er et faktum at det IKKE tager ½ år inden der kommer en ICS smartphone fra en af de store producenter... (Samsung, HTC, Motorola, Sony Ericsson m.fl.)

Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Open sources - ja når nexsus er opdateret! Derfor har android/google
en stor del af skylden. Det er klart at de ikke hæfter for at
htc aldrig bliver trættet af deres vindusvisker hvorfor deres
opdateringer kommer som vinden blæster - hvis de kommer.


Igen et tomt postulat uden noget som helst hold... HTC er altid med helt fremme blandt dem der først sender OTA opdateringer til nyeste Android versioner ud til deres nyeste smartphones
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

1. Det er ikke en nyhed Lars har fundet på. Han har valgt at gengive den på recordere.dk. Ergo er det ikke noget Lars finder på (eller recordere.dk), fordi han bryder sig om Apple og mindre om Android. Faktisk aner jeg slet ikke om han han overhovedet bryder sig om Apple.


Så vis mig lige den tekst i den oprindelige artikel som Lars fantasifuldt udtrykker det: Android er ikke ved godt helbred, Android er syg... Det er da en latterlig fordrejning af kilden til det der for nogen er et problem... Ingen tvivl om at Apple tilbyder gratis opdateringer langt hen ad vejen, men jeg er altså ikke utilfreds med at jeg som HTC ejer bliver lovet minimum 18 måneders opdatering til nyeste Android version. Hvis nogen synes det er for lidt, så er det deres egen sag, men det er altså ikke "Android's" skyld at HTC muligvis vælger at stoppe med at sende opdateringer ud til deres smartphones efter 18 måneder. Derfor er det latterligt at skrive som Lars har gjort... Og det er ikke første gang han laver noget lignende dette...

Hvordan opdateringsvilligheden er hos andre producenter vil jeg ikke begynde at udtale mig om, da jeg kun har ejet smartphones fra HTC...


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

2. Nyheden er fremstillet fra theunderstatement som faktum, (eller i hvertfald deres faktum). Det ændre jo ikke ved de andre faktum, at Appel i den her henseende er anderledes og dermed bedre, samt tilbyder gratis opdateringer. Personligt er min opfattelse, at Apple nok ikke er meget bedre, men det kan være min helt generelle manglende viden om Apple. Og derfor blot min opfattelse.
 
Det virker på mig som om, at nogle her bevidst forsøger at ignorerer faktum, fordi man ikke bryder sig om det. Men fordi man ikke bryder sig om det, eller ikke deler samme opfattelse omkring et andet produkt, det ændre sgu da ikke ved faktumet.
 
Udover det, så startede jeg den her tråd, ikke for at starte en krig mellem folks meninger om div. modeller, men derimod tage stilling til det, at mobiltelefoner efterhånden minder mere og mere om computerer, men ikke bliver opdateret i samme stil, og sikkerheden generelt set slet ikke tages seriøst, ihvertfald ikke udaftil.

Apple er bedst til at opdatere deres smartphones i længst tid, det skal jeg da være den første til at indrømme... Men opdateringerne er da også gratis til Android, og i visse tilfælde (mit) synes jeg frekvensen i de 1½ år er tilfredsstillende.


Redigeret af Mads Sørensen - 31-Oktober-2011 kl. 12:52
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2011 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

  Så vis mig lige den tekst i den oprindelige artikel som Lars fantasifuldt udtrykker det: Android er ikke ved godt helbred, Android er syg... Det er da en latterlig fordrejning af kilden til det der for nogen er et problem... 
 
Ordvalget og dermed konklussionen er da helt klart Lars´s. Men det er jo overskrifter, overskrifter der i sig selv skal få folk til at læse resten af indholdet. Og gør man det, så er jeg enig med Lars i, at der er noget rivende galt. Det virker meget forkert, og specielt omkring det sikkerhedsmæssige virker det sygt.
Skal vi endelig vende det korrekt, så er det måske ikke så sygt alligevel, ihvertfald fra producenternes side, men derimod fra forbrugernes side, at de rask væk investerer adskillige tusiende kroner i noget, der sikkerhedsmæssigt kan være en bombe.
 
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Ingen tvivl om at Apple tilbyder gratis opdateringer langt hen ad vejen, men jeg er altså ikke utilfreds med at jeg som HTC ejer bliver lovet minimum 18 måneders opdatering til nyeste Android version. Hvis nogen synes det er for lidt, så er det deres egen sag, men det er altså ikke "Android's" skyld at HTC muligvis vælger at stoppe med at sende opdateringer ud til deres smartphones efter 18 måneder.
 
Jamen, så gør vi det mere konkret.
Vi du også være glad og tilfreds med opdateringer fra Microsoft og deres Windows oS, hvis du bare bliver lovet, at de opdatere den inden for 18 måneder?
 
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Apple er bedst til at opdatere deres smartphones i længst tid, det skal jeg da være den første til at indrømme... Men opdateringerne er da også gratis til Android, og i visse tilfælde (mit) synes jeg frekvensen i de 1½ år er tilfredsstillende.
 
Fair nok. Jeg håber ikke at producenter af OS til computerer begynder at finde den slags tendenser som værende gælde for alles mening. Det er simpelthen dømt til at gå galt.
Men lad os vente og se i tiden 18 mdr. frem, og så se hvordan det udvikler sig uden opdateringer. Skulle din mobil blive hacket, misbrugt eller tømt for person-følsomme oplysninger, så kan det være at tingene begynder at give en anelse mere mening, og du så fremover vil begynde at se, at der måske ikke er så langt fra din mobiltelefon til din computer (som jeg formoder du også har). Op til 18 mdrs opdateringsfrekvens er efter min ringe overbevisning langt fra tilfredsstillende, uanset om det er Android, Apple eller andre OS systemer.
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu