recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af HUMAX CXHD-5000C (DVB-C modtager)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmeldelse af HUMAX CXHD-5000C (DVB-C modtager)

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Emne: Anmeldelse af HUMAX CXHD-5000C (DVB-C modtager)
    Sendt: 30-Januar-2010 kl. 12:49

Hej. Smile

Som lovet er her så en kort anmeldelse af DVB-C boksen HUMAX CXHD-5000C der sælges af: http://www.dustinhome.dk/pd_5010335581.aspx

Kan oplyse, at den virker ganske udmærket på de danske "kabelnet" (Stofa og Yousee) dog UDEN at man med denne modtager kan gøre brug af div. ekstratjenester disse udbydere ellers tilbyder (dog self. mod betaling) når man benytter deres egne bokse..... (Min egen antenneforening tilbyder lige nu Stofa-kabelnet, men inden længe skiftes der til Yousee).

Design.  Efter min mening er det nok den flotteste og lækreste boks af slagsen, jeg har set - jeg synes ihvertfald den er langt pænere end de velkendte Samsung modeller der leveres fra udbyderne.

Fjernbetjeningen ligger bestemt også i den bedre ende af scalaen - også i design, for med en rigtig god størrelse, også til store "mandefingre" - så er der her minimal fare for "fejltryk", og der er ikke flere knapper end nødvendigt.
Rækkeevnen er også rigtig god og er IKKE retningsbestemt, (selvom jeg peger bagud over skulderen el. i andre "forkerte" retninger, så reagerer modtageren alligevel omgående og uden besvær.

Ibrugtagning... Det går meget nemt med at få den startet op - efter tilslutning af div. kabler, og forberelse af TV'et, så tænder man for modtageren, der efter lidt betænkningstid, hvor et "symbol" kører rundt på displayet, så vises et billede på TV-skærmen, hvor man skal vælge sprog, (her kan der vælges imellem: Engelsk samt de 4 nordiske sprog).
Når det så er gjort og man har godkendt valget, så foreslår den det svenske COMHEM-net og efterlyser et "Smartcart" dertil.
Og da man jo ikke har det, ændrer man bare de foreslåede "Netværks-oplysninger" til det som passer til ens eget kabel-netværk... Og der skal man så kende og indtaste: Frekvens - Symbolrate og Netværks-ID.
(Noget der oplyses af ens antenneforening el. hos ens net-udbyder).

Tallene indtastes via Fjernbetjeningen, hvorefter man vælger: Søg.

Søgningen går virkelig hurtigt, jeg troede der var sket en fejl, og gentog søgningen - men den var nu god nok - på under èt halvt minut, havde den fundet alle de digitale kanaler der er på mit netværk (lidt over 200) også HD-kanalerne, da det jo er en MPEG-4 modtager.
Og da det jo kun er et mindre antal kanaler der er frigivet til brug uden "Smartcart", (her hos mig ca. 42) så skal der jo sorteres og udvælges bagefter.

Også dét er nu ret nemt - alle de spærrede kanaler vises som "sort skærm", men da der jo er mange at gå igennem, så tager det lidt tid... Proceduren er dog den samme på alle de forskellige modtagere jeg har prøvet af.
Kanalerne man vælger placeres i en "Favorit-mappe" (der er op til 5 at vælge imellem) og de kan så igen senere sorteres yderligere ud, i f.eks. "HD-kanaler" m.m.
(Favorit-mapperne kan navngives el. omdøbes, hvis man evt. skulle ønske det).

Billedkvaliten mener jeg absolut er helt i top.

Og når man "zapper" skifter den pænt hurtigt kanal - lyden skifter straks og billedet kommer uden flimmer, ca. 2 sek. efter at man har trykket på zap-knappen.
 
Tekst-TV er, (efter en side-gennemsøgning - der er nemlig hukommelse til alle siderne) også hurtigt og let læseligt.
 
TV-Guide har den også, og den minder meget om den der f.eks. bruges af TV2.
se her: http://tvtid.tv2.dk/tvligenu/

Eneste lidt negative jeg bemærket, er at man lige skal vænne sig til, at modtageren ikke viser en alm. "Program-liste" (med tallene: 1-2-3-4-5 osv.) over de programmer man har valgt - men derimod en: "Kanal-liste" med "Kanal-tallene" fra netværket som udgangspunkt. Dvs. at tallene der oplyses i displayet samt i "info" på skærmen f.eks. kan være: 2 - 12 - 8 - 16 - 32 - 5 osv. alt efter hvilken rækkefølge man har sorteret programmerne op i.
(Jeg har ikke umiddelbart kunne finde en metode hvormed man kan skifte "visnings-metoden").

Men det er jo nok bare en vanesag - og på mange andre modtagere idag, er der ikke engang et display, hvilket jeg synes er en større mangel end det at mangle en "Program-liste".

Til gengæld, så har HUMAX så valgt at placere "Program-listerne" under fjernbetjeningens "OK-knap" - og det er virkelig en behagelig lille finesse, synes jeg.
Efter et tryk på den, har man alle kanaler listet op og kan nemt med piletasterne vælge den kanal man vil se. (Også her kan forskellig "visning" efter ens behov vælges).
Ved et mere direkte valg af een bestemt mappe kan den også findes under en af de 4 farvede taster.
(Eks. "Rød knap" = Alle kanaler .. "Grøn knap" = Favoritter og "Gul knap" = HD-kanaler, hvis man altså har lagt nogle ind der).
 
Hurtigt, nemt og smart, synes jeg. Tongue

Så altså generelt set, så er jeg meget positiv og fuldt ud tilfreds med denne HUMAX DVB-C modtager. Tongue

Og er andre herinde int. i en DVB-C "set top boks" til kabel-TV, der ikke er "låst" til een bestemt udbyder, så tør jeg godt anbefale denne HUMAX.
Men HUSK bare lige, at da den jo IKKE kan køre med deres "Smartcart" så er man dermed også afskåret fra at kunne udnytte alle deres lokkende "tilkøbs-gejl". Wink


Redigeret af Pokerface - 30-Januar-2010 kl. 19:03
Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
sandstorm2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Januar-2010
Sted: Danamrk
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 17:10
Hej. Har netop modtaget en Humax CXHD-5000C box. Har tilsluttet den efter alle forskrifter. Tastet de nødvendige koder ind (Odder Antenneforening), men den finder ingen kanaler. Den registrerer, at det er Odder Antenneforening - søger - men finder ingen kanaler. Er der nogle, der har en løsning?
Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af sandstorm2 sandstorm2 skrev:

Hej. Har netop modtaget en Humax CXHD-5000C box. Har tilsluttet den efter alle forskrifter. Tastet de nødvendige koder ind (Odder Antenneforening), men den finder ingen kanaler. Den registrerer, at det er Odder Antenneforening - søger - men finder ingen kanaler. Er der nogle, der har en løsning?
Altså, som jeg lige læser din antenneforenings nyheder, så har I da vist slet ingen digitalt signal endnu.

Jeg må dog indrømme at jeg ikke har "nærlæst" alt på siden, men faldt bare lige over nedenstående citat:
Og er dette tilfældet, så er der vel ingen digitale prog. overhovedet for den at finde ???
 
Citat begynd.

Det ukodede digitale signal                      Skrevet den 27 Jan 2010

Odder Antenneforenings ukodede digitale signal vil først være i vores anlæg fra engang i 3. kvartal 2010.
Citat slut.


Redigeret af Pokerface - 30-Januar-2010 kl. 18:49
Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
sandstorm2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Januar-2010
Sted: Danamrk
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 19:06
UPS - det kan da godt være du har ret. Men som det er p.t. kan jeg modtage nogle digitale signaler på mit Panasonic 42" TV. Jeg modtager TV2 - TV2 Østjylland lokal - DR1 - DR2 - DR1 synstolkning. Men det kan da godt være at Humax boxen ikke kan finde ud af det. Kan den ikke modtage analog TV signal?
Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af sandstorm2 sandstorm2 skrev:

UPS - det kan da godt være du har ret. Men som det er p.t. kan jeg modtage nogle digitale signaler på mit Panasonic 42" TV. Jeg modtager TV2 - TV2 Østjylland lokal - DR1 - DR2 - DR1 synstolkning. Men det kan da godt være at Humax boxen ikke kan finde ud af det. Kan den ikke modtage analog TV signal?
Okay, men er det ikke en DVB-T tuner der sidder i dit Panasonic - det er det nemlig i mit.
Og kan du fange nogle med den, så er det vist nok nogle der "sniger sig ind" af bagvejen gennem indstråling i kablet el. andet steds i systemet.
 
Og nej, Humax'en finder mig bekendt, kun analoge signaler der er blevet digitaliseret (også kaldet for "det digitale spejl") og så self. også de "ægte" digitale kanaler, som udbyderne frigiver, f.eks. DR HD.


Redigeret af Pokerface - 30-Januar-2010 kl. 20:08
Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
JBoysen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2010 kl. 10:30
Hej, kan du se på boksen om den kan optage, evt. ud på en USB harddisk ?
 
Mvh. Jørgen
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Online
Point: 10303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2010 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Pokerface Pokerface skrev:

 
Og nej, Humax'en finder mig bekendt, kun analoge signaler der er blevet digitaliseret (også kaldet for "det digitale spejl") og så self. også de "ægte" digitale kanaler, som udbyderne frigiver, f.eks. DR HD.
 
Det digitale spejl er også ægte digitale kanaler og ikke analoge signaler, der er blevet digitaliseret.
Grunden til navnet "Det digitale spejl" er alene, at det er de samme kanaler, som også sendes analogt.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2010 kl. 12:43
Okay. Thumbs Up
Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
shiner Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Februar-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2010 kl. 14:40
Jeg har købt en Humax CXHD-5000C fra Siba i Sverige som jeg ønsker å benytte på et åpent kabelnett i Norge som sender digitale kanaler. Jeg har fått vite av min antenneforening at Symbolrate skal være 6875 skal benyttes og jeg har fått opplyst en rekke Frekvenser som benyttes, Quam64 og at der ikke benyttes Netværks-ID. (På en annen TV jeg benytter med innebygget DVB-C står Netverks-ID: Network1).

Jeg har signalstyrke 35-44 % og Sinalkvalitet 100% før jeg søger. Men Jeg får medlingen "Ingen kanaler funnet" ved søk. Hvilken Netværks-ID og Frekvens indtastet du ved søg?
Til top
Pokerface Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1357
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 08:22
Hvis dit andet TV viser Netværks-ID: 1 - så vil jeg da tro at det samme skal bruges på Humax-boksen.
 
I mit område benyttes disse oplysninger:
- Frekvens: 346 MHz
- Netværsks-ID: 0
- Symbol rate: 6900 KS
 
Og det virker her hos mig - og jeg er nu, efter lidt mere erfaring med "boksen" blevet endnu gladere for den, den virker bare uden problemer overhovedet.
Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 09:10
Har du sammenlignet med en STB fra yousee mht. lyd- og billedekvalitet? - denne virker jo fin, men det gjorde den fra Aldi til 800 også ind til Hother testede den, og hvor der ikke var så mange gode ord tilovers for den.

Kunne den optage på usb-hdd?
Til top
shiner Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Februar-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 12:23
Har forsøkt med Netværks-ID: uten held. Jeg får ikke tastet inn Netværks-ID: 0. Mindste tall er 1. Hvilken software benyttes i din boks?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu