recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af Squeezebox Duet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmeldelse af Squeezebox Duet

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2008 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af janelne janelne skrev:

I forlængelse af jjw001's ovenstående indlæg, så vil jeg stille et endnu mere newbie-spørgsmål ... nemlig:

Hvad er en NAS?

Hvad kan den - og hvorfor skal/bør man anskaffe sig sådan en fætter, hvis man køber Squeezebox'en?

Jeg har før læst flygtigt om Sonos-produktet og er ved omtalen af Squeeze-boxen blevet nysgerrig på et sådant produkt.

I skrivende stund er mine MP3-filer alene noget jeg afspiller på min MP3-afspiller ... så tilgiv mig min newbie-tilgang til denne tråd - og Squeeze-box'en

Der er rigtig meget information at hente her http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?BeginnersGuide

mvh PSSO
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1495
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2008 kl. 23:39
NAS=Net Attached Storage=En disk der kan nåes via et netværk.

En NAS er en meget lille og som regel støjsvag computer som stiller et antal diske tilrådighed på dit lokalnet og derfor kan den også kører uden din computer er tændt da den er en computer - en meget speciel en.

En NAS er nem at sætte op. Det er som regel et spørgsmål om at sætte den til strøm og så følge vejledning til at sætte den op. Det svære er, at få installeret SqueezeCenter på den, som er et stykke software der sender musikken til de slimbokse du køber. Nogle NAS kan købes med SqueezeCenter præinstalleret, men de koster. Tilgengæld garanterer leverandøren at de virker.

Sonos behøver ikke noget software installeret på NAS'en. Sonos skal bare kunne se NAS'ens diske.  Derfor er den nemmere at sætte op, men også noget dyrere.

En NAS til under 3000 der kan køre SqueezeCenter er svær at finde - for ikke at sige umuligt. Så her det muligt at benytte MP3Locker som er et internetsted hvor du kan gemme dine mp3 filer og så tilgå dem fra dine slimbokse. Så slipper du for en NAS, men tilgengæld skal du have en god internet forbindelse.

Håber det gjorde det lidt klarere.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
janelne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 309
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 09:26

Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

Håber det gjorde det lidt klarere.

Hej Kurt. Mange tak for dit fine svar! Det gjorde det noget klarere. Jeg tillader mig dog at stille et par tillægsspørgsmål herunder

Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

En NAS er en meget lille og som regel støjsvag computer som stiller et antal diske tilrådighed på dit lokalnet og derfor kan den også kører uden din computer

Ok, jeg har nu en computer, med en samling MP3-filer. Lad os sige at det skal være mit første step, sammen med Squeezecenter (og at jeg, til at starte med, undlader at arbejde i NAS). Er det korrekt forstået at ulempen hér er,

  1. at min computer kommer til at stå tændt "hele tiden"
  2. at jeg kommer til at trække et langt kabel imellem min computer (som står i et værelse) og helt ind i stuen, i bagdelen af Squeezecenter-boxen.

Men er det i virkeligheden så slemt ...? Det er vel en tålelig løsning, uagtet at der bliver brugt en del strøm til PC'en, men det gør der vel også til en NAS(?)

Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

En NAS til under 3000 der kan køre SqueezeCenter er svær at finde - for ikke at sige umuligt. Så her det muligt at benytte MP3Locker som er et internetsted hvor du kan gemme dine mp3 filer og så tilgå dem fra dine slimbokse. Så slipper du for en NAS, men tilgengæld skal du have en god internet forbindelse.

Hvis man benytter sig af MP3Locker-muligheden, er det så korrekt forstået, at boksen alene skal knyttes til internettet - og at en kabling til PC'en er helt unødvendig?

Til top
Gsxr Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 88
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 09:43

Til det med Nas HD kan jeg lige sige at readynas kommer med en ny serie readynas duo 500gb,750gb,1000gb og de er alle klar til at kunne kører squeezeboxen. 500gb koster ca 1900 kr i usa líge nu men er ikke kommet til europa i nu.

Jeg venter selv på at de kommer i handel her hjemme så jeg kan få købt mig en sq. + nas 500gb

http://www.netgear.com/Products/Storage/ReadyNASDuo.aspx

Det med at lægge sit musik op på mp3 tunes virker meget smart men man går ned i lyd kvalitet da man skal lægge sine cdér om til mp3 i stedet for wav eller flac filer.

Tak for et godt forum har fuldt meget med i Sq vs sonos

Tak til streamtech for god vejledning

 

Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1495
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 09:59
Til janelne:

  1. Ja. Og det kan du sagtens "nøjes" med. NAS'en bruger nok væsentlig mindre strøm end en PC med mindre det er en Shuttle pc eller en bærbar.
  2. Ja der skal trækkes et kabel, men det kan ikke gøres fra din PC. Du skal have en router eller en swicht koblet imellem. Et trådløst netværk kan også bruges.
Ja mp3tunes.com (som det korrekt hedder) kræver "kun" adgang til netværket. Og Gsxr har ret i at de pt. kun understøtter komprimerede formater, men det er de nok nødt til at holde fast i for ellers tager det for lang tid at flytte musikken til deres servere. Men det er bagsiden af medaljen. Forsiden er at du har adgang til din musik alle steder hvor du har internet adgang.

Til Gsxr: En NAS der i USA koster 1900,- vil helt sikkert koste over 3000,- herhjemme. Alene moms gør at den kommer op i 2500,- Så med avancen oveni så er vi hurtigt over. Men det er interessant. Ingen tvivl om det,
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
jjw001 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 13:24

Lige endnu et spørgsmål fra en Newbie:

- Hvad har det af betydning for en opsætning med en Squeezebox og en NAS (med slimdevice-software), at Squeezebox'en ikke understøtter Upnp (og hvad er det i grunden for en størrelse?)

Tak for de gode svar på mine tidligere spm. Det hjalp mig til større forståelse for mit fremtidige projekt: En Squeezebox-receiver i hvert rum, og en central NAS-server, der bruges til musiklager for en hulens masse CD'er. Jeg glæder mig allerede!!!

Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1495
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2008 kl. 14:31
Upnp (Universal Plug'N Play) er en protokol der understøtter en anden måde at distribuere musik og vist nok også film på (kender den ikke specielt godt).

Når SqueezeCenter ikke understøtter Upnp så betyder det at den kun kan bruges sammen med Squeezebokse og ikke en Noxon eller en anden mediastreamer. Men har du "kun" tænkt dig at bruge Squeezebokse så er det fuldkommen ligegyldigt.

Iøvrigt kunne man vel godt forestille sig en NAS der kører en Upnp-server og et Squeezecenter. Hvis altså den er kraftig nok.

Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af jjw001 jjw001 skrev:

- Kan Squeezebox'en benyttes med en NAS uden at ens computer skal stå tændt samtidig?

Ja, den skal bare have kræfter nok ~ 500 MHz CPU & 128 MB RAM

Så skal den selvfølgelig også have en mulighed for at installere Squeezecenter

Oprindeligt skrevet af jjw001 jjw001 skrev:

- Kan alle NAS'er køre "stand alone", dvs. som ovenfor uden at computeren skal køre udover når nAS'en skal konfigureres og fyldes med musik? Eller er der nogen man i så fald skal gå udenom?

Alle NAS'er kører standalone. Nogle understøtter medieafspilning i form af en medieserver. Den kan være indbygget i NAS'en, og de er normalt ikke værd at skrive hjem om, med mindre det er Twonky, (som kan hentes her: http://twonkyvision.de/Download/TwonkyMedia/TM4Technicians.h tml) eller omtalte Slimserver eller Squeezecenter.

Oprindeligt skrevet af jjw001 jjw001 skrev:

- Er der nogender har forslag til en NAS som ville virke godt sammen med Squeezeboxen, som ikke koster en bondegård (< 3000,-) og som er nem at opsætte for en netværks-novice?


Den her kan klare det hele: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400821
Så skal du have diske oveni: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349250
Det bliver ikke ret meget mere end 3000
Og så har du storage til meget andet end dine musikfiler

Venligst
Søren
Til top
Gsxr Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 88
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 12:55

Til Søren

Hvis at man køber de 2 ting som at du har forslået inde fra edb priser, som ser fornuftige ud kan man så bare installere SQ på den Nas uden og skulle være alt for meget edb nørd. Ud fra hvad jeg ved er det kun på readynas at man kan gøre det uden og have besvær med det, da de er de enste som officielt er godkendt til at virke med SQ. 

 

På forhånd tak

Til top
peejay Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-December-2004
Status: Offline
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

Lars: er der mulighed for at fælleskøb på duetten ?

Jeg tvivler.

Det falder vist indenfor kategorien IT produkter, og det betyder lav advance = ringe besparelse.

Der er ikke meget sjov ved at skulle købe 25 stk. for at spare 59 kroner. Se gange vi har kigget på Fælleskøb af IT hardware, har det vist sig umuligt pga. de lave advancer IT branchen i forvejen kører med.

  /Lars

Lave avancer er ikke så lige nøjagtig ikke tilfældet med Squeezebox. Listeprisen på en Squeezebox Duet er i USA 399,- excl moms, men inkl. avance.

Told er 3.7%, moms er 25%, dvs. omregnet til DK ialt 2458,-

Logitech's listepris i DK er imidlertid hele 3199,- dvs. man beregner en ganske fed avance som jo kommer oveni den avance som Slimdevices/Logitech har i USA.

Jeg ved godt der er fragt fra USA til Danmark, men Logitech sender jo ikke en Squeezebox ad gangen, så fragtomkostningerne er ikke ret høje.

Til top
Barto Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 20:31

Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:


En NAS til under 3000 der kan køre SqueezeCenter er svær at finde - for ikke at sige umuligt.

Hej.

QNAP TS-109 skulle kunne klare opgaven (den koster små 2.000kr uden disk). hifi-hammeren.dk sælger duet'en og qnap'en som en bundle og tilbyder at præinstall af SqueezeCenter på NAS'en - det må da betyde den kan trække det

http://www.hifi-hammeren.dk/product_info.php?cPath=188_225&a mp;products_id=4347&osCsid=0a80a0ec781e88f301a6ea8485ead 866

Mvh Jakob

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af Gsxr Gsxr skrev:

Til Søren

Hvis at man køber de 2 ting som at du har forslået inde fra edb priser, som ser fornuftige ud kan man så bare installere SQ på den Nas uden og skulle være alt for meget edb nørd. Ud fra hvad jeg ved er det kun på readynas at man kan gøre det uden og have besvær med det, da de er de enste som officielt er godkendt til at virke med SQ. 

 

På forhånd tak



Jeg har desværre ikke hands-on erfaring Jeg ved kun, hvad jeg kan læse mig til.

Hummelmose siger god for det, og flipflip, som står for http://oinkzwurgl.org/ssods3 og http://oinkzwurgl.org/

Jeg har selv en Synology (jf. min signatur), men jeg bruger den til Twonky, som er en UPnP-server.
Den føder så min Noxon 2 audio, hvilket er en helt, helt anden løsning.

IMO er DS 207+ et rigtigt godt køb. Man kan så nøjes med én disk i begyndelsen, men at spare lige godt 600 kr er IMHO ikke det værd
Det er pærenemt at sætte Synology op, men mht Squeezecenter er der langt bedre kilder end mig .
Jeg læste vist nok her i vores forum, at man kunne installere SC vha den normale opgraderingsrutine for HW på Synology, men det er der andre, der lige må verificere.
Hvis det er sandt, findes der ikke noget nemmere i denne verden - bortset fra at lade være med at slå brættet ned

Venligst
Søren

Edit= Jeg tror nok, at DS 107+ kører de samme specs som 207+. Det er i hvert fald en undersøgelse værd, hvis du ikke vil køre RAID1!
QNAP er gode systemer, men når NAS'er alligevel bliver gemt væk ( i et skab, fordi det rent funktionelt ingen forskel gør, om de er gemt væk eller står fremme), kan jeg ikke se nogen grund til at betale så meget mere for qnap ift Synology!


Redigeret af Breddam - 24-Marts-2008 kl. 23:17
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu