recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anskaffelse af NAS - skal kunne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anskaffelse af NAS - skal kunne

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Krjstoff Krjstoff skrev:

Hvis du vælger Synology, så kunne en stand alone afspiller f.eks. være en Apple TV, som er fuldt ud integreret i Synologys filmserver-software. Det bruger jeg selv og er stor tilhænger af.

Hvad er det for noget film server du bruger som Apple TV kan se?
Har du covers med til film? Tager den også serier? Fil formater?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 14:56
Hvis jeg var dig ville jeg købe en Synology DS 414Play
der har plads til 4 diske. understøtter video kameraer og er designet til at kunne streame dine video filer bedst muligt til dit tv og andre enheder.

vær dog opmærksom på at som med så mange andre produkter så er ikke alle video/lyd formater understøttet.

Pt. har jeg selv en DS 213j (ALT FOR SLØV!) men den streamer dog fint filmene til min DUNE media afspiller. som jeg må sige gør et fantastisk stykke arbejde :)

Hvis det skal være simpelt og brugervenligt så hold dig fra linux, mac og windows servere du selv skal sætte op. Det er et helved og du finder ingen apps til dine mobiler enheder. (Det findes der både til QNAP og Synology)

Også ville jeg droppe FTP. brug istedet VPN så kan du se mapperne og tilgå dine filer ligesom når du er hjemme i huset og på netværket. :)
Til top
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2007
Sted: Denmark
Point: 682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krjstoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 15:01
Video Station, som er indbygget i Synologys DSM. Den finder selv metadata og covers og alle de der andre ting. Når man afspiller flim derfra, kan man airplay'e til ATV'en på en måde hvor der skabes direkte forbindelse mellem NAS og ATV, så selvom din computer/telefon/tablet løber tør for strøm mens du afspiller en film, så fortsætter afspilningen.

Så nej, hvis man vil fluekneppe, så kan du ikke bruge Synology og Apple TV uden en yderligere controller - hvadend det så er en laptop, en smart phone eller en tablet.

ATV'en tager ikke alle formater, men det har jeg heller ikke på ingen måde påstået.
Den tager mp4 / m4v filer. Hvis du køber "den rigtige" NAS, kan den transcode'e dine film om til et format som ATV'en forstår - og så kan du principielt bruge alle de formater, som NAS'en understøtter.
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Krjstoff Krjstoff skrev:

Video Station, som er indbygget i Synologys DSM. Den finder selv metadata og covers og alle de der andre ting. Når man afspiller flim derfra, kan man airplay'e til ATV'en på en måde hvor der skabes direkte forbindelse mellem NAS og ATV, så selvom din computer/telefon/tablet løber tør for strøm mens du afspiller en film, så fortsætter afspilningen.

Så nej, hvis man vil fluekneppe, så kan du ikke bruge Synology og Apple TV uden en yderligere controller - hvadend det så er en laptop, en smart phone eller en tablet.

ATV'en tager ikke alle formater, men det har jeg heller ikke på ingen måde påstået.
Den tager mp4 / m4v filer. Hvis du køber "den rigtige" NAS, kan den transcode'e dine film om til et format som ATV'en forstår - og så kan du principielt bruge alle de formater, som NAS'en understøtter.

Tak for svar. Troede lige et kort øjeblik at man fra Apple TV via remoten kunne bladre frem og tilbage i ens film på TV skærmen.. :)

Vidste ikke man kunne AirPlay. Synology Video station har jeg også konstateret er meget kræsen med vilke videoer man giver den.
Til top
ab_kallenbach Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juli-2007
Point: 167
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ab_kallenbach Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 16:39
Ift. VideoStation er den så vidt jeg kender den (har en DS415play og før den DS210+) ikke kræsen med filformater. Det er den enhed, der skal afspille videoen, der afgør det. Tænk på VideoStation som en avanceret fjernbetjening. Den bruges til at bladre igennem kataloget og starte filmen på en enhed. Hvis du fx bruger VideoStation-App'en på iPad'en og også vil se filmen på iPad'en, er det iPad'en, der begrænser de filformater, der kan afspilles (prøv i det tilfælde at installere VLC som æder det meste). Men du kan også vælge at starte filmen via VideoStation-App'en på en enhed, der understøtter DLNA - fx et SmartTV eller lign. - så er det den pågældende enhed, der sætter begrænsningerne... :-)

Synologys NAS'er, der i navnet ender på "play" kan transcode mange flere filformater og kan således hjælpe de enheder (fx enheder, der kører en form for iOS), der ikke understøtter et givet format.
Philips 47PFL7008S, Philips Hue, Waoo: Airties 7210, Panasonic Blu-Ray, Onkyo HT-R390, Popcorn Hour A-100, Synology DS415play
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2047
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 17:07
Finder ingen apps mht windows.??
Der er masser. Hvilke er det du mener man kommer til at mangle i forhold til synology.
Det er vel rimelig begrænset hvad du kan installere af software på en NAS
Windows er der her meget mere åbent.
Mht opsætning kan jeg ikke se det skulle kræve mete i windows miljø frem for synology.
Jeg har ihvertfald den helt modsatte opfattelse.
De fleste mennesker kender jo windows miljø i forvejen
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 17:09
Der nævnes jo netop også nasen begrænsning mht lydformater codesc.
Dette klarer windows jo meget bedre også
Til top
ilithanos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-Juli-2012
Sted: DENMARK
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ilithanos Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 19:37
Codec mv har intet med selve Nas serveren at gøre, de fleste begrænsninger folk oplever med en nas er blot fordi de har anskaffet for lille en maskine eller har valgt en løsning der ikke er flexibel nok. At sammenligne en nas med en Windows pc er som at sammenligne kaniner og æsler.

Software og nas går hånd i hånd, en nas er sådanset rent teknisk ikke andet end en lille server der kobler noget storage på et netværk, den er 100% lige så flexibel hvad angår software som du har forstand til at installere det...

Redigeret af ilithanos - 13-November-2014 kl. 19:40
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 19:48
Lige præcis derfor er en NAS jo ikke andet end en røv dyr harddisk.
En windows-Baseret box er jo så meget mere end bare en harddisk
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ilithanos Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 19:52
En server er så meget mere end en Windows box ;) 
hvad kan din Windows box som nassen ikke kan? Husk at tænke over hvad formålet med boksen er. Windows er skam fint nok til en laptop eller en desktop til de flestes brug, derudover er Windows bare en klods om benet. At man ikke er villig til at udvide sin viden ud over Windows er det eneste jeg fik ud af dit argument. Kan da installere det meste på min nas, den køre samtidig en fuld owncloud med officepakke til brug direkte fra en browser.

Tilbage til topic: anskaf en qnap eller en synology hvis det skal være simpelt, ignorer samtidig Windows vs nas spammet i tråden og følg resten af de gode råd, det burde give dig en god start på et fungerende setup.

Redigeret af ilithanos - 13-November-2014 kl. 19:57
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 20:12
Jamen fint nok vi har hver vores opfattelse.
Jeg har både nas og pc.
Server eller windows boks er sammme ting i min optik.

Vil du påstå at du kan installere lige så meget software og apps på en nas som du kan på en windows?

Nej det kan du ikke, og derfor er en windows så meget mere en blot en nas
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ilithanos Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2014 kl. 20:14
Min server køre ikke noget der har med Windows at gøre ;) en nas er en server, det kommer du ikke uden om, både synology og qnap køre en egenudviklet linuxbaseret softwarestack, med mulighed for at installere egne software pakker også kaldet apps.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu