|
Anskaffelse af NAS - skal kunne |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | |||
Krjstoff ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 682 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg er prøvet både XBMC og Plex - ingen af delene er i min verden lige så brugervenligt som Video Station. XBMC dog værst af dem... Der er ingen tvivl om, at XBMC har uendeligt mange muligheder. Men det tager også uendelig tid at sætte sig ordentligt ind i. Og hvis man bare har en samling filer der skal afspilles, vil jeg til enhver tid påstå, at XBMC er en unødigt kompliceret løsning.
|
|||
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
|
|||
![]() |
|||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
||
Giver mbm1 helt ret, ville aldrig vælge en NAS over min Windows server.
Måske der er lidt mere opsætning, men det virker stabilt. Har billeder, film, musik, lydbøger med mig altid. Billeder og film taget med hustandens mobiler bliver automatisk uploadet på serveren. Hvis jeg vil se film i vores cafe eller hos en kammerat, så kræver enten mobil hdmi ledning (stereo lyd), eller en chromecast, Appletv eller xbmc på en maskine (surround lyd). Så er der lige prisen til forskel også. For prisen hvad en DS414 koster med plads til 4 diske, har jeg plads til 1 + 7 + 5 diske. Dvs de 5 diske kan hotswappes, de andre 7 diske skal siden pilles af Tower, den sidste disk er helt fast siddende på bagsiden af bundkort og er ssd disk med styresystem. Så 3 gange så meget plads til samme pris hvis både DS414 og min Windows kørte med ens diske. Så kort kogt ned, en server bruger en smule mere strøm, men kan langt mere end en NAS, den kræver også en smule mere opsætning. Men den lammetæver uden diskussion en NAS på prisen og langt billigere at lave evt opgraderinger på. Begge er lige stabile og begge vågner lige hurtigt fra dvale. |
|||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|||
![]() |
|||
kenneth85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 974 |
||
Godt spørgsmål. jeg kan ikke lige sætte en finger på hvad det præcist er.
syntes bare som helhed at oplevelsen er bedre på en Synology. Men hvis du er fint tilfreds med din QNAP så ville jeg da beholde den. Skiftet i sin tid også til dels fordi den var begyndt at blive lige lille nok. |
|||
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
|||
![]() |
|||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
||
indexering/converting af billeder i photostation driver mig til vanvid..
èn af de ting jeg synes er irriterende ved NASén. Nogle der har en løsning på dette? til sammenligning findes masser af fantastiske apps til windows server/boksen.
Redigeret af mbm1 - 14-November-2014 kl. 12:29 |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
||
Ja, lad din PC - som har en kraftigere processor - gøre det og overfør billederne via Synology Assistent. Der er en guide på Synology's hjememside til det. |
|||
![]() |
|||
kenneth85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 974 |
||
En anden mulighed er ogå at vælge inde i indstillinger for photo station at billederne kun skal være medium kvalitet, så går det lidt hurtigere...
|
|||
|
|||
![]() |
|||
||
Hvad hardware har du i din windows server og hvad software har du installeret? Hvis du kan sammensætte en pc for under 3000 (Prisen på DS414) inkl windows licens så vil jeg da gerne høre hvordan. :)
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Wolff ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2008 Status: Offline Point: 572 |
||
Det har jo lige så meget med sikkerheden på ens filer at gøre at vælge en nas.. Hvad gør du hvis bundkortet eller raid controlleren på din, eks 3-4 år gamle PC server brænder af?
Ved godt hvad jeg ville gøre med eks. en Synology ![]() Og jo det er nemmere med en NAS hvis man ikke har helt styr på netværk, deling brugere og raid. Det spiller jo mere eller mindre ud af kassen. Der er 10 min opsætning af raid, og mens den står og hygger med det kan man lave brugere. Med en pc server er der meget mere for hr. og fru Jensen at sætte sig ind i. Lig mærke til jeg skriver pc, og ikke Linux eller Windows ![]() |
|||
![]() |
|||
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
||
har desværre prøvet det meste.. også via synology assistent.. og nej jeg gider ikke gå på kompromis med kvalitet. Nu er der jo snakket så meget om hvor fantastisk NAS er... PÅ dette punkt er windows jo MEGET bedre.. ikke så meget pis med overførsel og indexering og thumbnail kvalitet.. der er bare hul igennem i prima kvalitet.
|
|||
![]() |
|||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
||
@Kenneth85
Nu kostede min Windows licens "kun" 130 kr dengang :) Er godt klar over den vil være dyrere hvis du skal købe en ny. @Wolff ja så ville jeg flytte diskene over i en ny og se om jeg kunne genskabe det? Hvor præcis vil du hen med dette? Nå ja hvis bundkortet eller raid brænder af i Synologien, så vil du skifte hele maskinen, hvor du i serveren kan nøjes med skifte den defekte komponent. Raid giver dig jo ikke datasikkerhed, men giver dig en større sikkerhed ved nedbrud af en disk. Jeg har dog ikke snakket noget om holdbarheden, har siden midt halvfemserne hvor jeg begyndte samle pc'er kun været ude for et defekt bundkort, men det var defekt fra start af og blev ombyttet af forhandleren uden diskussion. Min gamle server kørte hos mig i 7 år. Nu kører den hos en jeg kender og har rundet 8,5 år uden den er gået ned, har haft et disk nedbrud i den tid jeg har haft server, dog uden miste data. Er godt klar over det er hel religion, man skal selvfølgelig købe det man har det bedst med, om det er Synology, Qnap, WD Diskstation, Apple, pc eller noget helt 10'ende. Redigeret af JordanDK - 15-November-2014 kl. 12:31 |
|||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|||
![]() |
|||
||
Helt enig jordan.
Pc kører sku stabilt og sikkert. Min server har kørt døgnet rundt i nu 6 år. |
|||
![]() |
|||
Wolff ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2008 Status: Offline Point: 572 |
||
Der jeg vil hen er at flytte et raid array over i en anden pc er mildest talt ikke noget man bare lige gør.. Med mindre du ligger inde med en ekstra controller eller bundkort af samme fabrikat og helst model som benyttet da arrayet blev oprettet. Du kan være heldig at kunne genskabe dit raid på en anden model af samme fabrikat, men en anden fabrikant vil højst sandsynlig ikke virke, og dataerne vil gå tabt. Af samme grund køber firmaer ofte ekstra controllere ind hvis nu en skulle brænde af og ikke er til at få fat i længere.
På en dedikeret NAS vil der være langt størrer chance for at kunne flytte arrayet over i en anden maskine uden data tab. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |