recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anskaffelse af NAS - skal kunne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anskaffelse af NAS - skal kunne

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krjstoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Spunk Spunk skrev:

... M.h.t. streaming direkte til TV, si'r jeg bare suk... Glem det indbyggede Medieafspiller / "smart" Tv fis, og lav noget der kan køre xbmc, eller en chromecast (med Synology DS Video på ios/android). Chromecast og indbyggede tv/apple tv løsninger kræver dog at det du streamer fra din NAS/PCServer er uden DTS Lyd.

XBMC er overlegen på dette punkt, og en RaspPi klarer det for 4-500 kroner, og kan connecte til std. SMB shares eller NFS shares hvis det skal være lidt mere effektivt.

Jeg er prøvet både XBMC og Plex - ingen af delene er i min verden lige så brugervenligt som Video Station.
XBMC dog værst af dem...

Der er ingen tvivl om, at XBMC har uendeligt mange muligheder. Men det tager også uendelig tid at sætte sig ordentligt ind i. Og hvis man bare har en samling filer der skal afspilles, vil jeg til enhver tid påstå, at XBMC er en unødigt kompliceret løsning.
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 10:11
Giver mbm1 helt ret, ville aldrig vælge en NAS over min Windows server.

Måske der er lidt mere opsætning, men det virker stabilt.

Har billeder, film, musik, lydbøger med mig altid. Billeder og film taget med hustandens mobiler bliver automatisk uploadet på serveren.

Hvis jeg vil se film i vores cafe eller hos en kammerat, så kræver enten mobil hdmi ledning (stereo lyd), eller en chromecast, Appletv eller xbmc på en maskine (surround lyd).

Så er der lige prisen til forskel også. For prisen hvad en DS414 koster med plads til 4 diske, har jeg plads til 1 + 7 + 5 diske. Dvs de 5 diske kan hotswappes, de andre 7 diske skal siden pilles af Tower, den sidste disk er helt fast siddende på bagsiden af bundkort og er ssd disk med styresystem. Så 3 gange så meget plads til samme pris hvis både DS414 og min Windows kørte med ens diske.

Så kort kogt ned, en server bruger en smule mere strøm, men kan langt mere end en NAS, den kræver også en smule mere opsætning. Men den lammetæver uden diskussion en NAS på prisen og langt billigere at lave evt opgraderinger på.

Begge er lige stabile og begge vågner lige hurtigt fra dvale.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Nick_S Nick_S skrev:

Ikke for at bidrage yderligere til den diskussion der har været i denne tråd, men reelt fordi jeg er interesseret;
Hvad er så meget bedre ved Synology end Qnap?

Jeg bruger selv Qnap og den kører simpelthen som en drøm og kan da mere end rigeligt?!

Godt spørgsmål. jeg kan ikke lige sætte en finger på hvad det præcist er.
syntes bare som helhed at oplevelsen er bedre på en Synology.
Men hvis du er fint tilfreds med din QNAP så ville jeg da beholde den. Skiftet i sin tid også til dels fordi den var begyndt at blive lige lille nok.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2047
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 12:28
indexering/converting af billeder i photostation driver mig til vanvid..
èn af de ting jeg synes er irriterende ved NASén. Nogle der har en løsning på dette?

til sammenligning findes masser af fantastiske apps til windows server/boksen.

Redigeret af mbm1 - 14-November-2014 kl. 12:29
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

èn af de ting jeg synes er irriterende ved NASén. Nogle der har en løsning på dette?

Ja, lad din PC - som har en kraftigere processor - gøre det og overfør billederne via Synology Assistent.

Der er en guide på Synology's hjememside til det.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Ja, lad din PC - som har en kraftigere processor - gøre det og overfør billederne via Synology Assistent.

En anden mulighed er ogå at vælge inde i indstillinger for photo station at billederne kun skal være  medium kvalitet, så går det lidt hurtigere...
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Så er der lige prisen til forskel også. For prisen hvad en DS414 koster med plads til 4 diske, har jeg plads til 1 + 7 + 5 diske. Dvs de 5 diske kan hotswappes, de andre 7 diske skal siden pilles af Tower, den sidste disk er helt fast siddende på bagsiden af bundkort og er ssd disk med styresystem. Så 3 gange så meget plads til samme pris hvis både DS414 og min Windows kørte med ens diske.

Hvad hardware har du i din windows server og hvad software har du installeret?

Hvis du kan sammensætte en pc for under 3000 (Prisen på DS414) inkl windows licens så vil jeg da gerne høre hvordan. :)
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 13:57
Det har jo lige så meget med sikkerheden på ens filer at gøre at vælge en nas.. Hvad gør du hvis bundkortet eller raid controlleren på din, eks 3-4 år gamle PC server brænder af? 

Ved godt hvad jeg ville gøre med eks. en Synology Tongue

Og jo det er nemmere med en NAS hvis man ikke har helt styr på netværk, deling brugere og raid. Det spiller jo mere eller mindre ud af kassen. Der er 10 min opsætning af raid, og mens den står og hygger med det kan man lave brugere.
Med en pc server er der meget mere for hr. og fru Jensen at sætte sig ind i.

Lig mærke til jeg skriver pc, og ikke Linux eller Windows Wink

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

En anden mulighed er ogå at vælge inde i indstillinger for photo station at billederne kun skal være  medium kvalitet, så går det lidt hurtigere...

har desværre prøvet det meste.. også via synology assistent..
og nej jeg gider ikke gå på kompromis med kvalitet.

Nu er der jo snakket så meget om hvor fantastisk NAS er... 
PÅ dette punkt er windows jo MEGET bedre.. ikke så meget pis med overførsel og indexering og thumbnail kvalitet.. der er bare hul igennem i prima kvalitet.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 12:29
@Kenneth85

Nu kostede min Windows licens "kun" 130 kr dengang :) Er godt klar over den vil være dyrere hvis du skal købe en ny.

@Wolff ja så ville jeg flytte diskene over i en ny og se om jeg kunne genskabe det? Hvor præcis vil du hen med dette? Nå ja hvis bundkortet eller raid brænder af i Synologien, så vil du skifte hele maskinen, hvor du i serveren kan nøjes med skifte den defekte komponent.

Raid giver dig jo ikke datasikkerhed, men giver dig en større sikkerhed ved nedbrud af en disk.

Jeg har dog ikke snakket noget om holdbarheden, har siden midt halvfemserne hvor jeg begyndte samle pc'er kun været ude for et defekt bundkort, men det var defekt fra start af og blev ombyttet af forhandleren uden diskussion.

Min gamle server kørte hos mig i 7 år. Nu kører den hos en jeg kender og har rundet 8,5 år uden den er gået ned, har haft et disk nedbrud i den tid jeg har haft server, dog uden miste data.

Er godt klar over det er hel religion, man skal selvfølgelig købe det man har det bedst med, om det er Synology, Qnap, WD Diskstation, Apple, pc eller noget helt 10'ende.

Redigeret af JordanDK - 15-November-2014 kl. 12:31
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 12:47
Helt enig jordan.
Pc kører sku stabilt og sikkert. Min server har kørt døgnet rundt i nu 6 år.
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 23:24
Der jeg vil hen er at flytte et raid array over i en anden pc er mildest talt ikke noget man bare lige gør.. Med mindre du ligger inde med en ekstra controller eller bundkort af samme fabrikat og helst model som benyttet da arrayet blev oprettet. Du kan være heldig at kunne genskabe dit raid på en anden model af samme fabrikat, men en anden fabrikant vil højst sandsynlig ikke virke, og dataerne vil gå tabt. Af samme grund køber firmaer ofte ekstra controllere ind hvis nu en skulle brænde af og ikke er til at få fat i længere.
På en dedikeret NAS vil der være langt størrer chance for at kunne flytte arrayet over i en anden maskine uden data tab.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu